Minirecenzie

.kultúra .minirecenzie

KNIHA: Vladimir Nabokov: Skutečný život Sebastiana Knighta * FILM: The Florida Project * HUDBA: Editors

život býva ako šachová partia

KNIHA Vladimir Nabokov: Skutečný život Sebastiana Knighta| Paseka 2018 | ●●●●● 5/5

Nabokovova biografická detektívka Skutočný život Sebastiana Knighta je jeho prvý román, ktorý on, ruský spisovateľ, napísal v angličtine. Vyšiel v roku 1941, asi poldruha roka po jeho príchode do USA. Vznikal však ešte počas jeho parížskeho exilu. Pre spisovateľa to bol zlomový okamih, vďaka ktorému sa z neho postupne stával americký spisovateľ. Nabokov túto lingvistickú premenu spočiatku znášal ťažko, pretože jeho prirodzeným jazykom bola ruština. V angličtine si vtedy mnohé svoje slovné hračky dovoliť nemohol, pretože ju ešte tak dobre neovládal. Rozprávačom príbehu je istý V., ruský emigrant a zároveň nevlastný brat mŕtveho spisovateľa Sebastiana Knighta. Práve po jeho príbehu V. pátra a chce nám ho vyrozprávať. Sebastianov život a jeho pohyby odvtedy, čo opustil rodné Rusko, súvisia najmä s jeho menom: knight je anglický výraz pre šachovú figúrku jazdca, figúrku, ktorá zakaždým mení farbu políčka, na ktorom stojí. Dokonca aj jeho prvá anglická milenka Clare Bishop je na tom podobne – bishop je výraz pre strelca; v tomto prípade, samozrejme, pre strelkyňu. Jeho posledná láska sa zase za slobodna volala Nina Turovecová: a tura je po rusky veža. Šachové metafory Nabokov miloval a pre pochopenie jeho románov bývajú podstatné. Po sérii ťahov po literárnej šachovnici tak zisťujeme, že aj tu dôjde k premene: k premene hlavného protagonistu. Nabokovov prvý anglický román je novým kúskom do série českých prekladov jeho súborného diela vo vydavateľstve Paseka. A je to dôležitý kúsok.

.anton Vydra

detský svet má vždy dospelé kulisy

FILM The Florida Project | réžia: Sean Baker, USA 2017 | ●●●● 4/5

Môže to byť ohromný život pre sedemročné dievčatko: bývanie kúsok od Disneylandu; úplná sloboda pohybu aj vylomenín; veselá, kamarátska mama Halley, ktorá ju od všetkého ochráni. Lenže kamera poodstúpi a bezstarostný detský svet vidíme očami správcu motela Bobbyho (nádherne civilný Willem Dafoe). Zažívame jeho konflikt medzi povinnosťou a láskavosťou pri detských výčinoch – od mŕtvej ryby v hotelovom bazéne (pokus oživiť ju), vypnutej elektriny pre celý areál (zakázaná trinásta komnata) po neustále provokácie voči autorite, ktorú zastupuje. Ale to najpodstatnejšie vidíme na Halley (skvelá Bria Vinaite): divokú, necenzurovanú slobodu, spojenú s každodenným zápasom o obživu medzi pouličným predajom, drobnými podvodmi a príležitostnou prostitúciou. A v pozadí stále číha väzenie.