Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Pavel Nechala zo strany Spolu: Potrebná zmena

.pavel Nechala .názory .neparlamentná alternatíva

Čo sa deje v Slovenskej informačnej službe? O čom vypovedá zatknutie jej riaditeľa Vladimíra Pčolinského, ale aj jeho námestníka Borisa Beňu? Sú dobre nastavené kontrolné mechanizmy tejto inštitúcie? Prečo sa ju podarilo v modernej histórii Slovenska viackrát zneužiť? Aj nad týmito súvislosťami sa zamýšľajú politici z mimoparlamentných strán.

zatknutie bývalého šéfa Slovenskej informačnej služby Vladimíra Pčolinského a nepresvedčivé zastavenie stíhania vo veci únosu vietnamského občana zo strany Maroša Žilinku rozprúdilo diskusie o správnosti cesty, ktorou sa súčasná koalícia vydala pri odstraňovaní zlyhaní minulých období.

Ranné razie v obydliach sudcov, politikov a podnikateľov, ich väzobné stíhanie, rozširovanie obvinení, to všetko boli dlho očakávane obrázky pre nespokojnú verejnosť. Pokušeniu  prihlásiť sa k týmto výsledkom neodolali viacerí. Či však boli polícia a prokuratúra na takéto kauzy pripravené, to ukážu nasledovné mesiace. Väzobné stíhanie musí mať svoje dôvody a ich neustále skúmanie je povinnosťou súdov. Aj preto sa dozvedáme, že v niektorých prípadoch dôvody jednoducho pominuli. A prokurátori budú čoskoro stáť pred zvažovaním, či sú dôkazy dostatočné na podanie obžaloby.

Ako to bolo s úplatkom pre bývalého šéfa SIS, či ide o vojnu bezpečnostných zložiek, ako tvrdí strana, ktorá ho nominovala, a ďalšie otázky súvisiace s trestnou zodpovednosťou zodpovedia orgány činné v trestnom konaní. Ale vyriešenie problémov a nastolenie vlády práva v tejto inštitúcii ani odsúdenie jej bývalého šéfa to nezabezpečí. Informačná služba sa v minulosti stala zdrojom obchodovania, zneužitia moci a priťahovala závadové osoby. Za týchto okolností by sa zodpovedná protikorupčná vláda snažila v tejto inštitúcii o nastavenie prostredia rezistentného voči zlyhaniam a záujmovým vplyvom. Posledné zmeny príslušného zákona boli urobené s účinnosťou od januára 2016. Žiadne zmeny vláda zatiaľ nepriniesla, naopak, prišla o svojho nominanta. Poctivá analýza rizík a slabých miest by nasvietila aj potrebné legislatívne zmeny.

Voľba generálneho prokurátora bola sprevádzaná polemikou, kto najviac napĺňa nádeje na zmenu, no diskusia o potrebných systémových zmenách v prokuratúre neprebehla. Rovnako ani dnes sa verejná diskusia nesústreďuje na otázku, či je súčasné nastavenie prokuratúry dostatočné na účinné vyšetrovanie trestných činov a súčasne odhaľujúce individuálne zlyhania.

Zmeny na pozíciách kľúčových inštitúcií boli potrebné, ale súčasne aj relatívne jednoducho uskutočniteľné. Na zmenu a posilnenie právneho štátu však nestačia. Orgány činné v trestnom konaní majú dostať priestor pre svoju prácu bez zásahov výkonnej moci. Zlyhania minulých období sa však nemusia vyhýbať ani súčasnej koalícii, a preto systémové zmeny sú mandát, ktorý zatiaľ koalícia využíva minimálne. 

Tento text ste mohli čítať len vďaka našim predplatiteľom. Pridajte sa k nim a predplaťte si .týždeň.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite