Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

.mladí: Ticho je zlatá ihla v kope akustického smogu

.miriam Hrádeľová .mladi

Keby bolo prirodzené ticho zvieraťom, mohli by sme ho priradiť do červeného zoznamu ohrozených druhov. Keby bolo ticho na predaj, stalo by sa obľúbenou komoditou spisovateľov spirituálnych a meditačných kníh. Keď ticho máme, vnímame ho skoro všetci. V rozhovoroch, keď stojí reč, v kaviarni, kde zhodou okolností práve nehrá hudba alebo aj všetkým známe, metaforicky i doslovne, ticho pred búrkou. Vnímame ho však aj lapení do siete akustického smogu?

.mladí: Ticho je zlatá ihla v kope akustického smogu Adobe Express

registrujeme debatu o negatívnych dopadoch znečistenia vôd, ovzdušia aj pôdy. Dokonca je nám viac menej známe aj svetelné znečistenie. O čosi menej pozornosti však dávame akustickému smogu a negatívnym vplyvom s ním spojenými. 

dobré a zlé decibely

Expozícia zvukom s hladinou hlasitosti 85 decibelov je maximálna „bezpečná“ hranica, vyplýva z údajov Hearing health foundation. Pričom platí, že 85 decibelov je zdravé len po dobu ôsmich hodín. Prirodzene, čím vyššia hladina hlasitosti, tým menej času môžeme byť vystavení danému hluku bez rizika. Hladinu 85 decibelov si môžeme predstaviť ako hlučná reštaurácia alebo intenzívna cestná premávka. Koncert a slúchadlá „na plné pecky“ sa väčšinou pohybujú už nad 100 decibelov. Naopak „nádherné ticho hôr“, ako sa spieva v piesni „Reklama na ticho“  má okolo 40 decibelov.  

Adobe Express

Veľké mestá bežne trpia epidémiou akustického smogu. Jedným z príkladov veľkomiest  a opatrení v tejto epidémií je Paríž. Je bežné, že vodiči drahých áut sa často radi vystatujú hlučnou jazdou. Od leta 2025 by však mali parížski vodiči  za vozidlo, ktoré prekročí v zónach s maximálnou rýchlosťou 50km/hod hranicu hluku 85decibelov dostať pokutu 135 eur. To bude platiť či už pôjde o parádne auto s vrčiacim motorom alebo starší kus s pokazeným výfukom. Prvé testovacie radary hluku na parížskych cestách boli nainštalované v roku 2022.

Ako však uvádza francúzsky denník Le Monde, po pandémií covid-19, ktorá priniesla dočasný „karanténny“ pocit ticha do mesta, sa Parížania stali citlivejšími nielen na hlučné cesty, ale aj hluk z podnikov.  Typické terasy plné ľudí, cinkania pohárov a hudby sa pre Paríž tak stávajú drahokamom aj tŕňom na korunke krásy. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite