Minirecenzie

.kultúra .minirecenzie

KNIHA Anna Höglundová: O tomto sa človek rozpráva len s králikmi ● DIVADLO Gerhard Hauptmann: Pred západom slnka ● VÝSTAVA Bez názvu | kurátor Miroslav Marcelli

Tragédia nepochopenej detskej duše introverta

KNIHA Anna Höglundová: O tomto sa človek rozpráva len s králikmi | Knižná dielňa 2017 | ●●●●●

Čitatelia bývajú introverti aj extroverti a dobre vedia, že ak to ich vnútorné nastavenie príliš vytŕča, ľahšie sa zmestí do knihy ako do života. Knižka A. Höglundovej, ktorá je známou švédskou ilustrátorkou a spisovateľkou, sa netradičným spôsobom venuje práve silnej introverzii trinásťročného chlapca. Ten pri objavovaní samého seba a svojich predispozícií na úzkosť, paniku, strach, smútok až depresiu cíti, že sa akosi veľmi líši od ostatných obyvateľov ľudského sveta. Inakosť, ktorá z jeho pocitov a reakcií vyplýva, je jeho bytostným trápením. Autorka na jej zobrazenie použila postavu králika, ktorý zastupuje chlapca, a ktorý akokoľvek sa pohybuje a usádza v priestore medzi ľuďmi, nedarí sa mu aklimatizovať. Najsmutnejšie presvedčivým obrazom problému sú časti, keď sa mu aklimatizácia nedarí ani medzi najbližšími v rodine. Byť králikom medzi ľuďmi znamená byť nepochopený a opustený vo všetkých svojich duševných trápeniach. Jemná komika spôsobená voľbou obrazu králika len ostrejšie zvýrazňuje tragédiu detskej duše. Höglundová geniálne nakreslila a napísala to, na čo sa ťažko hľadajú slová a čo postihuje nielen deti, ale aj dospelých.