Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pred koronou aj dnes – chudobné deti zostávajú pozadu

.veronika Klindová .slovensko

Ešte na začiatku marca plánoval Rado výlet so svojimi žiakmi z Luníka IX. Za odmenu za dobré výsledky sa mali ísť pozrieť do Tatier. Dnes sa s niektorými nevie spojiť.

Pred koronou aj dnes – chudobné deti zostávajú pozadu Boris Németh Desaťročný Jožko z osady vo Važci. Ilustračná foto.

v jeho triede zostala tabuľa popísaná matematickými príkladmi a nedokončené projekty na ďalšiu hodinu matematiky. Rado Chalupka učí na základnej škole Ľ. Podjavorinskej prvý rok. Predtým si urobil doktorát na Karlovej univerzite v Prahe a dvanásť rokov pracoval ako analytik pre Deloitte. Na východ Slovenska sa ako učiteľ dostal cez program Teach for Slovakia. „Rozhodol som sa pre tento krok, aby som vrátil všetko dobré, čo som od života dostal,“ hovorí.

Koronakríza zasiahla slovenské školy nepripravené. Našťastie, rýchlo vznikli iniciatívy učiteľov, ktorí si navzájom radia a povzbudzujú, ako najlepšie učiť online. Napríklad dlhoročný aktivista a do marca aj poslanec Národnej rady Miroslav Sopko reagoval novým portálom zavretaskola.sk, kde priniesol rôzne materiály pre dištančné vyučovanie. Čo však s deťmi, ktoré sú offline? 

Aktuálne sa školy a učitelia spájajú s deťmi bez internetu prostredníctvom pracovných listov, ktoré im doručujú terénni sociálni pracovníci. Chýba tu však spätná väzba, možnosť dovysvetlenia a povzbudenia alebo individuálna komunikácia so žiakmi, ktorí to potrebujú. Teach for Slovakia a Komenského inštitút načrtli inú cestu, podľa všetkého oveľa efektívnejšiu.

sú to nové výzvy?

Svetová pandémia priniesla do oblasti vzdelávania aj nové výzvy. Najmä však zvýraznila to, s čím sme sa borili už roky predtým. Obrovské rozdiely, nespravodlivosť a slabá kvalita vzdelania najmä pre deti z chudobných rodín.

Aktuálne je v našich školách 40-tisíc detí, ktoré sú podľa súčasných kritérií zo sociálne znevýhodneného prostredia. Pritom konzervatívne odhady hovoria o vyše 6 000 žiakoch na Slovensku bez internetu, a to len na druhom stupni. Práve tieto deti už aj tak v škole veľmi zaostávajú. Koronakríza ich ešte viac odďaľuje od sveta majority. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite