Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Keď Slováci krotia morský vietor

.sponzorované .promotion

CrazyFly z Nemšovej je známa značka vo svete kiteboardingu a poznajú ju už vo väčšine svetových prímorských stredísk od Floridy po Austráliu.

Keď Slováci krotia morský vietor Crazyfly

ako jediný európsky špecializovaný výrobca produkujú väčšie série dosiek a šarkanov, ktoré predávajú v 90 krajinách sveta. Kiteboarding je prienik wakebordingu a jachtingu, človek stojí bokom na doske ako na snowborde a nad sebou má kite - menšieho šarkana podobného padáku. Jazdec ovláda dosku aj kite, naberá vietor a ten ho nesie naprieč vlnami. Príbeh rodinnej firmy otca a jeho štyroch synov stojacich za známou slovenskou značkou športového náčinia pre tento šport CrazyFly má niekoľko neuveriteľných míľnikov.

Všeobecná úverová banka je dlhodobým finančným partnerom spoločnosti a v rámci seriálu o spolupráci s úspešnými firmami, dala jej príbehu priestor v médiách.

americký sen na Slovensku

Na začiatku elektroinžinier Jozef Bukovčák starší v prvej polovici 90. rokov nabral skúsenosť s výrobou windsurfingov vo fabrike amerických investorov na Slovensku. V Novom Meste nad Váhom sa v tom čase vyrábalo asi 10 veľkých značiek windsurfingov. Americkí investori po pár rokoch presťahovali väčšinu výroby do Ázie a Jozef Bukovčák rozbehol vlastnú výrobu tradičných windsurfingových dosiek. Za dva roky už zamestnával desiatky ľudí a objednávky sa sypali, aj keď zahraniční majitelia značiek stále viac tlačili na výrobnú cenu. Práve v tom čase, okolo roku 2000, priaznivci vĺn a vetra na celej zemeguli objavovali nový šport - kiteboarding.

adaptovaná novinka

Jozef Bukovčák poznal technológiu a rozhodol sa, že bude robiť aj dosky pre tento nový šport. „Windsurfingová doska mala 2,5 metra, doska pre nový šport len 1,5 metra, z hľadiska technológie výroby ide o veľmi podobný proces,“ vysvetľuje najstarší syn Jozef Bukovčák mladší. A tak Bukovčákovci začali robiť kiteboardingové dosky pod vlastnou značkou CrazyFly.

V priebehu prvých päť rokov sa štruktúra výroby menila, rástol dopyt po kiteboardoch. V roku 2005 padlo rozhodnutie robiť len vlastné kiteboardy. „Úspech určili dva faktory -vystihli sme prvú silnú vlnu záujmu trhu a vstúpili sme do EÚ,“ zdôraznil Jozef Bukovčák mladší. Predajcovia v prímorských centrách v rámci rastu záujmu si bez problémov brali aj dosky vyrobené v strednej Európe.

CrazyFly

keď predávate tisícky kilometrov ďaleko

Predaj kiteboardov bol však zložitý. Aj dnes, keď je značka pojmom, odbyt nestojí na veľkých sieťových odberateľoch. Osobitosťou podnikania so špecifickým športovým náčiním pod menšou značkou je veľký počet malých odberateľov, v rôznych krajinách so silným športovým zázemím. Podľa Jozefa Bukovčáka mladšieho to má však aj pozitíva: „Ako zhodnotili aj bankári, riziko predaja je diverzifikované, ak zlyhá jeden dvaja odberatelia, firmu to zásadnejšie nepoloží.“

Produkty CrazyFly kúpite v Austrálii, v Thajsku, na Bahamách aj v športových strediskách Talianska, Španielska, Anglicka či Francúzska. Dôležitým odberateľom sú školy vodných športov.

autom po pobrežiach

Na začiatku však manželia Bukovčákovci riešili predaj osobne, celé letá prejazdili v dodávke po Európe. Išli od špecializovaného obchodu k obchodu po pobreží jednotlivých krajín s doskami v kufri. Ak sa dohodli s predajňou, vyložili niekoľko dosiek a cestovali ďalej. Vzdialenejšie mimoeurópske destinácie bombardovali mailami a telefonátmi. „Dôležitú úlohu zohrala kvalita našich dosiek, a flexibilita dodania. Oboje dosahujeme tým, že vyrábame priamo v Európe (na Slovensku) nie v Ázii,“ zdôrazňuje syn Jozef.

Uvedené dva dôvody boli rozhodujúce aj pre ďalší firemný míľnik. V roku 2010 začali vyrábať aj šarkany - kity. Práve v tejto oblasti vidia ešte potenciál rásť. Štandardne si totiž ľudia kupujú k jednej doske dva, prípadne tri kity.

realizuje sa celá rodina

Otec Jozef Bukovčák dozerá na technológiu výroby, od vyrezania jadra zo špeciálneho dreva až po poslednú uhlíkovú vrstvu na povrchu. Súčasne vyberá nové prvky. S otcom pôsobia vo firme aj štyria synovia. Najstarší Jozef je šéfom predajcov a venuje sa financiám.

Brat Michal rieši grafický dizajn kiteboardov, brat Juraj sa venuje marketingu a najmladší Paľo je odevný dizajnér, ktorý manažuje textílie ku kitebordom.

Všetci piati sú presvedčení, že robia najkvalitnejšie dosky na svete. CrazyFly ponúka 10 modelov kiteboardov ročne, každý model raz do roka zmení dizajn a raz za tri roky prekoná zásadnú technologickú zmenu.

partneri sú dôležití

Silného partnera v oblasti financií potrebuje firma Crazy Fly z niekoľkých dôvodov. Prvým je financovanie firmy počas sezónnych výkyvov odbytu, druhým je financovanie rozvoja.

S VÚB spolupracujú od roku 2013. „Dohodli sme sa na dobrých podmienkach pre postavenie firemného sídla spojeného s výrobou v Nemšovej. Bolo to splnenie dlhoročného otcovho sna,“ opisuje Jozef Bukovčák mladší. V novom sídle vznikol moderný priestor pre výrobu aj prácu 48 zamestnancov firmy.

Zásadnú oporu poskytla firme banka aj pri spracúvaní platieb z celého sveta prostredníctvom kariet. WEBPAY vytvorení s bankou je maximálne priateľský, vďaka nemu dokážu ráno prijať objednávku s platbou a už večer posielať dosku napríklad hoci na Nový Zéland.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite