Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Rodinné firmy na Slovensku čelia výzvam generačnej výmeny, no konkrétny plán nástupníctva mnohým stále chýba

.sponzorované .promotion

Viac ako polovica slovenských rodinných firiem funguje vyše 20 rokov a plánuje pokračovať v podnikaní bez väčších zmien. Hoci tretina z nich zvažuje odovzdať firmu ďalšej generácii, len necelá štvrtina má na tento krok pripravený konkrétny plán. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu pre poradenskú kanceláriu SUBIN & PARTNERS a advokátsku kanceláriu ARDEN LEGAL & TAX, ktorý realizovala agentúra MNFORCE.

Rodinné firmy na Slovensku čelia výzvam generačnej výmeny, no konkrétny plán nástupníctva mnohým stále chýba

Rodinné podnikanie je na Slovensku populárne a významné, nakoľko  rodinné firmy sú dôležitým zamestnávateľom v regiónoch a hrajú kľúčovú úlohu v lokálnych ekonomikách. Budúcnosť rodinného podnikania však závisí aj od profesionalizácie, dobre pripravenej generačnej výmeny a podpory odborníkov. V súčasnosti je tento segment na Slovensku na križovatke medzi prvou a druhou generáciou vlastníkov – a rozhoduje sa o tom, ako dlho budú tieto firmy schopné fungovať ďalej.

Štatistiky ukazujú, že rodinné firmy na Slovensku nemajú generačnú výmenu naplánovanú. Platí to až pre 70 % z nich. Ak už o tom aspoň uvažujú, nemajú k tomu pripravenú žiadnu stratégiu. Tieto spoločnosti pritom tvoria približne 6 z 10 malých a stredných podnikov a zamestnávajú desaťtisíce ľudí v regiónoch. Ak sa táto téma nebude riešiť systematicky hrozí, že mnohé úspešné podniky zaniknú alebo sa predajú do rúk zahraničným investorom.  Môže ísť teda do budúcna o veľký problém. Aby sme toto riziko minimalizovali, v SBA dlhodobo prinášame potrebnú osvetu formou bezplatného poradenstva zameraného práve na rodinný biznis,“ hovorí Ivica Forrová, odborný kooordinátor pre rodinné firmy zo Slovak Business Agency. „Generačná obmena nie je len o právnych či ekonomických otázkach, ale aj o zachovaní firemných hodnôt a know-how, ktoré vznikali celé desaťročia. Ak sa podarí firmám pripraviť kvalitný plán nástupníctva, výrazne sa tým zvýši ich stabilita a konkurencieschopnosť. Navyše sa tým vytvorí priestor na udržanie pracovných miest v regiónoch a zdravý rozvoj rodinného podnikania, ktorý je dôležitým pilierom každej modernej ekonomiky.“- dodáva.

Z výsledkov vyplýva, že 55 % opýtaných firiem funguje viac ako dve desaťročia a rovnaký podiel zvažuje pokračovať v podnikaní bez zásadných zmien. Až 70% vlastníkov rodinných firiem nerieši odovzdanie podnikania nasledujúcej generácii, 30 % o tom uvažuje, ale len 24% má na túto zmenu konkrétny plán. Alarmujúcim faktom je, že hovoríme o firmách, ktoré sú na slovenskom trhu etablované, majú obrat viac ako 1 mil. EUR ročne a často majú významný vplyv na lokálnu ekonomiku. Prieskum realizovala agentúra MNFORCE v júli 2025 formou kvantitatívneho zberu dát medzi vlastníkmi a zástupcami rodinných firiem na Slovensku.

„Zaujímavé je, že mnohé firmy uvažujú o generačnej výmene, no chýba im jasná stratégia. Nejde len o právny akt, ale o dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje pripravenosť všetkých strán,“ uviedol Michal Šubín, odborník na rodinné podnikanie zo SUBIN & PARTNERS.

najväčšou prekážkou je neistota – a nezáujem detí

Rodinné firmy sa podľa prieskumu najčastejšie obávajú toho, ako bude firma fungovať v budúcnosti– túto neistotu pociťuje vyše 30 % respondentov. Ďalšími častými obavami sú možný predaj firmy (22 %) a nezáujem detí pokračovať v podnikaní (24 %).

Viac než 60 % firiem je stále výlučne pod rodinným vedením, externý manažment je zapojený len v 32 %. Pokiaľ ide o deti: takmer 33 % z nich sa zatiaľ nepodieľa na vedení, ale plánuje sa pripraviť, pričom 18 % firiem očakáva, že deti o podnikanie záujem neprejavia.

„Často vidíme, že emocionálny vzťah k firme prevyšuje racionálne rozhodovanie. Odovzdanie podniku potom prichádza neskoro alebo vôbec. Naším cieľom je, aby právna, majetková aj generačná kontinuita boli riešené včas,“ doplnil Martin Mičák z ARDEN LEGAL & TAX.

budúcnosť rodinných firiem závisí od pripravenosti na zmenu

Rodinné podniky sú dôležitým pilierom slovenskej ekonomiky a zabezpečujú stabilitu pracovných miest, miestne investície a dlhodobé hodnoty. Práve preto je podľa odborníkov dôležité, aby sa téme nástupníctva venovali systematicky a s dostatočným časovým predstihom.

Hlavné zistenia prieskumu:

  • takmer 70% rodinných firiem nemá plán komu a ako odovzdať biznis
  • 30 % plánuje firmu odovzdať ďalšej generácii
  • Len 24 % má konkrétny plán na generačnú výmenu
  • 62 % firiem vedie výlučne rodina
  • takmer 20 % sa obáva, že nebude mať komu firmu odovzdať
  • 22,4 % má obavy z predaja firmy
  • 24,1 % sa obáva, že deti nechcú pokračovať v podnikaní
  • Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
    .diskusia | Zobraziť
    .posledné
    .neprehliadnite