Rodinné podnikanie je na Slovensku populárne a významné, nakoľko rodinné firmy sú dôležitým zamestnávateľom v regiónoch a hrajú kľúčovú úlohu v lokálnych ekonomikách. Budúcnosť rodinného podnikania však závisí aj od profesionalizácie, dobre pripravenej generačnej výmeny a podpory odborníkov. V súčasnosti je tento segment na Slovensku na križovatke medzi prvou a druhou generáciou vlastníkov – a rozhoduje sa o tom, ako dlho budú tieto firmy schopné fungovať ďalej.
Štatistiky ukazujú, že rodinné firmy na Slovensku nemajú generačnú výmenu naplánovanú. Platí to až pre 70 % z nich. Ak už o tom aspoň uvažujú, nemajú k tomu pripravenú žiadnu stratégiu. Tieto spoločnosti pritom tvoria približne 6 z 10 malých a stredných podnikov a zamestnávajú desaťtisíce ľudí v regiónoch. Ak sa táto téma nebude riešiť systematicky hrozí, že mnohé úspešné podniky zaniknú alebo sa predajú do rúk zahraničným investorom. Môže ísť teda do budúcna o veľký problém. Aby sme toto riziko minimalizovali, v SBA dlhodobo prinášame potrebnú osvetu formou bezplatného poradenstva zameraného práve na rodinný biznis,“ hovorí Ivica Forrová, odborný kooordinátor pre rodinné firmy zo Slovak Business Agency. „Generačná obmena nie je len o právnych či ekonomických otázkach, ale aj o zachovaní firemných hodnôt a know-how, ktoré vznikali celé desaťročia. Ak sa podarí firmám pripraviť kvalitný plán nástupníctva, výrazne sa tým zvýši ich stabilita a konkurencieschopnosť. Navyše sa tým vytvorí priestor na udržanie pracovných miest v regiónoch a zdravý rozvoj rodinného podnikania, ktorý je dôležitým pilierom každej modernej ekonomiky.“- dodáva.
Z výsledkov vyplýva, že 55 % opýtaných firiem funguje viac ako dve desaťročia a rovnaký podiel zvažuje pokračovať v podnikaní bez zásadných zmien. Až 70% vlastníkov rodinných firiem nerieši odovzdanie podnikania nasledujúcej generácii, 30 % o tom uvažuje, ale len 24% má na túto zmenu konkrétny plán. Alarmujúcim faktom je, že hovoríme o firmách, ktoré sú na slovenskom trhu etablované, majú obrat viac ako 1 mil. EUR ročne a často majú významný vplyv na lokálnu ekonomiku. Prieskum realizovala agentúra MNFORCE v júli 2025 formou kvantitatívneho zberu dát medzi vlastníkmi a zástupcami rodinných firiem na Slovensku.

„Zaujímavé je, že mnohé firmy uvažujú o generačnej výmene, no chýba im jasná stratégia. Nejde len o právny akt, ale o dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje pripravenosť všetkých strán,“ uviedol Michal Šubín, odborník na rodinné podnikanie zo SUBIN & PARTNERS.
najväčšou prekážkou je neistota – a nezáujem detí
Rodinné firmy sa podľa prieskumu najčastejšie obávajú toho, ako bude firma fungovať v budúcnosti– túto neistotu pociťuje vyše 30 % respondentov. Ďalšími častými obavami sú možný predaj firmy (22 %) a nezáujem detí pokračovať v podnikaní (24 %).
Viac než 60 % firiem je stále výlučne pod rodinným vedením, externý manažment je zapojený len v 32 %. Pokiaľ ide o deti: takmer 33 % z nich sa zatiaľ nepodieľa na vedení, ale plánuje sa pripraviť, pričom 18 % firiem očakáva, že deti o podnikanie záujem neprejavia.
„Často vidíme, že emocionálny vzťah k firme prevyšuje racionálne rozhodovanie. Odovzdanie podniku potom prichádza neskoro alebo vôbec. Naším cieľom je, aby právna, majetková aj generačná kontinuita boli riešené včas,“ doplnil Martin Mičák z ARDEN LEGAL & TAX.
budúcnosť rodinných firiem závisí od pripravenosti na zmenu
Rodinné podniky sú dôležitým pilierom slovenskej ekonomiky a zabezpečujú stabilitu pracovných miest, miestne investície a dlhodobé hodnoty. Práve preto je podľa odborníkov dôležité, aby sa téme nástupníctva venovali systematicky a s dostatočným časovým predstihom.
Hlavné zistenia prieskumu: