v akom štádiu sa nachádza kurikulárna reforma na začiatku tohto školského roka?
Nábeh veľkej kurikulárnej reformy sa vyznačoval postupnosťou. Od septembra 2023 začalo pilotne 39 škôl, o rok neskôr to bolo už takmer 500 škôl. V tomto školskom roku bude zapojených asi 1 000 škôl, čo je približne polovica všetkých základných škôl na Slovensku, a od septembra 2026 sa zapoja všetky základné školy. Táto postupnosť umožnila priebežné dolaďovanie a vychytávanie drobných nedostatkov. Zároveň to umožnilo školám, ktoré boli pripravené, začať skôr, zatiaľ čo tie menej pripravené mali a ešte majú čas na prispôsobenie sa.
Kľúčový rozdiel oproti reforme ministra Mikolaja z roku 2008 je v tom, že školy neboli „hodené do vody“, ale dostávajú postupnú podporu a rozmanité sprievodné materiály. Prvé školy ich mali síce menej, postupne sa však ich množstvo zvyšuje, čo umožňuje aj tým, ktorí potrebujú silnejšiu podporu, túto podporu skutočne získať. Okrem toho, čo robí štát priamo, najmä prostredníctvom Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVAM), ministerstvo z plánu obnovy podporilo vznik siete Regionálnych centier podpory učiteľov (RCPU), ktoré sú kľúčovým nástrojom zavádzania zmien v teréne. V rámci RCPU je dnes vyškolených okolo 300 učiteľských mentorov, ktorí pôsobia priamo v školách.
aké najväčšie výzvy reforma priniesla?
Základným princípom reformy je, že sa nepozerá len na obsah učenia, ale aj na to, ako sa s vedomosťami pracuje, ako sa kombinujú a aké zručnosti si žiaci osvoja. Kľúčovou zmenou je prechod od tradičného učenia, odpisovania textu z tabule, ktoré, samozrejme, má tiež svoje opodstatnenie, k interaktívnym a konštruktivistickým prístupom, ktoré sú založené na objavovaní a samostatnom učení sa. Učitelia a školy stratili monopol na informácie a teraz to už vnímajú ako realitu aj tí najkonzervatívnejší z nich. Žiaci nepotrebujú, aby im niekto informácie odovzdával, lebo majú všetko dostupné elektronicky. Žiaci ale budú potrebovať, aby ich niekto zorientoval v tom, ktoré informácie sú viac relevantné a ktoré menej, a prečo, ako informácie spolu súvisia atď. Učitelia teda získavajú novú rolu sprievodcov, mentorov, tútorov. Takto pomenované to znie logicky a jednoducho, ale pre mnohých učiteľov je to nová a náročná situácia. Inak povedané, nato, aby sme deti pripravili na 21. storočie, sa najskôr musíme takto naučiť fungovať sami.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.