Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Premiér s ministrom dopravy slávnostne otvorili tunel Višňové – čo to znamená podľa Eugena Kordu

.tasr .eugen Korda .slovensko

Tunel Višňové, ktorého výstavba trvala s niekoľkými prestávkami viac ako 27 rokov, budú môcť motoristi využívať od večerných hodín.

Premiér s ministrom dopravy slávnostne otvorili tunel Višňové – čo to znamená podľa Eugena Kordu wikipedia

národná diaľničná spoločnosť (NDS) v pondelok odovzdala do užívania nový úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové. Slávnostnú pásku pri západnom portáli tunela prestrihli spoločne s predstaviteľmi NDS a dodávateľa premiér Robert Fico (Smer-SD) a minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD). 

„Diaľničný úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala je pre tento región a pre celé Slovensko doslova požehnaním. Ak pod Strečnom každý deň prechádza 20.000 vozidiel, z toho štvrtina nákladných, tak si všetci vieme predstaviť, aká to bude obrovská úľava pre tento región a pre ľudí, ktorí tadiaľ cestujú,“ uviedol vo svojom príhovore Fico.

Minister Ráž predpokladá, že tunel sa podarí v pondelok sprejazdniť najneskôr o 19.00 h. „Možno to bude aj skôr, ale bude treba odpratať všetku techniku, ktorá slúži k slávnostnému otvoreniu. Pevne verím, že dnes od večerných hodín bude tunel sprejazdnený,“ poznamenal Ráž.

Pripomenul, že odovzdaním tunela Višňové stúpne aj využívanie úseku Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka. „Tunely Ovčiarsko a Žilina málokto využíval a až teraz pri otvorení Višňového ich stavba nadobudne zmysel. Celkových 25 kilometrov diaľnice výrazne pomôže a skráti cestu popod Strečno,“ zdôraznil Ráž.

vysvetlenie Eugena Kordu

Konečne! Motoristi sa určite potešia z toho, že už nebudú musieť tráviť dlhé minúty v zápchach pod Strečnom a že sa nebudú musieť báť padajúcich skál. Jedna z nich pred mnohými rokmi zabila dievčinu z Česka, ktorá spolu so svojimi rodičmi cestovala na dovolenku do Vysokých Tatier. Lenže radosť z otvorenia diaľničného tunela Višňové by nemala prekryť zlyhania, ktoré viedli k tomuto skoro 30 rokov trvajúcemu prerážaniu tunela. Ešte aj v starovekom Egypte dokázali faraóni pyramídy stavať rýchlejšie a pravdepodobne aj efektívnejšie ako ten náš „faraón“. Robert Fico na slávnostnom otvorení nezabudol povedať, že to desiatky rokov trvajúce tunelárske martýrium mala na svedomí vláda Ivety Radičovej, aj keď podľa všetkých dostupných informácií to boli hlavne jeho vlády, ktoré zlyhali. Nuž čo! Hlavne že si v tuneli ešte pred jeho oficiálnym otvorením zakorčuľoval na kolieskových korčuliach a potom v otváracej reči „štátnicky“ mudroval, či by nebolo dobré zrušiť Úrad pre verejné obstarávanie. Nakoniec nezabudol povedať, že on peniaze bude radšej dávať na takéto projekty ako na podporu Ukrajiny.  Nuž, ak to myslel vážne, tak sa treba začať báť, koľko eur je schopný utopiť v predražených stavebných projektoch. 

Tunel Višňové vypovedá o mnohom, ale hlavne o neschopnosti štátu rýchlo a efektívne narábať so zdrojmi. Táto diera do hory nám názorne ukazuje, ako vznikajú diery v štátnom rozpočte, ako neschopní úradníci páchajú miliardové škody a potom sa nakoniec bez hanby pretŕčajú pred dielom, ktoré vzniklo napriek ich neschopnosti. 

Prieskumná štôlňa najdlhšieho slovenského tunela sa začala raziť ešte v roku 1998 a prerazili ju s dvojročným oneskorením v septembri 2002. Samotná výstavba tunela sa však začala až o 12 rokov neskôr. Úsek D1 s tunelom Višňové začalo pôvodne stavať združenie firiem Salini Impregilo a Dúha, s ktorým však Národná diaľničná spoločnosť v marci 2019 ukončila zmluvu. Verejnú súťaž na dostavbu diela vyhrala stavebná firma Skanska.

Tunel Višňové má celkovú dĺžku 7,5 kilometra a ide o najdlhší tunel na Slovensku. Celý diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala vrátane tunela má 13,5 kilometra. Úsek je súčasťou plánovaného komplexného prepojenia Bratislavy a Košíc.

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite