Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Zomrel pápež František

Investičné riziko vo filme: Pohľad do zákulisia hollywoodskych projektov

.zuzana Pruszkayová .promotion

Film Joker: Folie à Deux je pre mnohých filmovou katastrofou. Pri masívnom rozpočte, aký tento kinematografický počin mal, môže ísť aj o finančnú katastrofu. O tom, či to tak naozaj je, sme sa zhovárali s Marekom Hrebičíkom a Jurajom Hajčíkom z investičného fondu RTF, ktorí do filmov investujú. O riziku, Warner Bros. Pictures, aktuálnych trendoch a očakávaniach.

Investičné riziko vo filme: Pohľad do zákulisia hollywoodskych projektov Boris Németh

pozerala som pokračovanie filmu Joker, počas ktorého som mala nepríjemný pocit, kam sa podelo tých 200 mil. USD, ktoré mali tvorcovia k dispozícii. Je naozaj také ľahké spadnúť do veľkého rizika pri točení filmov?

M: My na film nazeráme ako na investičný nástroj a tak k nemu aj pristupujeme. Tzn., že film je manažovaný s ohľadom na budúce zhodnotenie. Keď si prečítate niečo o novom Jokerovi, tak zistíte, že tento film vznikal predovšetkým ako umelecké dielo, povedal by som, že až umelecký experiment – a tam sa na kapitál nehľadí. Tým nechcem povedať, že pri filme sa má hľadieť iba na peniaze, dokonca si myslím, že experimenty sú potrebné aj v oblasti filmu, pretože tie posúvajú hranice. Avšak pri experimente musíte očakávať, že to jednoducho nevyjde alebo že to trh/diváci nepochopia.

v poriadku, ale ako teda pristupujete k riziku vy? Čo robíte inak? 

M: Diverzifikáciou. Keď sa pozriete podrobnejšie aj na spomínaného Jokera, ktorého natočilo štúdio Warner Bros. Pictures, tak zistíte, že to bol len jeden z filmov, ktoré štúdio v roku 2024 natočilo. Štatisticky síce na Jokerovi zatiaľ prerábajú, ale ostatné tituly im zarobili/zarábajú. Warner len za 3Q2024 utŕžili 9,6 mld. USD. Možno Vám to príde zvláštne, ale štúdio, ako je Warner, si môže dovoliť experimentovať s filmom, ako je Joker, pretože v prípade, že im táto stávka nevyjde, sú na to pripravení. Netreba zabúdať, že tak, ako im tento risk nevyšiel, mohol sa stať aj pravý opak a firme by to naopak prinieslo dodatočné zisky. U nás preto tiež investujeme do takmer desiatky titulov, ktoré sa odlišujú žánrom, veľkosťou rozpočtu aj fázou, v ktorej sa do filmu zapájame. Na experimenty, a to teraz nemyslím vôbec expresívne, priestor vo fonde nemáme.

J: Cieľom fondu RTF je v prvom rade dosahovať zisk s čo najnižšou mierou rizika. Preto sa na každý film pozeráme cez čísla, nie cez umeleckú hodnotu. Každý potenciálny film, ktorý máme možnosť financovať alebo kofinancovať, podlieha hĺbkovej analýze, na základe ktorej vieme presne identifikovať možné riziká. Ak si dané riziká nevieme dostatočne ošetriť, financovanie filmu odmietneme. 

čiže čo môže od vás investor očakávať? 

M: Pripravujeme sa vždy na niekoľko scenárov. Aj vo filmovom priemysle platí, tak ako v akomkoľvek inom, že niektoré premenné neviete ovplyvniť. To však nie je dôvod na neinvestovanie. Máme dostatočne skúsený manažment, ktorý vie vzniknuté problémy v čase riešiť a je na ne dopredu pripravený. Čo teda očakávať? V negatívnom scenári očakávame, že niektoré filmy nám vôbec nezarobia, a napriek tomu investorom doručíme minimálne dvojciferné zhodnotenie. Stredný a pozitívny scenár môže priniesť niekoľkonásobné zhodnotenie.

J: Investícia do fondu sa automaticky rozkladá do niekoľkých filmov, čím je zabezpečená diverzifikácia. Investujeme do filmov, ktoré sú na hollywoodske pomery nízkonákladové, avšak s obrovským potenciálom zarobiť, pretože sa premietajú po celom svete. Je to, ako keby sme sadili semienka, ktoré nepotrebujú veľa vody, ale vedia priniesť veľkú úrodu. Tým, že sú filmy lacnejšie, riziko straty je nízke, a keďže majú globálny dosah, šanca na úspech je vysoká. Takto máme stabilnú investíciu s dobrým potenciálom zisku.

a čo filmový štrajk, ktorý sme videli v Hollywoode koncom roka 2023? Ako to vypadalo v praxi? 

M: To je práve jedno z rizík, na ktoré sa neviete pripraviť. Bola to veľká téma, koniec-koncov Hollywood nezažil niečo podobné 100 rokov. V praxi to vyzeralo asi tak, že sme nemohli ani len zavolať scenáristovi, ktorý mal už v tom čase rozpísaný scenár pre jeden náš projekt, čo bolo celkom komické. Ale chápem to, sila odborov je vo filmovom priemysle veľká. Na konci dňa to pre nás znamenalo posunutie projektov o niekoľko mesiacov, ale to je asi tak všetko. Už od začiatku štrajku sme situáciu vyhodnocovali ako otázku času, kedy sa obe strany dohodnú – Hollywood generuje príliš veľa peňazí na to, aby sa celý biznis zastavil na dlhý čas – to by neprospelo žiadnej strane.

rozumiem, že podobný štrajk sa s najväčšou pravdepodobnosťou v blízkej budúcnosti nezopakuje. Môže nastať nejaká iná kríza, ktorá by mala vplyv na natáčanie?

M: Keď sa pozerám na fungovanie nášho ministerstva kultúry, tak sa mi zdajú všetky prekážky zrazu oveľa triviálnejšie. Viete, keď vám prekážku vytvorí trh a vy disponujete schopným manažmentom, tak ju s najväčšou pravdepodobnosťou vyriešite alebo aspoň zminimalizujete. Keď však stojíte oproti ľudskej hlúposti, na ňu sa hľadá recept veľmi ťažko. Áno, pravdaže, určite prídu časom problémy väčšie alebo menšie. Nemyslím si však, že niečo podobné ako štrajk sa bude tak skoro opakovať.

J: Samozrejme, môže. Nato máme skúsený manažment, ktorý je zvyknutý riešiť problémy. Výhodou našich aktuálnych filmov je, že niekoľko z nich je už dokončených a tie, ktoré sa ešte len budú natáčať, majú špeciálny formát, ktorý umožňuje filmy natočiť aj v prípade vypuknutia pandémie alebo inej krízy.

sledujete aj aktuálne trendy v kinematografii? Je to vôbec z vašej strany potrebné? 

M: Na to asi človek nemusí byť odborník, aby postrehol, akým významným hráčom sa stali streamovacie platformy. Pre biznis je to dobrý element, pretože sa vytvoril úplne nový trh, na ktorý sa umiestňujú filmy. V dobe pred streamovacími platformami ste uviedli film do kín a potom na home entertainment market (DVD, Blue-Ray). Dnes streameri predstavujú ďalší zdroj príjmov, pričom kiná aj DVD a Blue-Ray markety ostali. Neperformujú tak ako predtým, no súhrnne môžete zarobiť oveľa viac vďaka opakovanému „prenajímaniu“ filmu streamovacej platforme a dlhodobo tak z filmu profitovať.

J: Samozrejme, áno, a je potrebné sa im prispôsobovať. Aktuálnych trendov je viac, no ten najzásadnejší, ako už spomínal Marek, je vzostup streamovacích platforiem. Už len doplním, že návštevnosť v kinách sa postupne vracia na úroveň spred covidu a budget streamovacích platforiem do nového obsahu neustále rastie. Výsledkom je viacero zdrojov príjmov, ktoré znižujú riziko finančného neúspechu filmov.

aké sú teda hlavné kritériá, podľa ktorých si vyberáte film, do ktorého investujete? Čo je pre vás rozhodujúci impulz? 

M: Je to hlavne o globálnom dosahu filmu, ktorý zásadne mení výnosovo-rizikový profil. Nič by sa však nedalo realizovať bez skúsených filmmakerov, ktorí sú zárukou kvality.

J: Globálny dosah, nízke náklady, renomovaní tvorcovia, krátka doba výroby, dostupnosť ochranných mechanizmov pred rizikami.

tu sa ale znova dostávame k tomu, že aj režisér pokračovania Jokera je renomovaný tvorca, dokonca môžeme povedať, že prvý Joker sa stal kultovým. 

M: Todd Phillips (režisér) dostal absolútnu umeleckú slobodu bez možnosti akejkoľvek kontroly a zásahu, čo bolo nielen výnimočné, ale aj veľmi rizikové. To je niečo, s čím by sme my ako investori nikdy nesúhlasili. Ako som už však spomínal, rizikové stávky sú v portfóliách (nielen tých filmových) úplne bežné, treba mať však vyrátané, koľko risku ste schopní absorbovať, ak stávka nevyjde. Warner sú natoľko veľké štúdio, že si niečo také jednoducho mohli dovoliť, akokoľvek sa nám tá čiastka zdá horibilná.

poďme teda na úplný začiatok. V čom je teda ten zásadný rozdiel medzi investormi do Jokera a vami?

M: Dobrá otázka. V princípe žiadny. Investori, ktorí si kúpia akcie Warner Bros. Discovery, pod ktoré Warner Bros. Picture spadá, si kupujú podiel vo všetkých filmoch, ktoré vyprodukujú, nielen v Jokerovi, čiže sú tiež diverzifikovaní. Nie sme taký kolos ako Warner, čo nám dáva väčšiu flexibilitu reagovať na príležitosti, a taktiež sa výrazným spôsobom odlišujeme z hľadiska delenia sa o dosiahnutý zisk.

J: Film Joker vznikal prioritne ako umelecké dielo s extrémne vysokými nákladmi. Je to presný opak stratégie nášho fondu. 

na aké projekty ste najviac hrdí?

M: Z projektov ma teší spolupráca so Samom Raimim, ktorý režíroval prvých troch Spider-Manov, a Anthonym Hopkinsom na filme Locked. Rovnako sa teším zo spolupráce s našimi partnermi, ktorí investície zastrešujú po odbornej/filmárskej stránke. Hrdosť však nie je pre mňa v tomto prípade spojená s hercom alebo režisérom, ku ktorému mám nejaký pozitívny vzťah. Pre mňa je najpodstatnejšie, aby boli s nami všetci investori a spolupracovníci spokojní, a z toho pre mňa pramení pocit hrdosti – z dobre odvedenej práce. A tá ešte nie je na konci, takže na pocit hrdosti si musím počkať.

J: Každý film má svoje špecifiká, preto nemám na túto otázku jednoznačnú odpoveď. Teším sa z toho, že sa nám podarilo stať sa priamym kofinancujúcim partnerom hollywoodskych filmov a pracovať tak s najlepšími v obore, pretože pár rokov dozadu by mi to ani vo sne nenapadlo. Na úrovni tvorcov alebo hercov ide najmä o ľudí ako Sam Raimi (tvorca série Spider-man, Doctor Strange, Evil Dead), Timur Bekmambetov (Wanted, Searching, 9), Petr Jákl (Kajínek, Jan Žižka, Land of Bad), Anthony Hopkins, Bill Skarsgård a mnoho ďalších.

počujem samé americké mená tvorcov a hercov. Chystáte sa spolupracovať aj s neamerickými tvorcami?

M: V tejto fáze nie. Aj keď rád by som podotkol, že sa, samozrejme, môžu vyskytnúť tvorcovia inej národnosti. Dôležité pre nás je, aby boli súčasťou ekosystému, v ktorom sa naši exekutívci pohybujú.

J: Aktuálne nie. Niekoľkoročná spolupráca a dôvera, ktorú sme si s partnermi vybudovali, je pre nás prioritná. Vďaka nim sme súčasťou hollywoodskeho filmového ekosystému, ktorý je atraktívny vďaka svojej globálnej značke, profesionálnym produkčným štandardom, distribúcii a schopnosti zabezpečiť stabilný návrat investícií.

RTF je investičný fond so zameraním na development, výrobu a distribúciu prémiového filmového obsahu určeného pre globálnu distribúciu.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite