niet pochýb, že v hre sú dôležité veci a zdroje nebezpečných konfliktov. No debaty o nich sú príliš často a príliš hlboko poznačené predpojatosťami znesvárených strán. Hľadať tu objektivitu nie je ľahké, o to ľahšie je spochybniť akékoľvek záväzné kritériá porovnávania a hodnotenia pozorovaných javov.
Nástup nových náboženských vášní je nesporný. No rovnako viditeľný je aj zmätok v reakciách na ne. Nadovšetko je zrejmé, že ani bezbrehý relativizmus ani fundamentalizmus nestačia na to, aby sme dnešnému zmätku dokázali čeliť s jasnou mysľou. Moderná sociálna veda zdedila pojmovú výbavu, ktorá sa ukazuje z rôznych príčin nedostatočná. Najrôznejšie súvisiace nedostatky a deformácie postihujú však aj myseľ nejedného z dnešných teológov alebo tých, ktorí sa nazývajú v rôznom zmysle filozofmi; ak aj abstrahujeme od vyjadrení rôznych politikov, žurnalistov, „influencerov“, polovzdelancov či obchodníkov s ojazdenými myšlienkami. Preto sa ani táto krátka úvaha nezaobíde aspoň bez krátkeho pripomenutia niektorých opomínaných skutočností a obsahu niektorých pojmov.
dva možné pohľady
Sčítania obyvateľstva musíme brať s istou rezervou. Odhliadnuc od skreslení, ku ktorým môže dôjsť z rôznych príčin či, ako je to u nás, pod vplyvom rôznych propagandistických kampaní, pamätajme, že štatisticky uchopiteľné výsledky pozostávajú z vyjadrení respondentov odpovedajúcich na istý typ kladených otázok a že ich deklarované postoje ešte nemusia svedčiť verne o tom, ako sami deklarované skutočnosti subjektívne prežívajú. To platí pre všetkých: aj tých, ktorí sa označia za horlivých veriacich, aj tých, ktorí vehementne vyhlasujú, že žiadnu vieru nepotrebujú a že by bolo najlepšie, keby žiadna neexistovala.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.