Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Moderátora relácie Spektrum Jána Mečiara, ktorý v RTVS pôsobil ako externista, vyhodili. Podklady pre reláciu má po novom pripravovať aj Gustáv Murín.

Otvorený list Petrovi Pellegrinimu: Raši nemorálne zneužil svoje právomoci

.redakcia .politika

Výzva košických poslancov a aktivistov na odvolanie podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu Richarda Rašiho.

Otvorený list Petrovi Pellegrinimu: Raši nemorálne zneužil svoje právomoci Diana Černáková/SITA

vážený pán predseda vlády, 

Vašu vládu aj po získaní dôvery parlamentu naďalej sprevádzajú masové protesty v slovenských mestách. Odrážajú nedôveru verejnosti voči viacerým zotrvávajúcim aj narýchlo povolaným novým členom vlády, ktorí nemajú odborné či morálne predpoklady na výkon funkcie ministra.

Za jedného z takých my Košičania považujeme najmä podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu Richarda Rašiho

Keď ste ho ako predseda vlády SR aj napriek tomu navrhli za podpredsedu vlády, predpokladáme, že ste nemali zlý úmysel spraviť capa záhradníkom (obrazne povedané). Vychádzame z toho, že ste iba nemali všetky informácie. V takom prípade si pokladáme za svoju povinnosť Vás na základe osobnej skúsenosti stručne informovať  o  verejne publikovaných prehreškoch Richarda Rašiho s dôrazom na najzávažnejšie z nich. K ich predloženiu ste nás povzbudili aj Vaším vystúpením v relácii RTVS Sobotné dialógy.

Pán Richard Raši sa posledných sedem rokov ako primátor mesta snažil zanechať po sebe v Košiciach stopu. Zároveň poskytol dostatok dôvodov na zhodnotenie, prečo investície a informatizácia nie sú jeho silnou stránkou.

Ani on sám totiž netají svoju nekompetentnosť pre oblasť informatizácie, keď po vymenovaní do funkcie vyhlásil: „Chcel by som tým, že nie som IT-čkár ani ekonóm, ani špecialista ponúknuť pohľad strany konečného prijímateľa.” 

Ako primátor mesta Košice na to šancu mal, ale nedokázal prepojiť ani len základné informačné systémy mesta Košice, jeho mestských častí a mestských podnikov. A to v meste, ktoré je právom hrdé na privátnu IT sféru, ktorá sa v ňom rozvinula a ktoré samo investovalo nemalé prostriedky do informačných systémov. Tento potenciál teda nedokázal využiť.

Preto občania aj dnes musia osobne chodiť nahlasovať a riešiť tie isté či spolu previazané veci na mesto aj mestskú časť, napríklad pri banálnej registrácii psa. To je jednoznačný dôkaz toho, že vicepremiér Richard Raši nevie a nechápe, čo potrebuje konečný prijímateľ – občan.

„Richard Raši zlyhal v tom, že ako primátor mesta odborne nezabezpečil dozor nad prípravou projektov.“

Rovnako musíme poukázať na situáciu z februára 2018, keď na rokovaní mestského zastupiteľstva ako primátor odmietol zodpovednosť vedenia mesta za stav, v ktorom informačný systém mestskej polície na kontrolu parkovania nie je prepojený s informačným systémom parkovacej spoločnosti EEI. A to napriek tomu, že takéto prepojenie systémov a automatická kontrola parkovacích zón malo byť hlavným prínosom parkovacej politiky, ktorú do Košíc Richard Raši sľuboval priniesť.

Podobnú nekompetentnosť Richard Raši prejavuje aj v oblasti riadenia investícií. Svoje zlé referencie sa pokúša tajiť už od pôsobenia v predchádzajúcich politických funkciách ministra zdravotníctva a primátora Košíc.

Počas jeho viac ako sedem rokov trvajúceho funkčného obdobia primátora mesto Košice získalo dva významné balíky európskych peňazí. Jeden z nich bol účelovo viazaný na investičné projekty v rámci Európskeho hlavného mesta kultúry 2013, druhý bol viazaný na nákup dopravných prostriedkov hromadnej dopravy a na rekonštrukciu električkových tratí. 

Občanom a mestu Košice priniesla realizácia týchto projektov nielen pozitívne vplyvy, ale aj traumu v podobe množstva technických a organizačných nedostatkov, nekonečného dopravného chaosu a nakoniec aj celkového sklamania z nezodpovedajúcej hodnoty v porovnaní s preinvestovanými prostriedkami z fondov EÚ. Je teda otázne, kto je skutočne konečným prijímateľom výhod z týchto projektov.

Absenciu odborného riadenia, kontroly financovania prác a sankcionovania za ich meškanie a nekvalitu primátor mesta nahrádzal iba apelom na obyvateľov „oplatí sa vydržať“. Nekonečná zhovievavosť mesta ako investora zastúpeného v osobe primátora Rašiho tak viedla k nekvalite a k nedodržiavaniu harmonogramov prác zo strany dodávateľov. To de facto viedlo k porušovaniu finančnej disciplíny pri spravovaní majetku mesta a poskytnutých verejných finančných zdrojov. Výsledkom doterajších kontrol z vyššej úrovne je povinnosť mesta vrátiť štátu 5,6 mil. € za nedodržanie harmonogramu jednej zo stavieb Košice EHMK (Kasárne Kulturpark) a vrátenie neoprávneného čerpania európskych prostriedkov na DPH v sume 14,5 mil. € za rekonštrukciu električkových tratí (MET). 

„Richard Raši nemorálnym spôsobom zneužil právomoci a funkciu primátora na svoje osobné politické ambície.“

Ako sám viete, pán predseda, výzvu EÚ na vrátenie DPH považuje mesto Košice za spornú. Rokovania SR s EÚ o riešení tohto sporu teraz, paradoxne, prevzal po Vás ex-primátor Raši z titulu novej vládnej funkcie. Schválenie preklenovacieho úveru vo výške dlhu od ministerstva financií je pre Košice pomocou, ale podstatu nerieši. Richard Raši zlyhal v tom, že ako primátor mesta odborne nezabezpečil dozor nad prípravou projektov a vopred si nepoistil oprávnenosť čerpania DPH.

Okrem týchto pochybení, najkomplexnejší obraz o ekonomike mesta za riadenia primátora Richarda Rašiho dáva Protokol o výsledku kontroly stavu verejných financií a majetku v meste, ktorý spracoval a poskytol mestu Košice ešte v roku 2016 Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ).

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

.redakcia .politika
.diskusia
.neprehliadnite