Minirecenzie 17/2018

.kultúra .divadlo

KNIHA Michel Faber: Neskonalá, příběh jedné lásky ● OPERETA Oskar Nedbal: Poľská krv ● FILM Súboj pohlaví

Keď sa smrť pretaví do krásy

KNIHA Michel Faber: Neskonalá, příběh jedné lásky | Argo 2017 | ●●●●●

„Budíček. Ty jsi mrtvá další den.“ Jeden z veršov zbierky poézie od renomovaného prozaika. Je v nej to podstatné – aj keď nás niekto opustil, my musíme znovu vstať a fungovať ďalej. Ale ako? Vyrovnať sa s krutými ranami života sa dá rôzne. Ak sa majstri slova rozhodnú spraviť to písaním, je to pre nás čitateľov len dobre. Michael Faber, autor úžasných románov Kvítek karmínový a bílý a Kniha zvláštních nových věcí (keďže vyšli v češtine, uvádzame české názvy), našiel potrebu písať verše v momente, keď mu zomierala manželka Eva a on pri nej v nemocnici trávil celé dni aj noci. Aj napriek krutej diagnóze a neustále sa zhoršujúcemu ženinmu stavu to bola  túžba zľahčiť chorobu, jej prejavy, bolesti a rany. S láskavým humorom a obrovskou láskou: „Ke konci jsem ti říkal Fešando / Všichni milenci pro sebe mají jména / která nejsou jeijich jména / Fešanda bylo moje pro tebe / Nebylo pravdivé / v těch dnech, než sis konečné / povolila odejít / Tys to vědela, já to věděl / Byla jsi ošklivá.“ Faber nás vie všetkých presvedčiť, že aj keď je človek na konci cesty, keď nevládze a možno ani dobre nevyzerá, existuje láska a vášeň, ktorú nič nestopne.