Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Bezpečné cesty sa začínajú na STK: slovenskí odborníci menia spôsob, akým Európa testuje brzdy

.sponzorované .promotion

Brzdy patria spolu s riadením medzi najdôležitejšie bezpečnostné prvky každého auta. Na Slovensku stojí za implementáciou metód ich kontroly spoločnosť TESTEK, ktorá vykonáva v oblasti technických kontrol vozidiel a staníc technickej kontroly (STK) aj ďalšie centrálne činnosti. Dnes už ich odborníci neovplyvňujú len domácu prax – ale pomáhajú nastavovať pravidlá aj pre celú Európu.

Bezpečné cesty sa začínajú na STK: slovenskí odborníci menia spôsob, akým Európa testuje brzdy

 Keď na cestách ide o centimetre

Stačí o niekoľko metrov dlhšia brzdná dráha a z bežnej situácie sa môže stať tragédia. Aj preto by mala byť kontrola bŕzd na STK viac než len „formalita pred pečiatkou na dokladoch“.

Marián Rybianský z TESTEK-u hovorí otvorene:

Štatistiky z výsledkov technických kontrol ukazujú, že na Slovensku viac než polovica vážnych alebo nebezpečných chýb zistených na STK na ťažkých vozidlách súvisí s brzdami. Analýzou prenesených dát z meraní na skúšobniach bŕzd sme však zistili, že ešte stále je mnoho prípadov, kedy STK napriek zjavne nedostatočným nameraným hodnotám vozidlo ako chybné  nevyhodnotí. Realita je teda ešte horšia, než ukazujú štatistiky.“

Ako sa kontrolujú brzdy doteraz

Dosiaľ sa brzdy na STK vo väčšine európskych krajín testujú podľa postupov, ktoré sa za posledné desaťročia takmer nezmenili. Základný koncept súčasných metód vznikol ešte v 70. rokoch, v čase, keď autá nemali elektronické systémy a konštrukcia bŕzd bola oveľa jednoduchšia.

Tieto metódy dnes v praxi narážajú na svoje limity. Väčšina z nich je založená na zjednodušenej matematickej predikcii toho, ako by sa mohlo vozidlo v najnepriaznivejšej možnej situácii, teda pri plnom zaťažení, správať na ceste. Dôsledkom používania týchto metód môže byť v podmienkach bežnej STK menšia presnosť alebo v niektorých prípadoch až nemožnosť objektívneho vyhodnotenia stavu bŕzd.

Nový prístup: posúdenie, ktoré je objektívnejšie

Slovenskí odborníci spolu s kolegami z ďalších krajín prinášajú riešenie, ktoré mnohé doterajšie obmedzenia pri testovaní bŕzd odstraňuje. Ide o koncept, ktorý umožňuje skontrolovať účinok bŕzd bez ohľadu na to, ako je vozidlo v čase kontroly zaťažené, a zároveň posúdiť správne rozloženie brzdných síl medzi nápravami. 

Tento prístup má viacero výhod:

  • možno ním objektívne skontrolovať brzdy bez ohľadu na to, ako zaťažené je vozidlo v čase kontroly, aké má pneumatiky alebo aký je súčiniteľ trenia medzi pneumatikami a podkladom,
  • možno posúdiť správne rozloženie brzdných síl medzi nápravami, ktoré ovplyvňuje stabilitu vozidla pri brzdení na ceste,
  • dá sa prispôsobiť novým, práve vyvíjaným konštrukciám bŕzd, vrátane elektro-mechanických systémov.

Slovensko medzi lídrami

Marián Rybianský zo spoločnosti TESTEK zohral ako člen predstavenstva a vedúci expertného tímu medzinárodnej profesijnej organizácie pre kontroly vozidiel CITA kľúčovú úlohu pri formulácii nedávno publikovaného koncepčného európskeho dokumentu pre budúcnosť kontroly bŕzd. Ten definuje rámec pre metódu založenú na referenčných hodnotách, vďaka ktorej bude kontrola bŕzd na STK nielen objektívnejšia, ale aj prispôsobiteľná pripravovanej automobilovej technike.

Ak sa pri novom koncepte kontroly bŕzd dosiahnu predpísané referenčné hodnoty, vieme s istotou povedať, že vozidlo bude mať na ceste požadovaný brzdný účinok – bez ohľadu na to, či bude plne naložené alebo prázdne,“ dodáva Rybianský.

Pre vodičov aj dopravcov dobrá správa

Pre bežného vodiča to bude znamenať väčšiu istotu, že vozidlá na cestách sú naozaj bezpečné. Vozidlá s nedostatočným účinkom bŕzd odhalí nová metóda spoľahlivejšie. Pre tých, ktorí prevádzkujú ťažké vozidlá, to bude zas úľava – odpadne nutnosť komplikovaného zaťažovania vozidla len kvôli kontrole na STK.

Slovensko dnes vďaka TESTEK-u patrí k tým krajinám, ktoré nové postupy pri technickej kontrole nielen pasívne preberajú kvôli legislatíve EÚ, ale naopak, pomáhajú ich na medzinárodnej úrovni vytvárať.

Bezpečné cesty sa nezačínajú za volantom. Začínajú v halách staníc technickej kontroly – na valcových skúšobniach, pri meraní brzdných síl a tlakov. V rukách kontrolných technikov, ktorí majú k dispozícii moderné zariadenia a postupy. A v neposlednom rade majú aj zodpovednosť za to, že vozidlá, ktoré na cesty nepatria, technickou kontrolou neprejdú.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite