Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

.mladí: Kauza Bibiana — Ohrozuje ministerstvo kultúry kultúru na Slovensku?

.alexandra Matoľáková .mladi

Flach v preklade z nemčiny znamená plytký. Asi tak by sa dal charakterizovať aj úvodný prejav novej riaditeľky Bibiany na utorkových oceneniach Najkrajšie knihy Slovenska 2023.

.mladí: Kauza Bibiana — Ohrozuje ministerstvo kultúry kultúru na Slovensku? fb/bibiana

môže sa zdať, že tento názor je výhradne subjektívny a nebudem to popierať, ale som si istá, že podľa reakcií publika to bol názor viac kolektívny ako osobný. Podujatie sa konalo o 16.00 h v priestoroch Slovenskej národnej galérie, no jedným z hlavných organizátorov bol práve Medzinárodný dom umenia pre deti Bibiana. 

Nová hlava kultúrnej inštitúcie prišla na podujatie v krátkych bielych šatách, s vlnitými zlatými vlasmi dômyselne spočívajúcimi na pleciach a slávnostnú reč, ktorou otvorila ceremóniu, čítala zo skromného bieleho kancelárskeho papiera poskladaného do malého štvorčeka. To, že niekoľko slov patriacich do aktívnej slovnej zásoby škôlkara skomolila, jej azda publikum odpustí. Veď ten text videla prvý raz. Či nie?

málo detských kníh a queer tematika

Lásku k deťom prejavuje nová riaditeľka kultúrnej inštitúcie aj tým, že okrem prisvojenia si rozpätia ich slovnej zásoby „bojuje“ za dostatočné zastúpenie detských titulov. Nepozdáva sa jej fakt, že tento ročník žiadna z detských kníh ocenenie nezískala. 

Členka odbornej komisie Lucia Žatkuliaková na to reagovala slovami: „Úroveň detských titulov bola slabšia. Často sa stalo, že ilustrácie boli výborné, no grafická úprava nepostačovala.“

Riaditeľke chýba samostatná kategória detských kníh, ktorá by tak zabezpečovala aspoň jedného víťaza spomedzi titulov pre deti. 

Ocenenie queer publikácií považuje Petra Flach za „zaujímavé“, no diskusia na túto tému je podľa jej slov v „kompetencii rodiča“ a ona nebude hodnotiť správnosť alebo nesprávnosť rozhodnutia zaradiť do súťaže tituly s LGBT+ tematikou. Do Medzinárodného domu umenia pre deti Bibiana však táto téma, podľa novej riaditeľky, nepatrí.

kauza Bibiana z rýchlika

Pred niekoľkými týždňami (konkrétne 25. marca) vyrušila nielen umelecký svet či – ako to niektorí radi nazývajú – svet bratislavskej kaviarne od každodenných aktivít správa o náhlej zmene riaditeľky Medzinárodného domu umenia pre deti Bibiana v Bratislave. Zuzana Liptáková, bývalá riaditeľka kultúrnej inštitúcie, vykonávala túto vedúcu funkciu od roku 2022, keď po úspešnom výberovom konaní vystriedala dlhoročného riaditeľa Petra Tvrdoňa, ktorý stál na čele Bibiany 15 rokov.

Za necelé dva roky vo funkcii stihla Zuzana Liptáková uskutočniť viaceré „reformy“. Či už hovoríme o projekte Bienále ilustrácií Bratislava, slovenskej výstave ilustrácií detskej a mládežníckej literatúry z celého sveta, alebo oceneniach Najkrajšie knihy Slovenska, na ktorých Medzinárodný dom umenia oceňuje ilustračne najvydarenejšie publikácie slovenských autorov. V oboch prípadoch sa riaditeľka Bibiany pričinila o pozitívne zmeny v organizácii týchto podujatí, na ktorých predošlý neuspokojivý stav už odborníci upozorňovali. Zuzana Liptáková bola takisto prvou vedúcou tejto inštitúcie, ktorá prešla verejným výberovým konaním.

„Bibiana je miesto pre deti, nie pre tety, ktoré tomu nerozumejú.“ 

Zmena prišla nečakane, či už z pohľadu zamestnancov Bibiany, alebo riaditeľky samotnej. S o to väčším vytržením sa preto čakalo na odôvodnenie tohto rozhodnutia, ktoré malo zaznieť z úst ministerky kultúry Martiny Šimkovičovej. Malo, no nezaznelo.

Bývalá riaditeľka dostala správu, že sa má urgentne zastaviť na ministerstve. Celý rozhovor trval podľa Zuzany Liptákovej približne dve minúty. Na otázku prečo odpoveď nedostala.

Na novú funkciu bola dosadená ekonómka Petra Flach z rakúskeho Kittsee (kde býva aj ministerka kultúry). O spôsobilosti novej šéfky kultúrnej inštitúcie sa šíria pochybnosti nielen medzi zamestnancami, ale nedôveru vzbudila aj v očiach laickej verejnosti. Podľa jednej zo zamestnankýň Bibiany na otázku ohľadom jej skúseností s deťmi odpovedala, že sama je matkou dvoch detí. 

facebooková investigatíva

Napriek tomu, že ministerstvo kultúry urobilo rozhodnutia prameniace z vlastných záujmov, takúto silnú vlnu nevôle či už zo strany zamestnancov i verejnosti asi neočakávalo. 

Hovorkyňa ministerstva Petra Demková-Bačinská sa preto zahrala na investigatívnu novinárku a „zistila skutočný dôvod“ odvolania Zuzany Liptákovej. Vo facebookovom statuse zverejnenom pred pár dňami exriaditeľku obvinila z umožňovania zamestnancom pretláčať gender ideológiu, z ideologickej selekcie novinárov i z toho, že riaditeľka donútila zamestnancov odfotiť sa pred budovou Bibiany napriek tomu, že s tým niektorí nesúhlasili.

Jediný zdroj, ktorý status obsahuje, sa týka priloženej fotografie.

nespokojná kultúrna obec

Na oceneniach predniesla prejav okrem novej riaditeľky Bibiany Petry Flach, aj odborná komisia, no po jeho skončení pódium neopustila, práve naopak. Na pódiu zotrvala a verejne vyjadrila znepokojenie nad ďalším vývojom kultúrnych inštitúcií na Slovensku. 

„My, členovia odbornej medzinárodnej poroty súťaže Najkrajšie knihy Slovenska za rok 2023, vyjadrujeme veľmi vážne znepokojenie a nesúhlas s náhlym odvolaním riaditeľky Medzinárodného domu umenia pre deti Bibiana pani Zuzany Liptákovej. Počas pôsobenia pani Liptákovej sme v Bibiane mohli spozorovať mnohé výrazné zmeny v modernizácii inštitúcie. Práve pri aktuálnom ročníku NKS sme veľmi pozitívne vnímali reštart súťaže. Po niekoľkých rokoch sa do súťaže zapojilo viac etablovaných tvorcov a tvorkýň, vydavateľov a vydavateliek.

Obávame sa o budúcnosť a kvalitu vedenia kultúrnych inštitúcií, ako je Bibiana. Ďalšieho obdobia stagnácie a regresu, zastrašovania zamestnanectva či nadväzovania spolupráce s nedemokratickými krajinami.“

Pod vyhlásenie sa podpísali členovia komisie Jakob Mayr, Gabriela Ondrišáková, Lucia Žatkuliaková, Pavel Kordoš a Filip Kraus. Ich slová vyvolali v publiku standing ovation.

Nová riaditeľka Bibiany si ešte pred výstupom odbornej komisie zbalila veci a odišla.

nespokojní zamestnanci 

„Bibiana nie je prvá a, žiaľ, zrejme ani posledná kultúrna inštitúcia, ktorá čelí náhlej zmene vedenia bez udania dôvodu. Takéto zmeny však nie sú iba kozmetické. Tieto zmeny môžu a budú mať devastačné následky na celú spoločnosť,“ obáva sa už momentálne bývalá zamestnankyňa Bibiany Lucia Dubravay Trautenberger.

Zamestnanci Medzinárodného domu umenia pre deti Bibiana vyjadrili nesúhlas s výmenou riaditeľky. Svoju nespokojnosť sformulovali v otvorenom liste, ktorý zdieľali aj na oficiálnej stránke kultúrnej inštitúcie.

„My, podpísaní zamestnanci a zamestnankyne BIBIANY, medzinárodného domu umenia pre deti, nesúhlasíme s okamžitým odvolaním Zuzany Liptákovej z postu riaditeľky.“

Týmito slovami sa začína verejné vyjadrenie zamestnancov. V liste ďalej prejavujú nedôveru v postupy ministerky kultúry a žiadajú o vysvetlenie danej situácie a odôvodnenie kontroverzného rozhodnutia.

„Žiadame o vysvetlenie danej situácie a rovnako žiadame, aby obsadzovanie vedúcich postov štátnych inštitúcií bolo realizované na základe transparentného výberového konania s verejným vypočutím, tak ako to bolo aj v predošlom konkurze na miesto riaditeľky BIBIANY.  Žiadame, aby kritériá výberu uchádzačov boli  prediskutované s odbornou verejnosťou a rozhodnutie o víťazovi nech prislúcha nezávislej komisii zloženej z odborníkov.“

List zamestnancov Bibiany zaujal aj širokú verejnosť. Keď som ho chcela dohľadať a odcitovať niektoré pasáže v tomto článku, cez oficiálnu stránku Bibiany som sa k nemu už nedostala. Po kliknutí na odkaz ma síce presmerovalo na web inštitúcie, no namiesto listu ma privítal len strohý oznam. Prístup odmietnutý.

Viacero zamestnancov sa rozhodlo v súvislosti s netransparentným zaobchádzaním zo strany ministerstva kultúry inštitúciu opustiť. Jednej z nich, Lucie Dubravay Trautenberger, som sa opýtala na to, čo najviac ovplyvnilo jej finálne rozhodnutie a koľko jej kolegov a kolegýň sa rozhodlo podobne.

„Ono je to s odstupom času ťažko nejak rekapitulovať. Ja som bola rozhodnutá odísť už v pondelok 25. marca. Otázne bolo, či bude možný odchod dohodou. Stretnutie so zástupcami MKSR v utorok 26. marca, počas ktorého bola predstavená p. Flach, poverená riaditeľka, a počas ktorého sme boli konfrontovaní s aroganciou moci, ma len utvrdilo v tom, že nechcem v inštitúcii zotrvávať. K 31. marcu sme odišli piati a k 30. aprílu mali odísť ďalšie dve kolegyne. 

Pre niektorých sme zbabelci, pre iných hrdinovia. Ja osobne sa nestotožňujem ani s jedným prirovnaním. My len jednoducho nie sme ochotní premôcť sa a slúžiť predĺženej ruke nekompetentnej ministerky kultúry, a napĺňať jej skreslené predstavy o kultúre,“ komentuje hromadný odchod nespokojných zamestnancov Bibiany jedna z (teraz už bývalých) zamestnankýň Lucia Dubravay Trautenberger.

nespokojná verejnosť

Pocity frustrácie a nespokojnosti s aktuálnou situáciou neostali dlho driemať ani v návštevníkoch a návštevníčkach, ktorí v Bibiane zvykli tráviť upršané víkendy so svojimi deťmi, a tak sa aj tí sa rozhodli vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a prejaviť otvorený nesúhlas s konaním ministerstva. Bibianu sa rozhodlo podporiť viacero iniciatív, medzi inými aj Dietok prizeračky, s. r. o., ktoré sa venujú láskavej opatere detí a ktoré na sociálnych sieťach vyzvali svoje publikum, aby sa k nim pridalo a 28. marca následne počas celého dňa prichádzali aj so svojimi deťmi a lepili na dvere galérie detské kresby. Chceli tým odkázať na myšlienku, ktorá sa už niekoľko dní šírila na sociálnych sieťach a ktorú vymyslela spoluzakladateľka Dietok prizeračky Miroslava Setnická #totomiestopatridietkam. 

Keď som sa ich pýtala, ako deťom vysvetlili, čo sa deje a prečo sú tam, Miroslava Setnická povedala, že to synovi vysvetlila takto:

„Povedala som mu, že vo vláde sedí istá teta, ktorá vymenila riaditeľku Bibiany za svoju kamarátku a že takto sa to robiť nemá. Nie je to profesionálne ani správne. Bibiana je miesto pre deti, nie pre tety, ktoré tomu nerozumejú.“

„Rozhodli sme sa, že kým sa vedenie nezmení k lepšiemu, nebudeme tam chodiť,“ dodáva.

Oficiálne verejné zhromaždenie na podporu pôvodného vedenia Bibiany zorganizovala v ten istý deň aj občianska iniciatíva Otvorená kultúra. Po proteste obvinila hovorkyňa ministerstva kultúry Petra Demková-Bačinská účastníkov, že na ňom uskutočňovali okultné praktiky. V skutočnosti išlo o známe gestá symbolizujúce smútok, umlčanie a solidaritu.

Hovorkyňa ministerstva vzniesla obvinenie formou statusu na Facebooku, na ktorom v minulosti vystupovala pod prezývkami Vasilisa Premúdra, Baba Vanga či Svätá Petra.

kauza Bibiana hovorí veľa o našej spoločnosti

Otázka, ktorá sa teraz možno mnohým tisne na jazyk, znie, prečo sa už mesiac zaoberáme zdanlivo nepodstatnou výmenou jedného zamestnanca. Na prvý pohľad to tak môže naozaj vyzerať, no problém je – ako to už často býva – oveľa komplexnejší a zložitejší. 

Kauza Bibiana funguje v tomto prípade ako profilová situácia, ako corpus delicti trestného činu, ku ktorému na Slovensku dochádza. Bibiana nie je ani zďaleka jediná inštitúcia, v ktorej došlo k netransparentnej výmene človeka vo vedúcej funkcii zo strany súčasnej vládnej garnitúry. Ministerka kultúry Martina Šimkovičová odvolala v tom istom čase aj generálnu riaditeľku Slovenskej národnej knižnice v Martine Katarínu Krištofovú. Dôvodom malo byť podľa ministerky nedostatočné zabezpečenie inštitúcie voči kybernetickým útokom, nedostatočná ochrana nehmotného kultúrneho dedičstva a pochybenia v manažérskej činnosti. Na základe akého dokazovania tieto obvinenia padli, nevieme.

V duchu netransparentnosti sa niesol aj prípad Kunsthalle, keď ministerka kultúry de facto zrušila túto galériu súčasného umenia tým, že ju nechala zlúčiť so Slovenskou národnou galériou, čím podľa Kunsthalle prišlo k strate ich autonómie.

SNG síce sľúbila chrániť záujmy Kunsthalle, no následne došlo k prepusteniu všetkých jej zamestnancov k 1. aprílu 2024. Podľa predstaviteľa ministerstva kultúry Petra Lukáča, ktorý na ňom pôsobí ako generálny riaditeľ sekcie kultúrneho dedičstva a štátneho jazyka, malo byť rozhodnutie o zlúčení so SNG prijaté od stola a bez akejkoľvek konzultácie s odbornou či občianskou verejnosťou, pričom zodpovednosť zaň mala niesť ministerka Martina Šimkovičová.  

Na margo neprimeraného zasahovania do kultúrnych inštitúcií sa vyjadrila aj Lucia Dubravay Trautenberger, podľa ktorej to môže mať vážny dosah na kultúru na Slovensku.

„Bibiana je pomerne malá inštitúcia, ktorá vzbudila na chvíľku (aj pre nás) nečakaný rozruch, no ktorá funguje ďalej. Je však alarmujúce, že odvolávanie riaditeľov a riaditeliek inštitúcií nielen v rezorte kultúry sa stáva novým normálom. Napriek tomu, že je v súlade so zákonom. Zároveň sa pozrime na RTVS či FPU. MKSR odmieta diskusiu s odbornou verejnosťou a je tu snaha ovládnuť všetko, mať kontrolu nad všetkým.

 Keď budú odborné komisie nahradené ministerskými nominantami a nominatkami, tak to bude mať vážny dosah na kultúru na Slovensku. Je otázne, ako dlho sa budeme zo všetkých týchto zmien spamätávať. Po prezidentských voľbách prišlo Slovensko o akúsi nádej na aspoň akú-takú rovnováhu. Čakajú nás nielen v oblasti kultúry ťažké časy, ktoré nám však možno povedia veľa o nás samých. O tom, či vieme byť súdržní, či vieme zotrvať a nevzdať sa, a bojovať za demokraciu a jej princípy.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite