Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Čakacie lehoty na operácie sú výrazne kratšie, VšZP požiada Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou o opravu dát

.tlačová správa .promotion

Čakacie lehoty na plánované medicínske zákroky pre poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne sú výrazne kratšie v porovnaní s tým, ako boli odprezentované Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Najväčšia štátna zdravotná poisťovňa preto požiada dozorný orgán o ich opravu.

Čakacie lehoty na operácie sú výrazne kratšie, VšZP požiada Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou o opravu dát PEXELS/Pavel Danilyuk

Šírenie nesprávnych informácií je obzvlášť závažné v čase vrcholiacej prepoisťovacej kampane, nakoľko môžu ovplyvniť rozhodovanie poistencov pri výbere zdravotnej poisťovne. Všeobecná zdravotná poisťovňa požiada Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou o opravu dát, aby zamedzila šíreniu nekorektných informácií o počte čakajúcich poistencov na plánované medicínske zákroky prekračujúce stanovenú lehotu časovej dostupnosti. 

V údajoch, ktoré prezentuje dozorný orgán je očividná numerická chyba, pretože obsahujú kumulované dáta ale len v prípade Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Okrem toho, dáta úradu pre dohľad aj 13 038 návrhov na plánované medicínske zákroky, ktoré mali byť vyradené, napríklad aj z dôvodu, že zdravotná starostlivosť už bola poskytnutá. Avšak poskytovatelia zdravotnej starostlivosti dáta po ukončení hospitalizácie neaktualizovali. Najväčšia zdravotná poisťovňa zároveň upozorňuje, že na jedného poistenca môže byť podaných viacero návrhov na plánované medicínske zákroky súčasne. 

Všeobecná zdravotná poisťovňa dosahuje pozitívne výsledky v znižovaní počtu čakajúcich pacientov na zákroky so stanovenou maximálnou čakacou dobou. Údaje Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) ukazujú, že štátnej poisťovni sa podarilo výrazne znížiť počet návrhov prekračujúcich čakaciu dobu na plánované operácie o viac ako 41 %. V medzimesačnom porovnaní sa zároveň znížil aj počet návrhov na zákroky so stanovenou maximálnou čakacou lehotou. Finančný limit zo strany poisťovne je pritom dôvodom prekročenia maximálne stanovenej čakacej doby len v 8 % z celkového počtu návrhov prekračujúcich lehotu.

Dôležité je zdôrazniť, že všetky tieto zákroky, nahlásené ako plánovaná zdravotná starostlivosť, nepatria medzi naliehavé operácie. Pri všetkých je priemerná čakacia doba kratšia ako vyhláškou stanovená maximálna lehota.

Analýza príčin prekročenia lehôt odhalila, že za 32 % prípadov môžu personálne kapacity na strane poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Druhým najčastejším dôvodom (27 %) sú okolnosti na strane samotného pacienta, kedy sa napr. dožaduje konkrétneho lekára alebo z iných osobných dôvodov požaduje neskorší termín zákroku.

Z celkového počtu návrhov čakacích listín Všeobecná zdravotná poisťovňa eviduje nesúhlas poistencov s prekročenou lehotou časovej dostupnosti aktuálne len v 52 návrhoch. Aj napriek tomu, že štátna zdravotná poisťovňa má z pohľadu závažnosti diagnóz a veku najnáročnejší poistný kmeň, výrazné skrátenie čakacích lehôt potvrdzuje správnosť nastavených procesov.

VšZP je najväčšia a najdlhšie pôsobiaca zdravotná poisťovňa na Slovensku. Jej jediným akcionárom je Slovenská republika, v ktorej mene koná Ministerstvo zdravotníctva SR. Spoločnosť svojim klientom dlhodobo poskytuje komplexné služby v oblasti zdravotného poistenia. VšZP v roku 2021, 2022,  2023 a 2024 získala v najrozsiahlejšom prieskume zameranom na spotrebiteľskú dôveru ocenenie Najdôveryhodnejšia značka v kategórii Zdravotné poisťovne.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite