Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dobré mesto sa usadí v hlave

.denisa Gdovinová .kultúra .knižnica

Aj takto charakterizuje ideálne mesto kniha, ktorá má predstaviť víziu modernej Bratislavy. Podľa nej v dobrom meste už „po krátkej prechádzke vieme pochopiť základnú konštrukciu, cítime sa bezpečne a chceme poznať viac“.

Dobré mesto sa usadí v hlave http://www.vallo2018.sk

boli ste sa niekedy prejsť alebo bicyklovať na bratislavskej Filiálke? Len kúsok od centra, od dopravného uzlu Trnavské mýto, sa rozprestiera dlhý pás opustenej železnice siahajúci až k stavbe výškovej budovy zvanej Kukurica. Široký pás okolo koľajníc už zarástol burinou a spustol tak, že ani inak slušný človek by nemal výčitky odhodiť na zem prázdnu fľašu. 

Vždy, keď týmto miestom prechádzam, myslím na to, čo by s ním spravilo dobré, vyspelé mesto. Všimlo by si potreby miestnych? Tí totiž už teraz napriek spustnutému prostrediu využívajú miesto ako park – prechádzajú sa so psom, bicyklujú sa a behajú. Potom si však spomeniem na Viedeň a jej integrovanú železničnú dopravu a mením názor. Malo by mesto predsa len obnoviť smelé plány a postaviť tu zastávku vlaku, ktorým by sa okolie Bratislavy dopravilo až do centra mesta a odbremenilo diaľnicu? Na konci prechádzky dospejem vždy k tomu istému záveru – nechcela by som byť primátorkou tohto mesta. 

len

Projekt Filiálka, ktorý mal dokonca rozbehnúť zahraničnú linku Bratislava-Viedeň-Paríž, bol veľkým plánom bývalého župana Freša. Už aj niekoľko primátorov malo s Bratislavou veľké plány, no živelné mesto ich premohlo. Je pravda, že žiadny z nich sa ho nepokúsil skrotiť takým systematickým plánom, ako to teraz skúša Matúš Vallo. Pracoval na svojom pláne dva roky, dal dokopy viac ako šesťdesiat odborníkov, pričom jednotlivé kapitoly vytvorili pracovné skupiny zložené z piatich až pätnástich ľudí. Logisticky náročná, ale o to poctivejšia diskusia o dobrom meste. Navyše zachytená v knihe s pekným a moderným vizuálom od štúdia Milk, s krásnymi ilustráciami Martina Bajaníka. 

„Kostrou a zároveň najkonkrétnejším prvkom Vallovej vízie je Metropolitný inštitút Bratislavy.“

Plán Bratislava je síce výsledok práce odborníkov, v prvom rade však plní politickú funkciu – je to Vallov volebný program. Ale to hneď neznamená, že si pri knihe treba odpľuť, práve naopak. To, že vízia je prepojená s konkrétnym človekom, ktorý má ambíciu ju politicky uskutočniť, je vlastne dobrá správa. Pri čítaní totiž často vyskakuje nepríjemná spomienka na jednu víziu, ktorú tiež tvorilo niekoľko fundovaných odborníkov, ale na jej čele nestál žiadny fundovaný politik. Učiace sa Slovensko predstavilo plán pre lepšie školstvo, dnes je to však sirota medzí víziami, ktorá mala patriť všetkým, ale nikto sa k nej nepriznáva. Preto je dobré, že Plán Bratislava má k sebe priradené konkrétne meno. 

Aj napriek tomu vízia trpí tým, čím všetky ostatné – utopickosťou. „Riešenia sú v podstate známe, mesto ich len musí implementovať,“ píšu autori v časti Mesto bez áut. „Len“ je aj v mnohých iných vetách, pri ktorých si cynik nepomôže a musí sa pousmiať. Alebo napríklad fotografia fontány na Námestí slobody, ktorá ilustruje časť, kde autori podrobne opisujú, ako by mohol vyzerať nový systém obstarávania architektonických súťaží. Roky neopravené námestie a nefungujúca fontána vrátia čitateľa do komplikovanej reality. Ale Matúš Vallo dal dokopy odborníkov, ktorí nechcú frflať, preto teraz odložme cynizmus bokom. 

mib

Kostrou a zároveň najkonkrétnejším prvkom Vallovej vízie je Metropolitný inštitút Bratislavy.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite