Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

AKTUALIZUJEME: Je nevyhnutné zrýchliť vybavenie rušňov jednotkou ETCS – čo to znamená podľa Eugena Kordu a Juraja Petroviča

.tasr .eugen Korda .juraj Petrovič .slovensko

Ďalšie železničné nešťastie, ktoré sa len so šťastím neskončilo úplne tragicky, je bohužiaľ symptomatické pre fungovanie Slovenska ako štátu.

AKTUALIZUJEME: Je nevyhnutné zrýchliť vybavenie rušňov jednotkou ETCS – čo to znamená podľa Eugena Kordu a Juraja Petroviča SITA/Hasičský a záchranný zbor SR

19:30 Je nevyhnutné zrýchliť vybavenie rušňov palubnou jednotkou ETCS

Je nevyhnutné zrýchliť vybavenie rušňov palubnou jednotkou moderného zabezpečovacieho systému ETCS a na koridorových tratiach postupne zaviesť výhradnú prevádzku vlakov s činným ETCS. Pre TASR to v reakcii na nehodu vlakov pri Pezinku uviedol prodekan pre vedu a výskum Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline (UNIZA) Jozef Gašparík.

Trať pri Pezinku, na ktorej v nedeľu (9. 11.) k zrážke vlakov došlo, patrí k najmodernejším na Slovensku. Vybavená ja európskym zabezpečovacím systémom ETCS, ktorý dokáže vlak v prípade potreby automaticky zastaviť. „Podľa dostupných informácií bol do nehody zapojený regionálny vlak vedený motorovou jednotkou radu 861, ktorá nemala zabudovanú palubnú jednotku ETCS. V takom prípade je sledovanie návestí a vedenie vlaku plne v zodpovednosti rušňovodiča,“ uviedol Gašparík.

Priblížil, že aj po modernizácii tratí jazdia na tratiach s ETCS v rámci prechodného obdobia i vlaky bez príslušného palubného systému. Jedným z dôvodov je nákladnosť zavádzania systému, ktorého cena pre jeden rušeň presahuje pol milióna eur. Podľa Gašparíka je však nevyhnutné zrýchliť vybavenie rušňov moderným systémom a na zmodernizovaných tratiach zaviesť prevádzku iba takých vlakov, ktoré sú zariadením vybavené.

„Podiel vlakov vybavených aktívnym ETCS na úseku Bratislava - Trnava sa podľa grafikonu pohybuje okolo 60 až 75 percent, reálne však býva nižší z dôvodu mimoriadností a náhradného nasadzovania rušňov,“ doplnil Gašparík.

Spoločným prvkom nehôd pri Pezinku a Rožňave je podľa prodekana pravdepodobne zlyhanie ľudského faktora, čo však podľa jeho slov neznamená, že personál pracuje nezodpovedne. Pripomína, že železničná doprava má veľmi vysoké bezpečnostné štandardy a rušňovodiči prechádzajú komplexným výcvikom. Výkon práce rušňovodiča však kladie vysoké nároky na koncentráciu, a to najmä na tratiach, kde nie je činný vlakový zabezpečovač.

„Od roku 2025 bol znížený minimálny vek rušňovodiča na 19 rokov, preto je podľa mňa potrebné znovu prehodnotiť systém vzdelávania a odborných skúšok, posilniť úlohu manažéra infraštruktúry v tomto procese a posilniť praktický výcvik,“ skonštatoval Gašparík.

15:20 Zranení po nehode vlakov si môžu vyzdvihnúť osobné veci na polícii v Bratislave

Zranení cestujúci, ktorí po nedeľnej (9. 11.) nehode vlakov pri Pezinku ponechali svoje osobné veci vo vozňoch, si ich môžu vyzdvihnúť na oddelení Železničnej polície Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave. Polícia o tom informovala na sociálnej sieti. 

„Touto cestou by sme chceli informovať cestujúcich, ktorí z dôvodu lekárskeho ošetrenia museli vlaky, ktoré sa zrazili, opustiť a ponechali svoje osobné veci vo vozňoch, aby sa dostavili do priestorov oddelenia Železničnej polície Krajského riaditeľstva PZ v Bratislave (Námestie Franza Liszta 1, 811 04 Bratislava - Staré Mesto-Staré Mesto, telefonický kontakt: +421961056895), kde si môžu svoje osobné veci vyzdvihnúť,“ uviedla polícia. 

15:20 Cestujúci po nehode vlakov majú nárok na odškodnenie, ZSSK ich bude kontaktovať

Cestujúci, ktorí utrpeli zranenia v súvislosti s nedeľnou (9. 11.) nehodou vlakov pri Pezinku, majú nárok na odškodnenie a úhradu nákladov spojených s liečbou. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ich bude kontaktovať. Vyplýva to z informácií, ktoré TASR poslal hovorca spoločnosti Ján Baček.

„V súlade s Nariadením (EÚ) 2021/782 bude ZSSK účastníkov nehody aktívne kontaktovať a poskytne im jasné pokyny k ďalšiemu postupu,“ uviedol. 

ZSSK zároveň ozrejmila, že v prípade odrieknutí vlakov má cestujúci právo na vrátenie cestovného lístka bez sankcie pred začiatkom jeho platnosti. 

ZSSK v súvislosti s nehodou dočasne odriekla regionálne spoje v úseku Trnava - Bratislava. Nahrádzajú ich expresné vlaky 7xx, ktoré od Trnavy po Bratislavu zastavujú aj v zastávkach osobných vlakov. Plné obnovenie prevádzky na oboch koľajach očakáva v priebehu niekoľkých dní.

15:20 Zranení po nehode vlakov si môžu vyzdvihnúť osobné veci na polícii v Bratislave

Bratislava 10. novembra (TASR) - Zranení cestujúci, ktorí po nedeľnej (9. 11.) nehode vlakov pri Pezinku ponechali svoje osobné veci vo vozňoch, si ich môžu vyzdvihnúť na oddelení Železničnej polície Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave. Polícia o tom informovala na sociálnej sieti. 

„Touto cestou by sme chceli informovať cestujúcich, ktorí z dôvodu lekárskeho ošetrenia museli vlaky, ktoré sa zrazili, opustiť a ponechali svoje osobné veci vo vozňoch, aby sa dostavili do priestorov oddelenia Železničnej polície Krajského riaditeľstva PZ v Bratislave (Námestie Franza Liszta 1, 811 04 Bratislava - Staré Mesto-Staré Mesto, telefonický kontakt: +421961056895), kde si môžu svoje osobné veci vyzdvihnúť,“ uviedla polícia. 

15:15 ZSSK očakáva obnovu prevádzky oboch koľají po nehode v priebehu niekoľkých dní

Obnovenie prevádzky oboch koľají po nehode vlakov pri Pezinku sa očakáva v priebehu niekoľkých dní. Informovala o tom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Upozornila, že po koľaji, ktorej prevádzku obnovili už v nedeľu (9. 11.) večer, vlaky prechádzajú zníženou rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu. Môže preto dochádzať k meškaniu vlakov, dodala ZSSK. 

„Prevádzka po jednej koľaji bola obnovená o 22.22 h. Vlaky prechádzajú týmto úsekom zníženou rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu, preto môže dochádzať k meškaniam približne 30 minút. Z tohto dôvodu ZSSK dočasne odriekla regionálne spoje v úseku Trnava - Bratislava. Nahrádzajú ich expresné vlaky 7xx, ktoré od Trnavy po Bratislavu zastavujú aj v zastávkach osobných vlakov,“ ozrejmil hovorca spoločnosti Ján Baček s tým, že ZSSK sa ospravedlňuje za zníženie komfortu pri cestovaní a za komplikácie pri plánovaní jázd. 

ZSSK zároveň informovala, že eviduje v oboch vlakoch 1020 predaných lístkov (840 na Ex 620 a 180 na REX 1814). „Presný počet cestujúcich budeme vedieť po synchronizácii údajov z prístrojov vlakvedúcich z oboch vlakov. Tieto zariadenia sú aktuálne zaistené a samotná synchronizácia dát trvá približne 24 hodín. Presná príčina nehody je v štádiu šetrenia,“ dodala spoločnosť. Vyšetrovanie vedie polícia, samostatne aj ZSSK v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky a Ministerstvom dopravy SR. 

15:00 Dve nehody sú zdvihnutý varovný prst, na bezpečnosti sa nedá šetriť

Dve nehody v železničnej doprave v krátkom čase sú zdvihnutým varovným prstom, aby sme si uvedomili, že bezpečnosť je prvoradá a nedá sa na nej šetriť. Pre TASR to v súvislosti so zrážkami vlakov pri Pezinku a Rožňave uviedol riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej s tým, že Slovensko musí výraznejšie investovať do moderných zabezpečovacích systémov na železnici.

