Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vysokoškolákov je o 100-tisíc menej. Prečo školy držia učiteľov?

.martin Vančo .slovensko

Prečo na vysokých školách klesol za posledných desať rokov počet študentov o viac ako 40 %, ale počet učiteľov sa nezmenil?

Vysokoškolákov je o 100-tisíc menej. Prečo školy držia učiteľov? SITA/Diana Černáková

je začiatok akademického roka 2008/2009 a chodbami Filozofickej fakulty najstaršej univerzity sa prechádza ťažko. Sú plné nervózne prestupujúcich študentov, ktorí čakajú na zápis. Pracovníčky študijného oddelenia im nestíhajú vydávať indexy. Od nasledujúceho roka sa však už situácia začne meniť. Dôvodom nie je zavedenie lepšieho systému, ale pokles študentov.

Bol to posledný rok, keď na slovenských vysokých školách pribudol celkový počet študentov. Odvtedy už len klesal. V priebehu ďalších desiatich rokov poklesol o viac ako 40 %. Prekvapujúce na tom však je, že počet vysokoškolských učiteľov sa takmer nezmenil. Snažili sme sa zistiť, prečo počet učiteľov neubúda.

Vývoj počtu vysokoškolských študentov a pedagógov.týždeň, výročné správy o vysokom školstveVývoj počtu vysokoškolských študentov a pedagógov

Prečo je vlastne dôležité riešiť počet pedagógov? Na prvý pohľad to nemusí vyzerať ako problém. Nižší počet študentov v triede znamená, že učiteľ sa môže žiakom venovať viac individuálne. Dokonca v niektorých metodikách na hodnotenie kvality vzdelávania je uvedený počet študentov na učiteľa ako jedno z kritérií. Čím je toto číslo nižšie, tým by mal byť vzdelávací proces kvalitnejší. Toto kritérium je však skôr výsledkom bezzubosti hodnotenia kvality vzdelávania, s ktorým zápasia vysoké školy na celom svete. 

Aj rezort školstva spochybňuje, že by stagnujúci počet pedagógov mal niekomu vadiť. Tvrdí, že pre počet pedagógov nie je dôležité, „či na prednášku chodí 10 alebo 100 študentov“.

Problémom je však efektivita. To, že máme príliš veľa učiteľov, potvrdzujú aj medzinárodné porovnania. Podľa OECD pripadalo v roku 2017 na jedného vysokoškolského pedagóga 12 študentov. Priemer OECD bol 16. Len dve krajiny na tom boli horšie (nemáme však údaje za všetky krajiny OECD).

Ak by sme sa dostali na priemer OECD, uvoľnili by sa tým dodatočné financie, ktoré by sa mohli použiť napríklad na nárast platov v školstve. 

Na tento fakt poukázalo aj ministerstvo financií vo svojej správe o revízii výdavkov. Hovorí, že úprava počtu učiteľov by vysokým školám priniesla dodatočných 93 mil. eur, čím by mohli narásť platy pedagógov až o 30 %. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite