konsolidovať verejné financie jednoznačne treba. Vláda odborníkov, ktorej som predsedal, to opakovala na každom kroku. Varovali sme pred nezodpovednými predvolebnými výdavkovými položkami v parlamente a bránili sme požiadavkám o navyšovanie výdavkov. Výsledok za rok 2023 bol lepší ako rozpočet – a na stôl sme dali aj „lego kocky“, takmer stovku opatrení na výber pre novú vládu.
A tu sa začína príbeh súčasnej vlády. Pri príchode všetko povýšenecky zhodila zo stola – a ešte navýšila sekeru. Síce zvýšila niektoré príjmy, druhou rukou ich však rozdala. Takmer rok márnila čas, aby teraz predsa len predstavila svoj zámer znižovať schodok. Bohužiaľ, opäť platí, že výsledok je zlý. Pozrime sa na konsolidačné opatrenia z troch uhlov pohľadu.
kde je trvalé zlepšenie?
Prvý pohľad je ekonomický. Vlastne – na základe čoho by sme mali hodnotiť konsolidačné snahy? Najdôležitejším kritériom je, či dochádza k významnému trvalému zlepšeniu situácie vo verejných financiách. Slovo trvalé je dôležité, lebo samotná hodnota opatrení, vyjadrená v eurách, o tom hovorí len málo. Môžeme ohlásiť veľké zvyšovanie daní, no ak tým pridusíme ekonomický rast a podporíme vyhýbanie sa daňovej povinnosti, veľa nedosiahneme. Obzvlášť potom, ako sa – po novele Trestného zákona – oplatí na Slovensku viac kradnúť.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.