Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Prečo sú slovenskí televízni diváci za sklom?

.martin Boszorád .kultúra .seriál

Na obrazovky sa 1. mája po polročnom odkladaní vrátil druhou sériou krimiseriál Za sklom. Je slovenský, a to nie zlou úrovňou, ale ukotvením v našich spoločensko-politických reáliách. Po udalostiach uplynulých mesiacov sa stal aj mimoriadne aktuálny.

Prečo sú slovenskí televízni diváci za sklom? PRESSFOTO JOJ Seriál Za sklom stavil na overené tváre Tomáša Maštalíra a Jána Koleníka (v strede Zuzana Kanócz), ale to nebol jediný dôvod, prečo u divákov hneď zarezonoval.

záporná postava, ten, kto ťahá za nitky, hoci na to na prvý pohľad nevyzerá, Vladimír Slančík vychádza s rukami vo vreckách a so spokojným výrazom v tvári z budovy Ministerstva vnútra Slovenskej republiky. Rozlúči so svojím právnikom a nastúpi do zaparkovaného auta. Kamera sa pohne doprava, aby odhalila vodiča – policajta Nora Višvádera. „Tak pojedeme,“ povie Slančík (Jiří Bartoška) a luxusné auto sa za sprievodu dramatického mužského spevu dá lenivo do pohybu. Touto sekvenciou sa pred približne rokom a pol skončila prvá osemdielna séria slovenského kriminálneho seriálu Za sklom, ktorý vzišiel zo spolupráce TV JOJ a spoločnosti D.N.A. 

odklady a návrat vo veľkom štýle

Na jeseň roku 2017 sa seriál vrátil, po prvej odvysielanej epizóde ho však televízia z vysielania stiahla. Nech už boli dôvody akékoľvek (hľadanie náležitého vysielacieho času, odďaľovanie uspokojenia „hladných“ divákov či politické tlaky, o ktorých sa pošuškávalo), podstatné je jedno: po ďalšom jarnom odklade je seriál od 1. mája späť. K tomu sa mi žiada dodať dve veci. Po prvé, v druhej sérii sa seriál vrátil vo veľkom štýle, po druhé, úprimne sa tomu teším a je mi celkom jedno, či som v tom osamotený. Lebo Za sklom patrí k tomu najlepšiemu, čo v slovenských kontextoch v rámci televíznej, respektíve seriálovej tvorby vzniklo.

Keď sa seriál začal – a začal sa príznačne in medias res, akčnou sekvenciou policajnej razie, ktorá vyvrcholila naháňačkou a pästným súbojom, zarezonoval. Iste, masívne promo, ktoré mu predchádzalo, urobilo svoje. Rovnako ako overené herecké tváre (Tomáš Maštalír, Ján Koleník). Zjednodušovať však celú vec tak, že k tomu ohlasu došlo jedine vďaka premyslenej marketingovej stratégii, nie je namieste. Pretože kŕmenie prežratých divákov príslovečným suchým rožkom môže efektívne fungovať len sotva. Inak povedané, ak by seriál nemal čo ponúknuť, ani celodenný promo-brainwashing by divákov nedonútil naň reflektovať. Možno by si ho pozreli, ale tým by sa to skončilo. Finito. Ende. Schluss. Ale to sa neudialo. 

„Za sklom je slovenský seriál, nie však – a rád to zopakujem – úrovňou, ale obsahovými prvkami.“

Za sklom, rozprávanie utkané okolo dvojice policajtov – Tibora Maxovského a Norberta Višvádera – sa stretlo s odozvou, hoci prevažne negatívnou. Mnohí ho odsúdili. Vraj sa len na niečo hrá, vraj sa snaží pôsobiť zahranične, vraj sa tvári autenticky, ale pritom je vlastne len totálne preštylizovaný. Z tých, ktorí majú so seriálmi istú divácku skúsenosť, sa jedni oháňali argumentom, že čo sa atmosféry týka, vykráda americký hit Temný prípad (True Detective), pre iných posmeškárov bol slovenskou variáciou na televíznu unendliche Geschichte, nemecký seriál Kobra 11 (Alarm für Cobra 11).

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite