Minirecenzie 20/2018

.kultúra .minirecenzie

KNIHA Bill Clegg: Měla jsi vůbec někdy rodinu? ● DIVADLO Strugacki: Stalker ● HUDBA Bonnie Prince Billy: Wolf Of The Cosmos

Všetky tie vety, čo sme nepovedali

KNIHA Bill Clegg: Měla jsi vůbec někdy rodinu? | Domino 2017 | ●●●●○

Explózia. Štyria mŕtvi. A mnoho nezodpovedaných otázok. Podobne ako v románe skvelej Celeste Ng Stačí škrtnúť zápalkou (Ikar 2018), aj kniha Billyho Clegga sa začína požiarom rodinného domu. Oheň tu takisto neznamená koniec, ale najmä nový začiatok. Aj tu rozplieta tajomstvá (nielen) jednej rodiny, pokrytectvo, závisť a osudové chyby a rozhodnutia. Clegg si vybral metódu viacerých rozprávačov, a keďže nikoho z nich dopredu nepredstavil a neuviedol, akej úlohy sa mu v príbehu dostalo, čitateľ spočiatku chvíľku tápa, kto práve rozpráva a prečo. No postupne začne všetko do seba prekrásne zapadať. A je v tom všetko – nešťastná aj vysnívaná láska, či už muža a ženy, alebo rodičov a ich detí, no aj lži, utajené zločiny a najmä predsudky – či už rasové, spoločenské alebo rodové. Čím viac sa človek do čítania zahĺbi, tým väčšia sila naňho dýchne. Clegg cez svoje postavy vnáša do kníh množstvo emócií a tie na vás dýchajú z každej strany. Sú tam všetky tie vety, ktoré si postavy nestihli povedať, všetky tie slová, na ktoré nesmieme ani my vo svojich životoch zabúdať. Rodený Newyorčan sa dlhé roky živil ako literárny agent, a tak dokonale pričuchol spisovateľskému kumštu.