keď Ferry Porsche vyriekol slávnu vetu o tom, že si postavil auto, ktoré hľadal, ale nemohol nájsť, svet bol jednoduchší. Existovali športové autá a tie ostatné. Dnes, v dobe, keď sa automobilový priemysel snaží zlúčiť nezlučiteľné, Porsche vyrába autá, ktoré ste ani nevedeli, že ich potrebujete. A tak sa stane, že stojíte v Sofii, v ruke držíte kľúče od flotily nablýskaných SUV od Porsche viete, že nasledujúce dni nebudú o kompromisoch, ale o hľadaní hraníc.
Naším ihriskom sa stali bulharské hory, presnejšie kľukaté cesty a nespevnené chodníky medzi Sofiou a regiónom Bansko. K dispozícii sme mali celú rodinu – od majestátneho Porsche Cayenne v jeho mnohých podobách, vrátane verzie Coupé, e-Hybrid či športového GTS, až po jeho kompaktnejšieho a elektrického súrodenca, model Macan.
lekcia z fyziky menom Cayenne
Cayenne je fenomén. Najmä vo verzii GTS s jeho 4,0-litrovým osemvalcom s dvoma turbami je to deklarácia sily. Pod kapotou drieme presne 500 koní a 660 Nm krútiaceho momentu, ktoré čakajú na jediný povel. Až na diaľnici a následne v horských serpentínach ukáže Cayenne svoju skutočnú podstatu.
Porsche
Po prepnutí voliča do režimu Sport Plus sa toto dospelé SUV prezlečie do pretekárskej kombinézy. Adaptívne vzduchové pruženie (v GTS štandardne znížené o 10 mm) stuhne, osemstupňový automat Tiptronic S podradí s dramatickým odkašľaním športového výfuku a vy odrazu zabudnete, že pilotujete kolos s hmotnosťou 2,2 tony. Systémy ako Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) a Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) neustále prepočítavajú, ohýbajú a maskujú zákony fyziky. Hmota sa nedá oklamať, ale dá sa majstrovsky zmanažovať. Cayenne zatáča, zrýchľuje (0-100 km/h za 4,4 sekundy) a brzdí spôsobom, ktorý popiera jeho rodný list.
Vrcholom predstavenia bol off-roadový test. Cesta, ktorá sa podobala skôr na „tankodrom“ než na komunikáciu, sa pod kolesami Cayenne zmenila na zvládnuteľnú prekážku. Auto sa zdvihlo, elektronika aktivovala bojový mód a my sme, obklopení kožou, Alcantarou a zvukom z prémoových reproduktorov, zdolávali terén, kde by si aj špecializované off-roady pýtali rešpekt. Cayenne je dokonalý švajčiarsky nožík na kolesách. Auto, ktoré odvezie rodinu na lyžovačku, manažéra na stretnutie a nadšenca na pretekársky okruh. Racionálne je to zrejme to jediné auto, ktoré by človek kedy potreboval. Lenže potom príde na rad srdce.
pointa príbehu: Elektrický úder menom Macan Turbo
Po presadnutí z majestátneho Cayenne do nového, plne elektrického Macanu sa udeje niečo, čo mení pravidlá hry. Svet sa nielen zmenší a zostrí, ale aj stíchne. Teda, aspoň na chvíľu. Kým Cayenne GTS je ako zaoceánsky expres, ktorý suverénne letí krajinou za zvukov orchestra osemvalca, nový Macan je ako nehlučný teleport. A keď sme dostali do rúk kľúče od verzie Turbo, všetko do seba zapadlo s digitálnou presnosťou.
Porsche
Práve tu, v tomto kompaktnejšom a aerodynamickejšom balení postavenom na novej 800-voltovej architektúre, sa DNA značky Porsche prejavuje v najmodernejšej a najbrutálnejšej podobe. Zabudnite na spaľovacie motory. Macan Turbo je esenciou okamžitej a neúprosnej sily. Máte k dispozícii výkon až 470 kW (639 koní) a závratný krútiaci moment 1 130 Nm, ktorý je k dispozícii prakticky okamžite.
Pocit zrýchlenia je návykový a fyzicky ohromujúci. Šprint z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy sa odohráva v takmer absolútnom tichu, sprevádzaný len svišťaním vetra a tlkotom vlastného srdca. Tam, kde sa Cayenne spolieha na sofistikovanú mechaniku, aby zamaskoval svoju hmotnosť, Macan ju vďaka batériám uloženým v podlahe využíva vo svoj prospech a dosahuje extrémne nízke ťažisko.
Pôsobí ako superšport, ktorý niekto omylom skrížil so sci-fi stíhačkou. Riadenie je ostrejšie, reakcie na akcelerátor sú okamžité a bez akejkoľvek zotrvačnosti. Cítite, že nesedíte na aute, ale ste jeho integrovanou súčasťou, priamo napojenou na pulzujúcu elektrickú energiu. Kým Cayenne vzbudzuje rešpekt a obdiv nad tým, čo všetko dokáže spaľovací motor, elektrický Macan Turbo vyvoláva čistú, nefalšovanú vášeň z technologickej prevahy. Je to auto, ktoré vám ukáže, ako vyzerá budúcnosť radosti z jazdy podľa Porsche.
existuje ešte zmysel?
Po troch dňoch v bulharských horách, po desiatkach kilometrov na diaľniciach, v serpentínach aj v teréne, sa odpoveď na úvodnú otázku kryštalizuje. Má zmysel kupovať iné autá? Áno, samozrejme. Ale v portfóliu Porsche sa odohráva fascinujúca dráma. Cayenne je geniálny univerzál, technologický triumf a absolútny vrchol toho, čo môže byť veľké SUV. Je to voľba rozumu pre tých, ktorí chcú jedno auto na všetko.
Porsche
No ak hľadáte skutočnú dušu Porsche v praktickom balení, auto, ktoré vám rozbúši srdce a vtiahne vás do deja, pre mňa osobne je to Macan Turbo. Je to dôkaz, že odkaz Ferryho Porsche žije ďalej. Len ho dnes treba občas hľadať v kategórii, ktorá v jeho časoch ani neexistovala. Porsche nám predstavilo autá, ktoré sme nehľadali. A keď už vieme, že existujú, je ťažké chcieť niečo iné. Najmä ak to "iné" nemá v názve slovo Macan Turbo.