Riaditeľ IDH skonštatoval, že k zrážke vlakov pri Pezinku došlo na trati, ktorá je zabezpečená moderným zabezpečovacím systémom ETCS. Vo vlaku, ktorý podľa prvotných informácií išiel na červenú, však toto zariadenie zrejme inštalované nebolo. Ak by systémom disponovali obe súpravy, k zrážke by nedošlo. Zodpovedným dôsledkom po vyšetrení nehody by podľa Mateja malo byť prijatie opatrenia, na základe ktorého by mohli na zmodernizovaných tratiach so systémom ETCS jazdiť iba rušne vybavené týmto zariadením, rovnako ako je to napríklad v Českej republike.

Nedostatok zmodernizovaných tratí a chýbajúce systémy ETCS v rušňoch sú podľa riaditeľa IDH zodpovednosťou politikov. Železničné nehody pri Pezinku a Rožňave považuje za zdvihnutý prst a jasný signál, že Slovensko si musí uvedomiť dôležitosť investícií do modernizácie železníc. Financie je pritom možné nájsť aj priamo v železničnej doprave.

„Jedným z možných zdrojov je eliminácia vlakov zadarmo. Ak by sme zrušili vlaky zadarmo študentom a nechali im zadarmo len cestu do školy a zo školy a dôchodcovia by mohli cestovať zadarmo len v takzvaných sedlách, nie v špičkách, ročne by sme mali na stole približne 30 miliónov eur. Tie by mali smerovať do zvýšenej bezpečnosti na tratiach vrátane investícií do ETCS systémov na všetky lokomotívy,“ skonštatoval Matej.

Pri Pezinku došlo v nedeľu (9. 11.) večer k zrážke dvoch vlakov. Vlak REX 1814 sa po výjazde zo stanice Pezinok zrazil s vlakom Ex 620. Príčinou bol pravdepodobne prechod jedného z nich na červenú. Nehoda si nevyžiadala obete na životoch, zranenia však utrpeli desiatky cestujúcich. V nemocniciach skončilo 79 ľudí. Najťažšie zranenia utrpeli tri osoby s poraneniami hrudníka a brucha, 60 pacientov utrpelo ľahké zranenia.

V polovici októbra došlo k nehode na železnici aj v okrese Rožňava. Pri obci Jablonov nad Turňou sa na mieste, kde sa trate križujú a prechádzajú do jednokoľajovej trate, zrazili dva rýchliky. Po nehode evidovali sedem ľudí v kritickom stave, 14 stredne ťažko zranených a 48 ľahko poranených.

Minister dopravy SR Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) v pondelok ponúkol svoju funkciu predsedovi vlády SR Robertovi Ficovi (Smer-SD). Ten túto ponuku odmietol. Premiér zároveň požiadal šéfa rezortu dopravy, aby s okamžitou platnosťou odvolal vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko.

14:30 SÚHRN: Po zrážke vlakov sú desiatky zranených, premiér žiada odvolať vedenie ZSSK

Pri Pezinku došlo v nedeľu (9. 11.) večer k nehode dvoch vlakov. Vlak REX 1814 sa po výjazde zo stanice Pezinok zrazil s vlakom Ex 620. Príčinou bol pravdepodobne prechod jedného z nich na červenú. Nehoda si nevyžiadala obete na životoch, zranenia však utrpeli desiatky cestujúcich. V nemocniciach skončilo 79 ľudí. Premiér Robert Fico (Smer-SD) po mimoriadnom rokovaní vlády v pondelok informoval, že požiadal ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD) o odvolanie celého vedenia Železničnej spoločnosti Slovensko.

  • Nehoda sa stala v nedeľu o 19.28 h za železničnou stanicou Pezinok.
  • Polícia prijala oznam o zrážke dvoch vlakov na úseku Pezinok - Bratislava o 19.31 h. Na miesto zamierili všetky záchranné zložky. 
  • Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) informovala, že vlak REX 1814 (z Nitry do Bratislavy) sa po výjazde zo stanice Pezinok zrazil s vlakom Ex 620. Hlásila tiež viacero zranených. Deklarovala dôkladné vyšetrenie udalosti.
  • Vlakový dopravca evidoval v oboch vlakoch 1020 predaných lístkov (840 na Ex 620 a 180 na REX 1814). Presný počet cestujúcich bude známy po synchronizácii údajov z prístrojov vlakvedúcich z oboch vlakov.
  • Železničnú dopravu v úseku nehody vlakov obojsmerne uzatvorili. Na mieste evakuovali cestujúcich. Podľa prvotných informácií nedošlo podľa polície k čelnej zrážke vlakov, rovnako ani k vykoľajeniu vlakov. 
  • Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD) z miesta nehody informoval, že pri zrážke nedošlo k obetiam na životoch. Doplnil, že do nemocnice previezli 11 zranených, ľahko sa zranili desiatky osôb. 
  • Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik označil za pravdepodobnú príčinu nehody prechod jedného z vlakov na červenú. Druhý rýchlik mal do neho zozadu naraziť.
  • Polícia informovala, že na mieste boli u rušňovodičov vykonané dychové skúšky ako aj skríningové testy na drogy s negatívnym výsledkom. Presné príčiny zrážky sú predmetom ďalšieho vyšetrovania.
  • V noci povolili obnovu prevádzky v úseku Pezinok - Svätý Jur. Železnice Slovenskej republiky v tomto úseku určili bezpečnú rýchlosť na desať kilometrov za hodinu. Vlaky tak mohli začať premávať, ale len veľmi obmedzene. 
  • Po nehode skončilo v nemocniciach 79 ľudí. Ako informovalo v pondelok ráno Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby (OS ZZS), najťažšie zranenia utrpeli tri osoby s poraneniami hrudníka a brucha, 60 pacientov utrpelo ľahké zranenia. Minister zdravotníctva Kamil Šaško (Hlas-SD) oznámil, že všetci pacienti sú mimo ohrozenia života.
  • Univerzitná nemocnica Bratislava (UNB) aktivovala traumatologický plán. Celkovo po nehode ošetrili v nemocniciach UNB 52 ľudí. Z toho 40 osôb previezli do štyroch nemocníc UNB záchrankami a ďalších 12 ľudí prišlo mimo sanitiek. Rozsah zranení bol rôzny, troch pacientov operovali. V pondelok ráno evidovala UNB ešte 13 pacientov po nehode.
  • Do Nemocnice Bory v Bratislave prijali na ošetrenie celkovo 15 pacientov. Desiatich priviezli rýchlou zdravotnou pomocou. Dvaja pacienti utrpeli ťažké a stredne ťažké zranenia, z toho jedeného okamžite operovali. V nemocnici naďalej ostávajú hospitalizovaní štyria pacienti.
  • V Národnom ústave detských chorôb ošetrili po zrážke vlakov 12 detských pacientov, ani jeden nie je v ohrození života. Hospitalizáciu si vyžiadal zdravotný stav jedného pacienta.
  • Polícia začala v súvislosti s nehodou trestné stíhanie vo veci prečinu všeobecného ohrozenia.
  • Samostatné vyšetrovanie vedie aj Železničná spoločnosť Slovensko v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky a Ministerstvom dopravy SR.
  • Predseda vlády SR Robert Fico (Smer-SD) zvolal na pondelok ráno mimoriadne zasadnutie vlády SR. Jediným bodom bola informácia o vlakovom nešťastí a možnostiach prevencie. 
  • Premiér po rokovaní informoval, že požiadal ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD), aby s okamžitou platnosťou odvolal celé vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a predstavil návrhy na vymenovanie nových predstaviteľov. Funkciu podľa premiéra ponúkol aj minister dopravy Ráž, no on sa rozhodol „v tomto okamihu“ inak.
  • Ďalším záverom vlády je, že Ministerstvo dopravy SR spolu s príslušnými dopravnými zložkami v stredu (12. 11.) predstaví návrh kompenzácie pre zranených po zrážke vlakov pri Pezinku, ale i nehodovej udalosti, ku ktorej došlo ešte v polovici októbra pri Rožňave.
  • Rezort dopravy má tiež do troch týždňov predstaviť návrh preventívnych opatrení na zvýšenie bezpečnosti.
  • Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ivan Bednárik informoval, že oprava trate po nehode bude trvať tri až štyri dni a stáť približne 600.000 eur až jeden milión eur.
  • Vlaky prechádzajú úsekom zníženou rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu, dochádzať môže k meškaniam približne 30 minút. Plné obnovenie prevádzky na oboch koľajach je očakávané v priebehu niekoľkých dní. 
  • Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Peter Helexa skonštatoval, že bezpečnostný systém ETCS počas zrážky vlakov zafungoval a spomalením jednej zo súprav prispel k zníženiu následkov železničného nešťastia. Palubnú jednotku ETCS však druhý vlak nemal.
  • Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) upozornila, že k zrážke by s veľkou pravdepodobnosťou nemuselo dôjsť, keby boli oba vlaky vybavené mobilnou jednotkou zabezpečovacieho systému ETCS.
  • Viceprezident Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD) Ján Biznár pre TASR uviedol, že nehoda pri Pezinku a tiež nedávna zrážka rýchlikov pri Rožňave sú dôsledkom nekoncepčného riešenia železnice za posledných 30 rokov. Ako podotkol, mohlo dôjsť k mimoriadne tragickej udalosti, ak by k zrážke došlo v čase, keď jeden z vlakov prechádzal výhybkou.
  • Prezident SR Peter Pellegrini vo svojom nedeľnom stanovisku uviedol, že príčiny nehody je potrebné čím skôr vyšetriť, aby po druhej takejto udalosti v krátkom čase ľudia nezanevreli na vlakovú dopravu a mohli stále dôverovať jej bezpečnosti.
  • Predseda Národnej rady SR Richard Raši (Hlas-SD) zaželal zraneným skoré zotavenie. Varoval pred vynášaním rozsudkov skôr, ako situáciu prešetria príslušné orgány.
  • Premiér SR Robert Fico (Smer-SD) zaželal v nedeľu zraneným skoré uzdravenie. Doplnil, že aj táto nehoda si bude po skončení záchranných prác vyžadovať dôsledné vyšetrenie, či išlo o technické zlyhanie alebo zlyhanie ľudského faktora.
  • Na nehodu reagovali aj opozičné strany PS, SaS či Hnutie Slovensko. Upozornili na extrémny dlh na infraštruktúre, ľudských zdrojoch a nečinnosť vlády v tomto smere. Predstavitelia opozície vyzvali aj na odstúpenie ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD) z funkcie. KDH žiada prešetriť okolnosti nehody, aby sa obnovila dôvera ľudí v bezpečnú železničnú dopravu a predišlo sa podobným udalostiam.

13:00

J. Biznár: V Pezinku nás od hrozného nešťastia delili desiatky sekúnd

Pri nehode dvoch vlakov v Pezinku mohlo dôjsť k mimoriadne tragickej udalosti, ak by k zrážke došlo v čase, keď jeden z vlakov prechádzal výhybkou. Šťastie, že sa vlaky nezrazili zboku a nehoda si nevyžiadala žiadne úmrtie, teda zrejme spôsobil rozdiel niekoľko desiatok sekúnd. Pre TASR to uviedol viceprezident Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD) Ján Biznár s tým, že nehoda a tiež nedávna zrážka rýchlikov pri Rožňave sú dôsledkom nekoncepčného riešenia železnice za posledných 30 rokov.

K nehode dvoch vlakov pri Pezinku došlo podľa Biznára pre chýbajúce zabezpečovacie zariadenie ETCS vo vlaku, ktorý podľa prvotných zistení prešiel na červenú. Viceprezident APZD pripomenul, že kým v Česku na tratiach vybavených systémom ETCS musia byť zariadením vybavené všetky rušne, u nás po modernizovanej trati jazdia aj vlaky, ktoré zariadením vybavené nie sú. „Vlaky, ktoré chodia viac ako 120 kilometrov za hodinu, to musia mať. Na tej trati sa však pohybuje mnoho rušňov, ktoré ETCS nemajú,“ uviedol Biznár.

Zrážka vlakov pri Pezinku a aj nedávna nehoda na železnici pri Rožňave sú podľa viceprezidenta APZD dôsledkom nekoncepčného riešenia železničnej dopravy za posledné desaťročia. „Naši politici od vzniku Slovenskej republiky hlavne deklarujú, že podporujú slovenskú železnicu, ale nič pre ňu nerobia. Neexistuje dlhodobý reálny plán s financovaním, ako ju spraviť bezpečnejšou. Stále je veľa vecí postavených na ľudskom faktore, na podmienky 21. storočia až neuveriteľne veľa,“ povedal Biznár.

Slovensko podľa APZD potrebuje zákon o národnej dopravnej infraštruktúre, ktorý by jasne definoval ciele a spôsob modernizácie železničnej dopravy a z čoho budú investície financované. Podľa Biznára sú ostatné nehody jasným signálom potreby koncepčnej zmeny a nemožno čakať na to, kým dôjde k tragédii. „Aj v Česku začali investovať po sérii smrteľných nehôd na železnici, keď sa pre podobné príčiny pozrážali vlaky. Urobili si plán a dnes sú na konci toho plánu a majú najmodernejšie zabezpečovacie zariadenia v Európe,“ doplnil viceprezident APZD.

Pri Pezinku došlo v nedeľu (9. 11.) večer k zrážke dvoch vlakov. Vlak REX 1814 sa po výjazde zo stanice Pezinok zrazil s vlakom Ex 620. Príčinou bol pravdepodobne prechod jedného z nich na červenú. Nehoda si nevyžiadala obete na životoch, zranenia však utrpeli desiatky cestujúcich. V nemocniciach skončilo 79 ľudí. Najťažšie zranenia utrpeli tri osoby s poraneniami hrudníka a brucha, 60 pacientov utrpelo ľahké zranenia.

V polovici októbra došlo k nehode na železnici aj v okrese Rožňava. Pri obci Jablonov nad Turňou sa na mieste, kde sa trate križujú a prechádzajú do jednokoľajovej trate, zrazili dva rýchliky. Po nehode evidovali sedem ľudí v kritickom stave, 14 stredne ťažko zranených a 48 ľahko poranených.

Minister dopravy SR Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) v pondelok ponúkol svoju funkciu predsedovi vlády SR Robertovi Ficovi (Smer-SD). Ten túto ponuku odmietol. Premiér zároveň požiadal šéfa rezortu dopravy, aby s okamžitou platnosťou odvolal vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

12:10

Premiér Robert Fico (Smer-SD) žiada ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD), aby s okamžitou platnosťou odvolal celé vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a predstavil návrhy na vymenovanie nových predstaviteľov. Priblížil tiež, že Ráž mu ponúkol svoju funkciu, no on sa rozhodol „v tomto okamihu“ inak. Premiér to uviedol po pondelkovom mimoriadnom rokovaní vlády k nehode vlakov pri Pezinku. 

„Bez ohľadu na to, či títo ľudia majú alebo nemajú priamo zodpovednosť za nešťastie, je to druhé nešťastie v krátkom čase, ide o osobnú dopravu (...). Tu sa bavíme o modernom úsekom železníc medzi Bratislavou a Žilinou, kde je miera bezpečnosti na maximálnej úrovni, preto v danom okamihu pristupujem len k tomuto kroku,“ povedal.

Objasnil, že Ráž bol v čase nehody v zahraničí. „Očakávam od pána ministra, ktorý by mal docestovať na Slovensko v najbližších hodinách, aby pristúpil k tomuto rozhodnutiu a celé vedenie ZSSK odvolal zo svojich pozícií a pripravil návrhy na vymenovanie nových predstaviteľov slovenského národného dopravcu,“ dodal Fico. 

Premiér spresnil, že rezort dopravy spolu s príslušnými dopravnými zložkami v stredu (12. 11.) predstavia návrh kompenzácie pre zranených po zrážke vlakov pri Pezinku, ale i nehodovej udalosti, ku ktorej došlo ešte v polovici októbra pri Rožňave. Zároveň požiadal rezort o to, aby do troch týždňov predstavil návrh preventívnych opatrení na zvýšenie bezpečnosti. 

Pri Pezinku došlo v nedeľu (9. 11.) večer k zrážke dvoch vlakov. Vlak REX 1814 sa po výjazde zo stanice Pezinok zrazil s vlakom Ex 620. Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik potvrdil, že rušňovodič regionálneho vlaku prešiel na červenú a zaradil sa do dráhy pred rýchlik, ktorého rušňovodič už nestačil zrážke zabrániť. Nehoda si nevyžiadala obete na životoch, zranenia však utrpeli desiatky cestujúcich. V nemocniciach skončilo 79 ľudí. Najťažšie zranenia utrpeli tri osoby s poraneniami hrudníka a brucha, 60 pacientov utrpelo ľahké zranenia.

12:00 

Ministerstvo dopravy (MD) SR spolu s príslušnými dopravnými zložkami v stredu (12. 11.) predstaví návrh kompenzácie pre zranených po zrážke vlakov pri Pezinku (v nedeľu 9. 11.), ale i nehodovej udalosti, ku ktorej došlo ešte v polovici októbra pri Rožňave. Po pondelkovom mimoriadnom rokovaní vlády to uviedol premiér Robert Fico (Smer-SD).

„Žiaľ, tí, ktorí utrpeli zranenie a v niektorých prípadoch bojujú o zdravie, sa do ťažkostí dostali nezavinene, vplyvom chyby niekoho iného,“ vysvetlil premiér rozhodnutie o kompenzáciách. Potvrdil, že hoci vyšetrovanie nedeľného prípadu pokračuje, „existujú fakty, ktoré hovoria o zlyhaní ľudského faktora“.

Poukázal pritom na to, čo potvrdil aj generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik, že rušňovodič regionálneho vlaku prešiel na červenú a zaradil sa do dráhy pred rýchlik, ktorého rušňovodič už nestačil zrážke zabrániť. „K podobnému zlyhaniu ľudského faktora došlo aj v predchádzajúcom prípade, preto je povinnosťou vlády SR na tieto udalosti, pri ktorých množstvo ľudí nezavinene prišlo k zraneniam, reagovať,“ uviedol Fico. Dodal, že si počká na návrh ministerstva. 

Premiér zároveň požiadal rezort dopravy o to, aby do troch týždňov predstavil návrh preventívnych opatrení na zvýšenie bezpečnosti. „Je to otázka obrovských finančných zdrojov, čakám, s čím príde minister, najmä v prípade akcelerácie montovania bezpečnostných systémov do vlakových súprav,“ priblížil predseda vlády.

Fico takisto ocenil profesionálny a plynulý zásah všetkých zložiek záchranného systému, vyzval zároveň na zdržanie sa komentárov k situácii, pokiaľ sa vyšetrovanie prípadu neukončí.

11:50 

Bezpečnostný systém ETCS počas nedeľnej zrážky vlakov zafungoval a spomalením jednej zo súprav prispel k zníženiu následkov železničného nešťastia. Palubnú jednotku ETCS však druhý vlak nemal. Po mimoriadnom zasadnutí vlády to v pondelok povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Peter Helexa.

„Rýchlik 620 z Košíc alebo expres ťahala lokomotíva radu 350 vybavená systémom ETCS, ktorý bol funkčný. Súprava mala 11 vozňov a ku kolízii došlo so súpravou regionálneho expresu 1814, ktorú predstavovala ucelená jednotka diesel, motorová rada 861. Tieto jednotky napriek tomu, že sú relatívne novšieho dáta, nemajú systém ETCS, tým pádom nebol na palube a nebol ani funkčný,“ uviedol Helexa. Obaja rušňovodiči sú podľa neho skúsení pracovníci, pričom boli dodržané všetky zákonné normy, čo sa týka odpočinku či nadčasovej práce. 

Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ivan Bednárik spresnil, že vlaky budú na trase pri Pezinku smerom do Bratislavy meškať polhodinu. Oprava bude podľa neho trvať tri až štyri dni a stáť približne 600.000 eur až jeden milión eur. „ETCS ako také dokáže zastaviť vlak na tejto trati. Je to najmodernejšie, čo sme tam zatiaľ dali,“ dodal Bednárik. 

11:40

Premiér Robert Fico (Smer-SD) žiada ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD), aby s okamžitou platnosťou odvolal vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). 

11:30

Vyšetrovateľ bratislavskej krajskej kriminálky začal v súvislosti s nedeľnou (9. 11.) zrážkou vlakov pri Pezinku trestné stíhanie vo veci prečinu všeobecného ohrozenia. Oznámila to bratislavská krajská polícia na sociálnej sieti. 

Zároveň informovala, že cestujúci, ktorí museli opustiť vlaky pre lekárske ošetrenie a ponechali si svoje osobné veci vo vozňoch, si ich môžu vyzdvihnúť na Železničnej polícii Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave.

11:00 

Do Nemocnice Bory z nedeľnej (9. 11.) vlakovej nehody pri Bratislave prijali na ošetrenie celkovo 15 pacientov. Desiatich priviezli rýchlou zdravotnou pomocou. Dvaja pacienti utrpeli ťažké a stredne ťažké zranenia, z toho jedeného okamžite operovali. TASR o tom informovala komunikačná špecialistka siete nemocníc Svet zdravia a polikliník ProCare Jana Fedáková.

„V nemocnici naďalej ostávajú hospitalizovaní štyria pacienti. Ostatných ošetrili a po odsledovaní zdravotného stavu odoslali do domáceho liečenia,“ priblížila Fedáková.

Doplnila, že do Nemocnice Penta Hospitals Galanta priviezli v noci troch pacientov, ktorí utrpeli stredne ťažké až ťažké zranenia. „Všetci ostávajú v nemocnici hospitalizovaní,“ dodala.

V nemocniciach v rámci Univerzitnej nemocnice Bratislava ošetrili po nehode dvoch vlakov pri Pezinku 52 ľudí. Celkovo v nemocniciach skončilo 79 ľudí. Najťažšie zranenia utrpeli tri osoby s poraneniami hrudníka a brucha, 60 pacientov utrpelo ľahké zranenia. Nehoda si nevyžiadala obete na životoch.

10:00

V dôsledku nehody vlakov pri Pezinku mešká v pondelok viacero vlakov. Niektoré boli aj odrieknuté. Vlaky meškajú v rozmedzí od 30 do 50 minút. Informovala o tom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

8:00

Po nedeľnej (9. 11.) nehode vlakov pri Pezinku skončilo v nemocniciach 79 ľudí. Informuje o tom na sociálnej sieti Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby (OS ZZS). Najťažšie zranenia utrpeli tri osoby s poraneniami hrudníka a brucha, 60 pacientov utrpelo ľahké zranenia.

vysvetlenie Juraja Petroviča

Ďalšie železničné nešťastie, ktoré sa len so šťastím neskončilo úplne tragicky, je bohužiaľ symptomatické pre fungovanie Slovenska ako štátu. Ľudia v pozíciách, kde majú zodpovednosť za ľudské životy (lekári, záchranári, ale napríklad aj rušňovodiči) sú slabo platení, preťažení a často úplne prehliadaní. Vládnuca garnitúra cíti oveľa väčšiu potrebu riešiť svoju beztrestnosť, dve pohlavia v Ústave, zákonnú definíciu rýchlosti chôdze či čarbanice kriedou na chodníku, ako systémové zlyhávanie štátu v jeho kľúčových zodpovednostiach – bezpečnosti občanov. Patrí sa popriať skoré a úplné uzdravenie všetkým zraneným. A Slovensku, aby si v najbližších voľbách zvolilo vládu, ktorá si bude vedomá svojej zodpovednosti voči všetkým občanom, nielen voči „našim ľuďom“.

„Na mieste zasahovalo 15 ambulancií záchrannej zdravotnej služby a do nemocníc bolo transportovaných 79 pacientov,“ informovali zdravotní záchranári.

Najťažšie zranenia utrpeli tri osoby s poraneniami hrudníka a brucha. „Po prvotnom ošetrení boli transportované do bratislavských nemocníc na Kramároch a v Ružinove. Všetci boli pri vedomí,“ uviedli z OS ZZS s tým, že 60 pacientov utrpelo ľahké zranenia.

vysvetlenie Eugena Kordu:

Zatiaľ nie je jasné, prečo došlo k zrážke vlakov pri Pezinku. To ukáže až vyšetrovanie. Podobne nie je jasné, z akého dôvodu zasadne v pondelok dopoludnia vláda. Uvidíme, čo nám predseda vlády a jeho ministri okrem propagandistických vyhlásení povedia, ale nedá sa čakať niečo, čo by prebralo k životu naše kolabujúce železnice. Sú, a vie sa to už dávno, v katastrofálnom stave. Bez ohľadu na to, či nehodu spôsobila technická porucha, alebo zlyhal človek, je načase, aby zodpovednosť vyvodil aj minister dopravy. To sa však, samozrejme, nestane a ak aj na tlačovej konferencii padne otázka, či niečo také nechce urobiť, tak sa ho celkom určite predseda vlády zastane a zaútočí na autora otázky. Ukazuje sa, že propagandistická akcia „vlaky zadarmo“ spôsobila, že železniciam dnes chýbajú stovky miliónov eur na lepšie technické zabezpečenie tratí a na kvalitný nábor a výcvik železničného personálu. Len na pripomenutie: keď v Hejciach havarovalo vojenské lietadlo, vtedajší minister obrany odstúpil, aj keď nemusel. Jednoducho vyvodil politickú zodpovednosť. Tak sa to v slušných štátoch robí. Lenže, Slovensko už dávno slušným štátom nie je .

Príčinou nehody vlakov pri Pezinku bol pravdepodobne prechod jedného z nich na červenú. 

Druhý rýchlik mal do neho zozadu naraziť. Na mieste nehody to uviedol generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ivan Bednárik.        

„Jeden vlak bol na mieste, kde nemal byť. Nebudem predbiehať závery vyšetrovania, ale evidentne prešiel ten vlak na červenú a odišiel zo zastávky tam, kde nemal byť. Druhý rýchlik doňho zozadu rýchlosťou odhadom cez 100 kilometrov narazil,“ opísal Bednárik. Ako podotkol, treba si počkať na závery vyšetrovania. "Nevieme či prišlo k technickej chybe, alebo k zlyhaniu ľudského faktora,“ dodal Bednárik s tým, že k nehode došlo na najmodernejšej trati v SR.

Pre nehodu dnes bude mimoriadne rokovanie vlády. 

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite