hnutie Slovensko kritizuje dohodu medzi Spojenými štátmi americkými a Európskou úniou. Ako politický subjekt uviedol, dohodnuté 15-percentné clá tvrdo zasiahnu slovenské automobilky. Predseda hnutia a bývalý minister financií Igor Matovič predmetnú dohodu označil za fiasko, v dôsledku ktorého Slovensko môže prísť o stovky miliónov eur a tisícky pracovných miest. Dohoda, na základe ktorej sa clá na dovoz z Európskej únie do USA zvýšia zo súčasných 2,5 percenta na 15 percent, podľa matovičovcov najväčšmi doľahnú na Slovensko, ktoré je automobilovou veľmocou EÚ. „Premiér Fico oslavoval víťazstvo Trumpa ako dobrú správu pre Slovensko. Dnes vidíme, že to bola ilúzia – výsledkom je potupná dohoda, na ktorú doplatia ľudia aj ekonomika. Clá zlikvidujú konkurencieschopnosť slovenských áut na americkom trhu,“ tvrdí Matovič.
Vyššie ceny pre zákazníkov Spojených štátoch budú podľa hnutia znamenať nižší predaj, pokles výroby a následne aj prepúšťanie a znižovanie miezd ako v automobilkách, tak aj u ich dodávateľov. Matovič tvrdí, že Slovensko môže ročne stratiť 200 až 400 miliónov eur. Výhodnú dohodu podľa jeho slov dosiahol americký prezident Donald Trump. „Trump dlhodobo tvrdil, že EÚ má obchodný prebytok s USA. V oblasti tovarov to síce platí – v roku 2023 EÚ vyviezla do USA tovar za 503,8 miliardy eur a doviezla za 347,2 miliardy eur, ale v oblasti služieb je to opačne," poukázalo hnutie Slovensko. Matovič je toho názoru, že Trump cielene ignoroval obchod so službami, napríklad v podobe vývozu amerických technologických gigantov ako sú napríklad Facebook, YouTube, Google, Apple či Instagram. „V oblasti služieb je to naopak. EÚ vyviezla do USA za 318,7 miliardy eur, no doviezla služby za 427,3 miliardy eur. Reálny obchodný prebytok EÚ tak je len 48 miliárd eur. To je len šesťpercentný rozdiel. A za to nás teraz Trump trestá clami 15 percent, čo nie je fér,“ vysvetľuje Matovič.
Hnutie poukazuje aj an rozdiely v ziskovosti, kde priemerný čistý zisk veľkých technologických firiem dosahuje viac ako 30 percent pri obrate, kým u automobiliek je to len okolo 3,8 percenta. „Firmy v USA tak zo služieb na obchode s EÚ zarábajú neporovnateľne viac než my na vývoze áut,“ uviedol Matovič. „Fico, Šefčovič a vedenie Európskej komisie sa tešia potupnej dohode. Znovu raz – namiesto suverénnej politiky sa Šefčovič a spol. nechali zahnať do kúta,“ myslí si. „EÚ nebola USA nič dlžná. Naopak, USA prudko zarábajú na EÚ cez vysoko ziskové služby. Teraz sa síce odstrihávame postupne od Ruska, ale za cenu, že sa z nás stávajú novodobí vazali USA. Je to hanba celej EÚ – no najviac na to doplatí Slovensko,“ uzavrel líder hnutia Slovensko.