Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

.mladí: Kedy sa treba rozlúčiť s mladosťou? Slováci sú mladí dlhšie než Nemci

.miriam Hrádeľová .mladi

„Být stále mlád, to bych si přál,“ spieva zlatý slávik Karel Gott. Dorian Gray dal za svoju mladistvú krásu vlastný život. A náš básnický velikán, Sládkovič, píše: „A čo je mladosť – dvadsaťpäť rokov?“ Podľa nového prieskumu sú Slováci mladí až do veku 42.

.mladí: Kedy sa treba rozlúčiť s mladosťou? Slováci sú mladí dlhšie než Nemci

pri jednom rozhovore s cudzincom z južnej Ameriky som dostala otázku, či sa cítim mladá v mojich  dvadsiatych rokoch. Prekvapujúca bola jeho odpoveď – „ja sa totiž cítim veľmi mladý, aj keď už mi tiahne na štyridsať.“  Zľavy pre mladých končia väčšinou v 26 rokoch, OSN definuje mladosť medzi rokmi 15 - 24. Kedy je teda čas rozlúčiť sa so svojou mladosťou ? To zisťuje nový medzinárodný prieskum The Worldwide Independent Network of Market Research (WIN).

aký kraj, taký mrav – taká aj mladosť

Zatiaľ čo mladosť Slovákov sa pohybuje nad celosvetovým priemerom, čo je 41 rokov, v Južnej Kórei si mladosť môžeme vychutnať  až do veku 51. Vnímanie dlhej mladosti v krajinách južanského temperamentu ako Taliansko či Španielsko nás neprekvapí. Už len z filmov a kníh poznáme filozofiu pomalého života – siesta, dobré jedlo pri zvukoch mora, akoby bez problémov.  Aj keď by sme k týmto dovolenkovým ideálom radi priradili aj Thajsko, táto krajina podľa prieskumu ponúka mladosti najkratší čas na rozkvet. Tam totiž odkvitá už v 26 rokoch a nepomôže tomu ani obľúbená thajská masáž.

A čo my, Slováci, bez mora, siesty aj bez thajskej masáže? Slovensko potvrdzuje  trend spoločný s inými krajinami – čím sme starší, tým neskôr udávame vek, do ktorého trvá mladosť, uvádza agentúra Go4insight. Pričom Slovenky si predlžujú mladosť o dva roky dlhšie než muži, a to do veku 43 rokov.

za mladosť si radi priplatíme

Stojíme pred zrkadlom a naťahujeme si nové vrásky, ktoré pribudli akoby samy od seba. Už sa  v obchode obzeráme po nočnom aj dennom kréme proti starnutiu, aby na ďalšie ráno nepribudla na tvári nová čiarka. Strážime si celulitídu a kožu na tele masírujeme olejmi a zábalmi nech stále drží pružnosť. Niektorí robia tvárovú jógu, iní pozerajú na cenové ponuky estetických kliník. Za ideál večnej krásy zaplatíme v roku 2025 globálne okolo 85 miliárd amerických dolárov. Starnutia sa bojíme a báť sa neprestávame. Do roku 2030 má totiž táto suma za anti-aging produkty narásť až na 119 miliárd, hovorí report od Mordor Intelligence.

neuchopiteľná etapa života

Ani celosvetový prieskum, ani presťahovanie sa do krajiny,  kde sa mladosť vníma do dlhého veku, a ani anti-aging kozmetické produkty nám nezaručia pocit mladosti. Pojem mladosť neobsiahne konkrétne číslo. Mladosť nám definuje kultúrny kontext, ekonomická a životná situácia, ale hlavne individuálny obraz. Čoraz častejšie na sociálnych sieťach ako Instagram nájdeme mimo ideál večne mladého a krásneho života aj osobnosti propagujúce starnutie s gráciou.

Instagramový profil Blue Grandma patrí do Forbes rebríčka top 32 influencerov Slovenska v roku 2025 . Seniorka spolu so svojím vnukom Marekom Pupákom hrdo na sociálnej sieti ukazuje krásu rúk pokreslených vráskami, živelnosť a  autentickosť v akomkoľvek veku sa už nachádzame. Na otázku ohľadom vnímania staroby a telesných zmien spojených so starnutím modrovlasá usmiata babička odpovedá : „Hlavu si nad tým nelámem, čo príde, príde a čo je tu, je tu, a spokojná som tak, ako je.“

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite