Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

V e-mobilite sme na chvoste Európy napriek tomu, že automobilový sektor generuje 12 % HDP Slovenska

.juraj Petrovič .rozhovory .ekológia

Prečo je na Slovensku taký nízky podiel elektrických áut? Ako sa na rozvoj e-mobility pripravujú distribučné spoločnosti? A ako je na tom nákladná doprava? Rozprávali sme sa s členom predstavenstva a riaditeľom divízie pre nekomoditné riešenia spoločnosti ZSE, a. s., Jurajom Krajcárom.

V e-mobilite sme na chvoste Európy napriek tomu, že automobilový sektor generuje 12 % HDP Slovenska ZSE

ako je na tom Slovensko s elektromobilitou v porovnaní s okolitými krajinami? Máme viac alebo menej elektrických vozidiel ako susedné štáty?

Slovensko má v rámci celej EÚ najnižší podiel elektrických áut voči celkovému autoparku. Dnes dokonca zaostávame za krajinami ako Rumunsko alebo Bulharsko. Tento jav je z môjho pohľadu spôsobený dvomi zásadnými faktormi; prvým z nich je historicky chýbajúca systematická podpora rozvoja elektromobility pre akýkoľvek trhový segment, čo je v rámci EÚ ojedinelým javom. E-mobilitu nepodporujeme napriek tomu, že sme ako krajina jednotkou vo výrobe áut v pomere na  počet obyvateľov a že automobilový sektor generuje približne 12 % HDP krajiny. Zároveň nám chýba príslušná legislatíva. 

prečo je to problém, respektíve – sú dotácie správnym nástrojom?

Ale to vôbec nie je o zjednodušenom dotovaní pultovej ceny elektromobilu, stačí sa pozrieť, čo sa deje v iných krajinách, vezmime si príklad Tesly v USA alebo pozíciu čínskych výrobcov. Podpora elektromobility už dávno nie je len o zlacňovaní áut ako o koncovej časti reťazca, je to predovšetkým o budovaní celého ekosystému, ktorý sa, samozrejme, začína autom, ktoré je ale potrebné dnes vnímať okrem hardvéru predovšetkým ako zdroj dát, a práve vo využití tohto fenoménu spočíva dnes skutočná pridaná hodnota pri dizajnovaní mobility budúcnosti. Pochopenie hodnoty týchto dát pomocou dedikovaných softvérových nástrojov je základom pre dlhodobú transformáciu segmentu dopravy na bezemisnú, resp. na úplne nový typ prepravy ľudí a tovarov. Z pohľadu takzvanej novej energetiky ide pri elektromobiloch zároveň o veľmi zaujímavý nástroj pre služby flexibility. Zjednodušene povedané, auto je vlastne pomerne silná mobilná baterka, jej riadené nabíjanie či vybíjanie môžeme využiť pre stabilizáciu rovnováhy energetickej siete a zákazník z toho môže profitovať. Tento koncept sa nazýva VehicletoGrid, naša spoločnosť ZSE, a.s. je vedúcim partnerom konzorcia, ktoré prinesie takéto riešenie na náš trh.

aký podiel na celkových dodávkach elektrickej energie ZSE predstavujú dodávky pre mobilitu? A aký podiel z toho má napríklad bratislavský dopravný podnik?

Toto zatiaľ nie je témou, v absolútnom vyjadrení je objem elektriny, ktorý využíva elektromobilita, stále marginálny. My elektromobilite veríme, inak by sme to nerobili, stále pre nás ide predovšetkým o strategickú investíciu. Súčasťou tejto témy je určite aj mestská mobilita, ale opakujem, dnes to je predovšetkým o budovaní štartovacej pozície z pohľadu budúceho rozvoja.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite