Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Slavomíra Henčeková: Rozdeľuj a panuj!

.slavomíra Henčeková .slovensko .názor

Stratégia rozdeľuj a panuj hovorí, že protivníkov treba rozdeliť a znepriateliť. Potom je jednoduchšie prevziať moc. Nič nové na svete. Už Machiavelli vedel, ako sa to robí, do psej matere. Tak prečo by sa to nemohlo využívať aj dnes, v postfaktickej dobe.

Slavomíra Henčeková: Rozdeľuj a panuj! BORIS NÉMETH

vitajte v postfaktickej dobe!

Médiá a sociálne siete menia naše vnímanie toho, čo je reálne a dôležité. Využívajú na to predovšetkým emócie. Hygienizačný teror, NULITNÉ vyhlášky a advokátky, covid tyrania!, one time migranti, next time 5G či preteky v tom, kto koho hlasnejšie a hnusnejšie slovne opľuje na tlačovke, aby to s veľkou pompou obletelo v ten deň internet. Presne toto fičí v postfaktickej dobe. Fakty vôbec nie sú dôležité, podstatné sú emócie. Hlavne tie negatívne emócie idú priam na dračku. Postfaktická doba si totiž vychovala postfaktického konzumenta a ten si zvykol na senzačné titulky, škandalózne odhalenia a tvrdý, emočne nabitý slovník. 

Postfaktická doba nie je charakteristická len emocionalizáciou, ale aj informačnou nadmierou. Ak sa niečo udeje a nie je o tom príspevok na sociálnej sieti a tlačová správa k tomu, ako keby to ani nebolo. Čím viac príspevkov, tým väčší pocit vlastnej dôležitosti, tým viac klikov, tým väčší dosah. Na nič nechceme čakať. Za to môžu predovšetkým moderné technológie, pretože nás naučili netrpezlivosti. Na všetko chceme poznať odpoveď hneď a teraz. Je nám jedno, že svet je komplikovaný, veci často nie sú také, aké sa na prvý pohľad zdajú a nájsť pravdu je zložitý a zdĺhavý proces. Nehovorím o tom, že máme rezignovať na hľadanie pravdy a už vôbec nepropagujem relativizmus, že pravdu má každý. Nemá. Ale taktiež ju nemá každý a hneď. Ak nenájdeme pravdu hneď, urobíme si hneď aspoň názor. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite