Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Rezník nie je dobrou voľbou

.miroslava Kernová .politika .tvár týždňa

V utorok sa rozhodne o tom, kto bude novým riaditeľom verejnoprávneho telerozhlasu. Do druhého kola prešli síce dvaja kandidáti – šéf TASR Jaroslav Rezník a doterajší generálny riaditeľ RTVS Václav Mika, no musel by sa stať zázrak, aby sa stal riaditeľom opäť Mika.

Rezník nie je dobrou voľbou MARKO ERD/SITA

mikovi nepomohlo, že vytiahol RTVS z najhoršieho, že z nej urobil oveľa profesionálnejšiu ustanovizeň. Ale nejde len o médiá. Ak bude zvolený Rezník, nie je to dobrá správa ani pre krajinu. Doba, v ktorej žijeme, je špecifická. Stačí sa započúvať, o čom ľudia rozprávajú vo vlaku alebo pozrieť sa, aké sú najviac posúvané články na fejsbúku. Ľudia veria bludom zo Zeme a veku či hrozbám z Hlavných správ. Sú plné článkov, ktoré pekne píšu o Putinovi a Rusku a kritizujú Západ, ale aj rôznych prekrútených informácií, hrozieb, ktorých cieľom je vyvolať neistotu, paniku, strach. V takej atmosfére sa darí extrémistom. Mení sa aj trh súkromných médií, napríklad denník Plus jeden deň, ktorý patrí Pente, s plnou vážnosťou píše o hrozbe konca sveta. Práve v tejto atmosfére by RTVS mala byť pre ľudí takou zárukou, že keď si večer zapnú správy na RTVS, tak počujú objektívne a nezmanipulované správy. 

Rezník už viackrát ukázal, že on garantom nezávislosti nedokáže byť. Zlyhal pred dvadsiatimi rokmi a zlyháva aj dnes. V roku 1997 ho parlament za vlády Vladimíra Mečiara zvolil za ústredného riaditeľa rozhlasu. V tom čase mal silné väzby na HZDS. Krátko po zvolení ho preslávila návšteva v centrále HZDS. Priznal len jednu návštevu, krátko po volebnej noci, keď HZDS prišlo o moc. Neskôr to označil za chybu. Nebola to však jediná návšteva. Podľa správ SITA z toho obdobia pred voľbami navštevoval centrálu HZDS pravidelne a prejavovalo sa to aj vo vysielaní. 

„Len pár mesiacov pred voľbami šéfa RTVS sa zviditeľnil tým, že dal polovicu portálu tlačovej agentúry firme blízkej Slavii Capital a podpísal zmluvu s proputinovskou agentúrou Sputnik.“

Redaktori sa sťažovali na Rezníkovo zasahovanie do spravodajstva a cenzúru. Známy bol protestný list v roku 1998, pod ktorý sa podpísalo 26 redaktorov spravodajstva. Tvrdili, že „objektívnejšie a pluralitnejšie spravodajstvo rozhlasu oproti Kubišovej STV nebolo zásluhou vedenia, ale napriek vedeniu SRo."

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite