Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Posledný film Daniela Day Lewisa

.filip Olšovský .kultúra .film

Ešte kým prišiel film Niť z prízrakov do kín, získal luxusné PR. Ide o posledný film asi najlepšieho herca súčasnosti Daniela Day-Lewisa. Aký teda je? A kto je ten režisér, ktorý dostal privilégium viesť geniálneho herca k rozlúčke s filmovým plátnom?

Posledný film Daniela Day Lewisa PRESSFOTO CINEMART

hoci vás to možno po návrate z kina bude lákať, určite si to meno nehádžte do googlu. Nemá to zmysel. Reynolds Woodcock. Našité na luxusných šatách môže vyzerať povedome, no je to klam. Žiadny Reynolds Woodcock nikdy neexistoval. Meno hlavnej postavy filmu Niť z prízrakov si vymyslel jej predstaviteľ. S režisérom Paulom Thomasom Andersonom si vymieňali esemesky s tipmi na mená postáv, keď odrazu zasvietilo v konverzácii meno Woodcock. „Takmer som sa od smiechu zadrhol cereáliami,“ spomína Anderson. Woodcock totiž okrem typu vtáka (po slovensky nazývaného sľuka) nesie v angličtine aj dosť pejoratívny význam. Napriek tomu šiel režisér do risku. A prešlo mu to. Najmä preto, že na druhom konci esemeskovej konverzácie bol Daniel Day-Lewis, trojnásobný držiteľ Oscara, ktorý už počas svojej kariéry zvládol aj náročnejšie výzvy, než zahrať nejakého módného návrhára. Nech už by sa volal aj Woodcock.

Nie je úplne bežné, že by si režiséri s hercami písali alebo im prenechávali pomenovanie postáv. No vzťah Paul Thomas Anderson + Daniel Day-Lewis je špeciálny a vo filmovom svete má imidž zohranej dvojky. Spielberg má Toma Hanksa, Scorsese má DiCapria a Paul Thomas Anderson si osvojil Daniela Day-Lewisa. Napriek tomu, že pred Niťou z prízrakov spolu natočili jediný film.

kronikár Ameriky

Čierna krv (v origináli There Will Be Blood) bola v Andersonovej filmografii asi najväčším míľnikom. Dovtedy nakrúcal skôr komplikovanejšie príbehy, v ktorých prepájal osudy rôznych zvláštnych postáv. Také boli jeho Hriešne noci aj slávnejšia Magnólia, trojhodinový opus zložený z deviatich rôznych príbehov. Čierna krv bola iná. Nielen preto, že jej epicentrom bola jediná postava. V prvom rade preto, že začala sériu filmov, v ktorých sa z Paula Thomasa Andersona stal akýsi kronikár tých najzvláštnejších etáp americkej histórie.

Čierna krv bola o ropnom boome z prelomu storočí, nasledujúci Majster o povojnovom hľadaní zmyslu života a nástupe scientológie, Skrytá vada o sedemdesiatych rokov, drogách, gangsteroch a rôznych iných postavičkách z tejto svojskej éry. Anderson si zakaždým vymyslel fiktívnu postavu, na ktorej príbehu vykreslil najväčšie dilemy danej éry. A nikto Andersonov zámer nezvládol lepšie než Daniel Day-Lewis v role Daniela Plainviewa, začínajúceho ropného magnáta z filmu Čierna krv.

V modernej filmografii vraj neexistuje postava, o ktorej by bolo napísaných toľko odborných článkov a prác. Daniel Plainview začína ako chudobný prieskumník hľadajúci nerastné suroviny kdesi na juhu Spojených štátov. Po čase sa naňho usmeje šťastie – osloví ho miestny mladík a posunie mu tip na pozemky, pod ktorými sa ukrývajú zásoby ropy. Z Plainviewa sa vďaka tomu stáva ropný magnát, ktorého však postupne dobiehajú rôzne morálne dilemy. Čo robiť so synom, ktorý mu v budovaní ropného impéria skôr prekáža? Ako na hlboko veriacom území spolupracovať s cirkvou, ktorá by sa chcela na rope priživiť tiež čo najviac? A ako niekomu v podobne konkurenčnom prostredí vôbec dôverovať?

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite