Minirecenzie

.kultúra .minirecenzie

KNIHA Tomáš Němeček: Božena Němcová očima kluka, který nechtěl číst Babičku ● FILM Zabitie posvätného jeleňa ● HUDBA Mavis Staples: If All I Was Was Black

Pre mládež, čo nechce čítať Babičku

KNIHA Tomáš Němeček: Božena Němcová očima kluka, který nechtěl číst Babičku | Mladá fronta 2017 | ●●●●●

Náš stály spolupracovník Tomáš Němeček nie je len novinár, advokát a komunálny politik, on okrem toho píše aj vtipné a poučné knižky o českých velikánoch pre deti od 9 rokov. Ak si tú knižku náhodou prečíta aj dospelý, užije si ju možno ešte viac ako školopovinné decko. Ale inak: Pamätám si dobre na učiteľku, ktorá nám o spisovateľoch rozprávala tak, akoby to boli hotoví svätci, vlastne ani nie svätci, lebo aj tí mali rôzne ľudské slabosti a chyby. Pre ňu to boli dokonalé bytosti, ktoré len tvorili či povznášali národ. Prednášala nám to plačlivým hlasom ako v krematóriu pri rozlúčke s mŕtvymi. A tí spisovatelia pre nás aj mŕtvymi zväčša ostali. Němeček na to ide inak, vo svojich knižkách pripomína dôrazne aj chyby, zlyhania či ťažké životné voľby, ktorými českí velikáni prešli. Napríklad Božena Němcová mala šťastie aj smolu, že neustále okúzľovala mužov, a tak popri písaní, výchove štyroch detí, finančnom zabezpečovaní rodiny, musela  riešiť aj otázku, či má zmysel udržiavať komplikované manželstvo alebo city, ktorého milenca opätovať a ktorého odmietnuť (takmer vždy si vybrala zle). Je to bulvár pre deti? Trošičku áno, ale dokáže jednu dôležitú vec: vzbudiť záujem. A na predposlednej strane autor poradí, po akej ďalšej knihe treba siahnuť, ak sa čitateľ chce dozvedieť viac. Mám dosť silné podozrenie, že nezanedbateľné množstvo detských čitateľov to po prečítaní tejto knihy aj urobí.

eva Čobejová

Obdoba pekla, na ktorú sa zmenila každodennosť

FILM Zabitie posvätného jeleňa | réžia: Yorgos Lanthimos | USA 2017 | ●●●○○

Načo sú nám staré grécke mýty? Načo je príbeh Oidipa, Ifigenie, Antigony, prenasledovaných neúprosným osudom? My už dnes neveríme, že náš osud je rozhodnutý dopredu. Sme presvedčení, že vždy sa dá niečo urobiť: nejako sa vyhovoriť, vyšmyknúť, vykúpiť. Zdá sa nám, že budúcnosť je otvorená.  O tom, že to tak nemusí byť, je film Zabitie posvätného jeleňa hviezdy súčasného gréckeho kina Yorgosa Lanthimosa. Jednému úspešnému chirurgovi sa nepodarila operácia a pacient zomrel. Možno to bola náhoda, možno nedbanlivosť. Lenže chirurga dostihne osud, ktorý mu prezradí, že za svoje zlyhanie musí zaplatiť najvyššiu cenu. Chirurg je úspešný, bohatý a šťastný človek. Svoj život má pod kontrolou. Stať sa môže všeličo, ale nie dopredu vyslovená tragédia.

.kultúra