Bezpečnostný prvok, ktorý počas testov znížil nehodovosť o preukázateľných 12 %, má podľa analýz Žilinskej univerzity potenciál zabrániť takmer 1718 nehodám, zachrániť 39 životov a ušetriť slovenskej ekonomike až 166 miliónov eur ročne.
Predné brzdové svetlo je inovatívny prvok, ktorý dáva chodcom, cyklistom aj ostatným vodičom jasný signál, že vozidlo spomaľuje. Jeho prínosy potvrdil rozsiahly výskum, do ktorého sa zapojilo vyše 3 000 vozidiel, ktoré najazdili 38 miliónov kilometrov. Výsledky boli natoľko presvedčivé, že projekt teraz pozorne sleduje celá Európska komisia a záujem prejavili krajiny ako Taliansko, Česko, Švajčiarsko a Turecko. Pri zanedbateľných nákladoch na jedno vozidlo má zavedenie predného brzdového svetla len na 10 % vozidiel na Slovensku potenciál ušetriť až 166,46 milióna eur ročne vďaka odvráteniu 1 718 nehôd a záchrane priemerne 39 ľudských životov každý rok. „Predné brzdové svetlo je jednoduchý, no mimoriadne efektívny nástroj, ako predchádzať nedorozumeniam v doprave, ktoré sa často končia tragicky. Dáva vodičom, chodcom aj cyklistom jasnú a nezameniteľnú informáciu o tom, že vozidlo skutočne brzdí, čím odstraňuje neistotu a dáva všetkým viac času na správnu reakciu,“ uvádza Miloš Poliak, dekan Žilinskej univerzity, ktorá výskum realizovala.

Kľúčové čísla výskumu Žilinskej univerzity:
- 39 zachránených životov ročne pri zavedení len na 10 % áut.
- 1 718 odvrátených nehôd každý rok.
- 166,46 milióna eur ročná úspora na nákladoch spojených s nehodami.
- 12,02 % preukázateľný pokles nehodovosti v testovaných regiónoch.
- 78 % vodičov a 86 % chodcov a cyklistov si želá jeho zavedenie.
Riešenie pre zahraničie aj peňaženku. Prípadné zavedenie predného brzdového svetla bude pre vodičov plne dobrovoľné. Náklady na jeho inštaláciu sa počas výskumu pohybovali na úrovni len niekoľkých eur. Prípadná cesta do zahraničia, kde legislatíva predné brzdové svetlo zatiaľ nepozná, je vyriešený povinným manuálnym vypínačom. Vodič ním svetlo pred cestou za hranice jednoducho deaktivuje, čím vozidlo spĺňa všetky medzinárodné predpisy.
Slovensko ako európsky líder sa môže stať prvou krajinou v EÚ, ktorá dá tomuto bezpečnostnému prvku zelenú. Stane sa tak lídrom v inováciách v oblasti dopravnej bezpečnosti, ktorého dáta a legislatívny postup budú slúžiť ako vzor pre ostatné členské štáty. Výskum realizovaný Žilinskou univerzitou priniesol jednoznačné dôkazy o prínosoch PBS. Počas testovania, do ktorého sa zapojilo viac ako 3 000 vozidiel a najazdilo sa vyše 38 miliónov kilometrov, klesla nehodovosť v testovaných regiónoch (Trenčiansky a Žilinský kraj) o 12,02 %, zatiaľ čo vo zvyšku Slovenska bol pokles len 0,51 %. Počas celého výskumu nebola zaznamenaná jediná nehoda spôsobená použitím PBS. Testovanie na Slovensku bolo podmienkou Európskej komisie (EK), pre ďalšie zavedenie na európskej úrovni. Na európskych cestách zomiera ročne viac ako 20-tisíc ľudí ročne a jedným z cieľov Európskej únie je zachrániť životy a znížiť počty obetí na cestách.