Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

LabMaster Michal Michel: „Zlepšujte sa v tom, v čom ste najlepší.“

.lenka Košáňová .sponzorované .promotion

Michal Michel je s OpenLabom už od jeho vzniku. Prvý rok sa venoval študentom ako mentor, radil študentom v oblasti herného dizajnu a grafiky. Druhý, teda tento školský rok, už pôsobil ako LabMaster v GamesLabe.

LabMaster Michal Michel: „Zlepšujte sa v tom, v čom ste najlepší.“

dvadsiatich piatich študentov v 2. a 3. ročníku na SPŠE Hálova 16 v Bratislave učil vyvíjať hry spolu desať hodín každý týždeň. Michal pracuje v druhom najväčšom hernom štúdiu na Slovensku a v najväčšom nezávislom hernom štúdiu PowerPlay Studio (PPS). 

Štúdio PPS už viac než  desať rokov prináša hráčom na celom svete prevažne športové hry. Práve dokončujú vydanie svojej novinky Athletics Mania – a práve v tejto hre je príbeh, ktorý napísal Michal. PowerPlay Studio chce rozvíjať mladých ľudí, ktorí majú záujem o vývoj hier. Aj preto sú jedným zo spoluzakladateľov vzdelávacieho programu OpenLab. V OpenLabe sú zároveň technickým garantom pre GamesLab, v ktorom sa študenti učia tvoriť hry. 

Náš GamesLab vedie ich dlhoročný (šesť rokov skúseností) herný dizajnér Michal Michel, s ktorým je nasledujúci rozhovor.

michal, prosím, predstav sa v skratke: kto si, kde pracuješ a čomu sa venuješ?

Volám sa Michal Michel a pracujem ako herný dizajnér v PowerPlay Studio. Už druhý rok sa tiež zapájam do projektu GamesLab, najskôr ako mentor a teraz ako LabMaster.

aká bola tvoja motivácia stať sa LabMastrom v OpenLabe?

Byť učiteľom bol môj dream job po veľmi dlhú dobu. Vo svojich predstavách som vždy chcel učiť výtvarnú výchovu, pretože sa mi veľmi páčila možnosť pracovať s deťmi a učiť ich, ako vyjadriť svoju kreativitu. OpenLab je takmer presne to, čo som vždy chcel. Študenti v labe prichádzajú s nápadmi a tvoria, tiež ich môžem občas skúsiť postrčiť nejakým zaujímavým, novým smerom.

aké technológie sa študenti v tvojom OpenLabe učia a na akých projektoch pracujú?

Študenti pracujú na hrách pre mobilné zariadenia. Pracujú väčšinou v Unity, čo je komplexný nástroj na tvorbu hier využívaný na celom svete. Podaktorí študenti sú grafici, a tí využívajú často Photoshop (program na tvorbu 2D grafiky) a Blender (na tvorbu 3D grafiky), záleží od projektu. To však ani zďaleka nie sú jediné nástroje, ktoré žiaci používajú. Niektoré tímy používajú ďalší software na manažment úloh, editovanie zvuku alebo vedenie tabuliek a výpočtov. 

kde pracuješ a čo je náplňou tvojej práce? Kde si získal skúsenosti?

Pracujem v PowerPlay Studio, čo je bratislavské herné štúdio, ktoré vyrába športové hry pre PC a mobily. Na pozíciu Game Design som sa dostal vďaka tomu, že som mal niekoľkoročné skúsenosti s touto rolou z predošlého štúdia, ale myslím si, že herným dizajnérom som sa stal oveľa skôr. Odmalička ma bavilo vymýšľať hry a prakticky celý život som sa uberal jednoznačne týmto smerom a aj v rámci svojich voľnočasových aktivít. 

akým voľnočasovým aktivitám si sa venoval? 

Hlavne hrám. Vo všetkých možných zmysloch slova. Keď som bol malý, inšpiroval som sa konzolovými hrami a vyrábal som si vlastné verzie z papiera. V jednom letnom tábore som preniesol mechaniky z počítačovej hry Counter Strike do klasickej schovávačky a vytvoril som hru s názvom Pif, bola medzi deckami v tábore veľmi populárna. Na základnej škole som prepadol stolovým RPG hrám ako Dračí Doupě a Dungeons & Dragons. Stolovým RPG (fantasy hry na hrdinov) a D&D (Dungeons & Dragons) sa venujem doteraz a hranie takýchto hier je podľa mňa fajn spôsob, ako sa naučiť uvažovať ako herný dizajnér. Vo svojich tínedžerských rokoch som tiež začal vyrábať vlastné mapy a modifikácie pre rôzne hry, tie som následne aj zdieľal na internete. Okrem hier sa tiež venujem umeniu a literatúre ako konzument aj tvorca. Veľmi ma baví prednášanie, či už na herných konferenciách, alebo rôznych iných udalostiach.

ktorý zážitok bol pre teba najsilnejší, počas pôsobenia ako LabMaster?

Najlepšie sa zapíše do pamäti, keď je nejaký problém. Väčšina študentov zvládala prácu v tímoch prekvapivo dobre, ale v niektorých tímoch nastali nejaké tie konflikty. Najsilnejší zážitok podľa mňa bol, keď sa nám podarilo pozhovárať sa s tímom, ktorý vyzeral akoby bol na pokraji rozpadu a vyriešiť to tak, že svoj projekt spoločne dopracovali až do konca. 

akým spôsobom ste takýto problém riešili? Čo bolo kľúčom k úspechu?

Počas viacerých rozhovorov sme sa snažili nájsť prvotný zdroj problému, a ten sme následne začali riešiť. Študentov tiež motivovalo, keď som im povedal, že ich rozbroje v tíme sú pre nich vlastne výhodou, pretože majú možnosť naučiť sa, ako do budúcna riešiť alebo zabrániť takýmto konfliktom.

ako vnímaš prostredie školy a spoluprácu s jej vedením?

Veľmi dobre. Škola vkladá veľa úsilia do fungovania OpenLabu a v priebehu školského roka som mal množstvo dobrých skúseností, obzvlášť s tým, čo sa týkalo rýchleho riešenia technických problémov. Tiež je pre mňa veľkým plusom, ako sa príjemne pracuje s pani riaditeľkou, zástupkyňami a učiteľmi.

v čom sú tvoji študenti iní od študentov v čase, kedy si študoval ty?

Najväčší rozdiel je v tom, že študenti v GamesLabe sa chcú učiť.

dokážu študenti spolupracovať v slobodnom a rovnocennom prostredí, ktoré OpenLab vytvára? 

Pravdaže. To, že študenti v GamesLabe musia spolupracovať, je podľa mňa jedna z najväčších výziev, ktoré počas roka podstupujú. 

čo sú tie ďalšie výzvy okrem spolupráce? Aké zručnosti študenti v GamesLabe získajú?

Študenti sa v Games Labe musia naučiť zručnosti, ktoré vyžadujú ich roly v tíme. To je jedna z hlavných zložiek, ktorú som tu ešte veľmi nevyzdvihoval. Medzi mnohými študentmi som videl veľmi veľké pokroky, či už šlo o dizajnérov, grafikov alebo programátorov. Okrem toho všetkého, dosť veľkou výzvou je aj práca na projekte s presne ohraničeným časovým limitom, tým mám na mysli jeden školský rok. Študenti by mali, najlepšie už na samom začiatku, vymyslieť projekt, ktorý je aj reálne možné stihnúť za ten čas. Toto je práve vec, pri ktorej im veľmi často asistujem a škrtám jeden nápad za druhým.

čo by si odporučil svojim študentom, aby z času strávenom na strednej škole získali čo najviac?

Snažte sa zistiť čo vás naozaj baví a venujte sa tomu. Zlepšujte sa v tom, v čom ste najlepší.

Autorka rozhovoru je expertná dobrovoľníčka vzdelávacej organizácie OpenLab

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite