Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Petra Vlhová vyhrala obrovský slalom Svetového pohára v Jasnej a znovu je v súboji o Veľký krištálový glóbus

Slovensko je hudobne bohaté

.vladimír Potančok .kultúra .hudba

Už tretíkrát po sebe bude delegátom World Music Festivalu Bratislava, ktorý sa uskutoční 13. – 16. septembra v hlavnom meste Slovenska, skvelý hudobník, príjemný spoločník a milovník slovenského folklóru: Andrew Cronshaw z Veľkej Británie.

Slovensko je hudobne bohaté JARO NOVÁK Zdá sa mi, že mnoho mladých si folklór užíva, zúčastňuje sa na speve, hraní a tanci a nachádza v tom pravý zmysel komunity, tvrdí Angličan Andrew Cronshaw.

ako sa vlastne prihodilo, že sa britský hudobník začal zaujímať o hudbu zo Slovenska? Čo bol ten prvý impulz?

Koncom 70. alebo začiatkom 80. rokov 20. storočia som si kúpil v londýnskom bazári platňu z vydavateľstva Opus, ktorá sa volala Prix de Musique Folklorique de Radio Bratislava 1974. Tento album dodnes patrí medzi moje obľúbené, obzvlášť skladba Musica pastorum od Svetozára Stračinu, nahratá v Experimentálnom štúdiu v Bratislave, ktorá je nádhernou zvukovou kolážou tradičných nástrojov a zvukov. Práve tu som prvýkrát počul zvuk fujary.

čo je na fujare podľa teba také osobité?

Nádherná harmónia dychu a dramatická divokosť prírodnej, nie dokonale vyladenej stupnice. Okrem toho je to, samozrejme, nástroj, ktorý naozaj pôsobivo vyzerá, no ja som sa doňho a do jeho zvuku zamiloval ešte skôr, než som ho videl. O pár rokov neskôr som si zadovážil aj vlastnú fujaru a hrám na nej dodnes.

o tebe je známe, že sa zaujímaš o tradičnú hudbu rôznych krajín – napríklad Fínska, Nórska… Je v slovenskej hudbe niečo špeciálne, čo ju pre teba robí príťažlivou?

Keď som počul tú Stračinovu skladbu, páčilo sa mi na nej najmä to, ako jednotlivé zvuky a nástroje spolu splývajú, ako sa navzájom prelínajú. Bolo mi jasné, že ide o avantgardnú skladbu, no neskôr som zistil, že tento princíp sa často nachádza aj v slovenskej ľudovej hudobnej tradícii, hlavne pri hre na fujaru a koncovku. A páči sa mi aj miestny spôsob spevu, najmä zo Šumiaca, kam ma pred pár rokmi pozvala mladá speváčka Dajana Margetová – najskôr ako novinára, a potom aj ako hudobníka.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite