Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

70 rokov SNG: Ľudia, ktorí hýbu dielami – časom, priestorom i digitálnym svetom

.elena Akácsová .kultúra

500 diel, 13 zamestnancov a jedného strážneho psa mala Slovenská národná galéria na začiatku svojej existencie. Po sedemdesiatich rokoch má 70-tisíc diel a zamestnancov približne 200. Troch z nich sme sa opýtali, ako to vnútri funguje.

70 rokov SNG: Ľudia, ktorí hýbu dielami – časom, priestorom i digitálnym svetom BORIS NÉMETH Správca depozitára Filip Chmelár vie, kde leží každé jedno dielo, ktoré má v zbierkach SNG na starosti.

Stúpame hore po schodisku budovy bývalých kasární, kde kedysi pretrpeli základnú vojenskú službu mnohí slovenskí umelci vo Vojenskom umeleckom súbore. Dnes v tejto budove dočasne sídli nielen časť depozitov SNG, ale aj väčšina jej bratislavských zamestnancov. A hoci nevyzerajú, že by tu trpeli ako záklaďáci, mnohí tu pracujú v provizóriu a netrpezlivo strihajú meter do ukončenia rekonštrukcie sídelnej budovy na nábreží Dunaja. 

muž za zrkadlom, Mária pod röntgenom

V Ateliéri reštaurátorov na treťom poschodí pracuje reštaurátor na drevenej plastike, vedľa reštaurátorka opatrne čistí zadnú stranu grafiky. Na stole pod veľkými lampami leží ako pacient pred operáciou obraz. Veronika Gabčová z oddelenia odbornej ochrany zbierok ho odkrýva a berie do ruky UV lampu. „Na tomto portréte mladej ženy, ktorá sa pozerá do zrkadla, sme zistili, že za tým zrkadlom je zamaľovaná tvár chlapa. Nepoznáme skutočný dôvod, no hneď sme si okolo toho vymysleli rôzne detektívky, možno to bola ohrdnutá láska a keď už nebol žiaduci, tak ho zamaľovali,“ smeje sa a spomína aj na ďalšie odhalenia, ktoré sú v ich práci vždy radostným spestrením: „Mali sme krásnu maľbu na dreve – Ukrižovanie. V pozadí sme objavili rôzne figúrky a postavy, ktoré boli zatreté. Alebo sme pri digitalizovaní diela z  barokového nádstavca pod röntgenom zistili, že pod vrchnou maľbou Jána Krstiteľa je úplne iná kompozícia, Mária s dieťatkom. Zapísali sme to, pridali snímky, vieme o tom, no nechali sme to tak.“ Dal by sa Ján Krstiteľ aj úplne zotrieť? „Všetko sa dá. Otázka je, či to chceme, alebo či je to žiaduce. Vždy treba zvážiť, aké sú kvality diela, prečo ho práve v tejto podobe prezentujeme. Dnes už existujú možnosti, ako využiť prístroje neinvazívneho výskumu a ponechať dielo v stave, v akom je, iba na ňom zdokumentovať predchádzajúci stav.“ 

„SNG je ako ľadovec, robí veľa činností, ktoré nie sú verejne viditeľné.“

Reštaurátorka Veronika Gabčová sa dnes už len málokedy dostane k takejto detektívke, teda k samotnému výskumu diela, na ktorom bola zistená dodatočná manipulácia či iné rozpory. Jej pozícia manažérky pre odborné činnosti zahŕňa veľa prepojených špecializácií. Stará sa o to, aby fungovali všetky procesy, ktoré sa týkajú ošetrení a kondície zbierkových predmetov a diel. Dohliada nad tým, ako sú diela v pohybe, koordinuje činnosti a  konzultácie medzi ľuďmi, ktorí majú s konkrétnym dielom nejaký zámer, či už sa vystavuje alebo požičiava, a tiež dohliada na to, ako sú uložené v depozitároch, kde ticho čakajú na svoju príležitosť. 

SNG je ako ľadovec, robí množstvo činností, ktoré nie sú tak verejne viditeľné ako výstavy či sprievodné podujatia. Podľa zákona je to zbierkotvorná inštitúcia, takže jej dôležitou úlohou je diela vyhľadávať, zbierať, uchovávať v ideálnych podmienkach, aby prežili a mohli sa rôznym spôsobom zviditeľňovať. Zbierky sa rozširujú každoročne, vyhľadávať ich je úloha najmä kurátorov. Reštaurátor vstupuje do procesu ešte pred získaním diela – kontroluje ich kondíciu, okrem iného aj preto, aby „nenakazili“ ostatné diela. Všetko, čo sa nachádza v depozitároch SNG, podlieha prísnemu režimu, dielo sa musí pravidelne ošetrovať, z času na čas aj kompletne zreštaurovať, keď sa ide vystavovať, musí prejsť kontrolou, či je v dobrom stave, či vydrží prevoz, vystavenie v konkrétnych priestoroch a tiež to, ako dlho tam môže byť. 

kriminálka S.N.G. a múmia

Povolanie reštaurátora sa za tie roky v podstate nezmenilo, aj keď nové technológie prácu často zjednodušujú. Niektoré nástroje sa objavia aj celkom neplánovane. „Raz ma v nejakom kriminálnom seriáli zaujali forenzné metódy. Povedala som si, že keď tá forenzná lampa môže analyzovať určité povrchy, šťavy, látky, ktoré inak luminujú, tak by sa to mohlo aplikovať aj pri reštaurovaní, lebo aj tam sa používajú rôzne materiály, ktoré rôzne svietia. Vieme, ako sa javí na obraze lak, maľba, premaľba, špina, prach, forenzné lampy vedia jasnejšie a ostrejšie vymedziť, že v tomto mieste sa niečo dialo,“ vysvetľuje Veronika Gabčová. Veľký prínos majú aj digitálne fotoaparáty a skenery. „Kedysi sme fotili diela mechanicky, zväčšovacími nádstavcami, vyvolávali ich a zase zväčšovali detaily – to bolo veľmi prácne, dnes všetko môžeme nasnímať digitálne a v počítači si vieme detail zoomovať.“ 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite