Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

4ka je na trhu už desať rokov a stále rastie

.redakcia .rozhovory .spoločnosť

Jej výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Swan, ktorá 4ku vlastní, Juraj Ondriš dnes bilancuje a spomína na turbulentné začiatky, zvláštne kroky regulačných orgánov a stratégiu, ktorá firme dlhodobo funguje.

4ka je na trhu už desať rokov a stále rastie Boris Németh Juraj Ondriš, predseda predstavenstva spoločnosti Swan, ktorá je vlastníkom mobilného operátora 4ka.

vstup štvrtého mobilného operátora na slovenský trh nebol ani zďaleka taký hladký, ako sa predpokladalo. Hoci spoločnosť získala licenciu už v roku 2013, spustenie služieb sa oneskorilo. 

keď s vami nechcú spolupracovať

Dôvodom boli hlavne obštrukcie troch už etablovaných hráčov, ktorí sa zdráhali poskytnúť 4ke národný roaming, keďže v tej dobe nedisponovala vlastnou infraštruktúrou. Štátna aukcia, v ktorej veľkí operátori frekvencie získali, však mala poskytnutie národného roamingu pre nového operátora ako záväznú podmienku zo strany regulátora. 

„My sme licenciu získali už v decembri 2013 a spúšťať sme chceli v roku 2014, čo bol pôvodný plán. Regulačný úrad vtedy so vstupom štvrtého operátora rátal, a preto bola do aukcie pridaná aj táto podmienka. Nerátali sme teda s tým, že keď licenciu dostaneme, protistrany s nami nebudú chcieť spolupracovať. Všetci traja naši konkurenti robili rok obštrukcie, až to dospelo tak ďaleko, že regulátor mal pripravenú reguláciu cien,“ vysvetľuje Ondriš. 

Pod tlakom regulačného úradu sa 4ke napokon podarilo získať národný roaming od Telekomu, no napriek tomu sa služby rozbehli až v roku 2015, keďže štart sprevádzala séria ďalších komplikácií. Trhové podmienky boli navyše ďaleko od priaznivých. 

Juraj Ondriš hovorí aj o neštandardnom postoji telekomunikačného úradu: 

„Prioritou regulátora je udržiavať trh v takých podmienkach, aby na ňom bola zdravá konkurencia. Vždy by tu mal byť, povedzme, nejaký prirodzený tlak na to, aby sa udržiavali ceny na rozumnej hladine. No namiesto toho, aby nás úrad podporil a uľahčil nám vstup na trh, dostali sme do vienka relatívne veľmi ťažké a zložité podmienky. Operátor v tom čase získal len jedno frekvenčné pásmo a licenciu iba na 12 rokov, pričom za ňu zaplatil viac než O2 za kompletný balík frekvencií na 20 rokov pri svojom vstupe na trh v roku 2006. Situácia bola o to bizarnejšia, že regulátor ešte pol roka pred spustením aukcie verejne deklaroval podporu vstupu štvrtého operátora vyhradením balíka frekvecnií, čo nepochopiteľne zmenil v lete roku 2013. Keď sa na to pozerám s odstupom času, myslím si, že v tej dobe snáď ani nebolo zámerom úradu, aby sa vstup štvrtého operátora na trh nakoniec podaril.“

Tieto prekážky sa tak odrazili aj na štruktúre financovania tohto projektu a firma počiatočný tlak ustála len vďaka improvizácii. 

„Aj vzhľadom na problémy, ktoré vznikli, sme v štartovacej fáze financovanie projektu úplne neodhadli a dostalo nás to pod tlak, kde sme museli hľadať alternatívne riešenia, ako vstup dofinancovať.“ dodáva Ondriš. 

dátová revolúcia bol len jeden z krokov

Dnes sa už dá s istotou povedať, že štvrtý operátor má zásadný vplyv na ceny služieb. Slováci tak môžu ťažiť z nižších cien, než aké sú bežné na trhoch s menším počtom hráčov, čo je prípad aj susednej Českej republiky, kde mobilné dáta patria stále k najdrahším v Európe. 

„Bolo nám jasné, že na plne saturovaný trh sa dá vstúpiť iba cenovo disruptívnym spôsobom a efektivitou nákladov. V tej dobe sa, myslím, minúta hovoru predávala niekde na úrovni 12 centov. My sme cenu stlačili na 4 centy a podobne sme postupovali aj pri dátach,“ spomína taktiku spoločnosti Ondriš. V 4ke tak časom dokázali cenu dát stlačiť až na 1 euro za gigabajt. 

Kľúčovým strategickým rozhodnutím bolo aj rozhodnutie nebudovať vlastnú obchodnú sieť, ktorej prevádzka by si vyžadovala dodatočné náklady. Namiesto toho sa rozhodli pre neštandardnú spoluprácu so Slovenskou poštou. 

„Napriek tomu, že odborná verejnosť sa na tento krok pozerala spočiatku skepticky, sa ukázalo, že to bol jeden z hlavných parametrov úspechu. Umožnilo nám to pretaviť ušetrené prostriedky do nízkych cien pre zákazníkov a budovať vlastnú mobilnú infraštruktúru. Rozsiahla sieť pobočiek pošty je pre nás dodnes neoceniteľným prínosom.“

4ke však nešlo len o zníženie cien. Chceli rozhýbať trh, a tak sa operátor dal aj do roly inovátora. Ako prvý na Slovensku spustil služby VoLTE a ViLTE, (volania a videohovory cez internet, pozn. redakcie), ako aj vlastnú 5G sieť. 

„Spustili sme tiež služby neobmedzených volaní a dát. Ako prví sme tiež na trh uviedli zdieľané paušály,“ dodáva Ondriš a približuje inovatívne kroky 4ky.  

Keďže si každý druhý zákazník vyberá v 4ke práve jeden z nekonečných paušálov, zdieľané balíky boli len ďalším krokom ku skvalitneniu našich služieb. Umožňujú zdieľať svoje volania a dáta až na štyroch SIM kartách, či už na viacerých vlastných zariadeniach, alebo medzi rodinou či známymi, a užívať si zákaznícku skúsenosť s nekonečným paušálom za výrazne výhodnejších cenových podmienok. 

Aj vďaka týmto krokom má dnes 4ka viac ako 670-tisíc mobilných zákazníkov, netají sa však ambíciou pre ďalší rast a splnenie internej méty, ktorú si spoločnosť nastavila na milión mobilných klientov.

(ne)výhody čisto slovenského operátora

Dôvodom, prečo vie 4ka tak rýchlo reagovať na dopyt a prinášať novinky orientované na slovenského zákazníka, je sčasti aj vlastnícka štruktúra spoločnosti materského Swanu. 

„Našou veľkou výhodou, čo veľakrát býva kľúčové, je, že máme slobodu rozhodovania a nemusíme sa nikoho dopytovať. Nezávislosť nám umožnila zamerať sa na agresívnejšie znižovanie cien či rýchle nasadzovanie nových technológií,“ vysvetľuje Juraj Ondriš, prečo vie 4ka na mnohé podnety od zákazníkov alebo meniace sa podmienky na trhu reagovať pružnejšie a inovovať tam, kde to dáva najväčší význam z domáceho prostredia. 

Dodáva však, že nie vždy je toto nastavenie ideálne: „To, že sme slovenský subjekt s čisto  slovenským kapitálom, je pre nás istým spôsobom aj hendikep, lebo väčšie nadnárodné skupiny, ktoré sú našimi konkurentami, majú absolútne iný finančný dych.“ Aby mala 4ka dostatok kapitálu na ďalší rast, umožnil Swan vstup zahraničného investora, paneurópskeho investičného fondu Marguerite, ktorý sa stal 24 % akcionárom. 

„Aj keď bol Swan v dobrej finančnej kondícii, vedeli sme, že budeme potrebovať finančný vankúš, a tak sme hľadali nového partnera. Marguerite nám ako finančný investor prenechal kontrou nad operatívou firmy, čo je pre nás žiadaný stav, ktorý sme chceli dosiahnuť,“ hovorí Ondriš. 

v raste nepoľavujeme

4ka teraz vstupuje do svojej druhej dekády, stoja pred ňou rozhodnutia, ktoré môžu definovať jej pozíciu na roky dopredu. Hoci sa rokmi výrazne zlepšilo pokrytie, ktoré dnes dosahuje až 97 %, časť prevádzky stále stojí na národnom roamingu od iných operátorov. 

„Pracujeme s dvoma paralelnými scenármi: buď dôjde k dohode o zdieľaní sietí, čo by pre nás a veríme, že aj pre možného partnera, bolo ekonomicky najlogickejším riešením, alebo si dobudujeme vlastnú plnohodnotnú infraštruktúru. 

Najnovšia aukcia nám pritom prvýkrát dáva do rúk dostatok frekvencií, čím by sme sa úplne zbavili závislosti od konkurencie,“ hovorí Juraj Ondriš a dodáva, že takýto stav dáva Swanu voľnosť rozhodovania a silnú vyjednávaciu pozíciu. 

Popri sieťovej infraštruktúre tak chcú v 4ke zrýchliť rast aj v oblastiach, ktoré budú pre operátorov čoraz kľúčovejšie. Jednou z nich je aj kybernetická bezpečnosť, ktorá sa podľa Ondriša stáva „absolútne nevyhnutnou hygienou“ a operátor preto tento rok uvedie produkt DNS Security aj pre bežných spotrebiteľov. 

Sľubuje si od toho výrazné zníženie phishingových hrozieb, rôznych podvodov cez SMS, ako aj zabránenie šírenia malwaru a spywaru (škodlivé kódy, ktoré dokážu nepozorovane získavať citlivé údaje používateľa a manipulovať s jeho zariadením, pozn. redakcie). 

Rozširovať plánuje aj pridružené služby ako televíziu či fixný internet. Veľký potenciál vidí aj v telemedicíne, pričom vo všetkých segmentoch plánuje spoločnosť aj ďalej stavať na princípe vysokej hodnoty za rozumnú cenu. 

„Naša stratégia sa nemení, stále chceme prinášať kvalitné služby za férovú cenu,“ dodáva Juraj Ondriš, predseda predstavenstva Swanu.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite