Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Anketa: Slovenský film roka 2017

.elena Akácsová .kultúra .film

Čo považujete za slovenskú audiovizuálnu udalosť roka 2017? A čo za najväčšie sklamanie, alebo, ako sa ľudovo hovorí, „prúser“? Pýtali sme sa v ankete profíkov, laikov i našich čitateľov. Nešlo nám o vytvorenie rebríčka, ale skôr o zmapovanie slovenskej audiovizuálnej tvorby v tomto roku.

Anketa: Slovenský film roka 2017 PRESSFOTO DENISA BURANOVÁ/HULAPA FILM

martin Ciel, filmový teoretik

1. Udalosť: Hotel Úsvit (réžia Mária Rumanová) vznikol podľa titulkov síce v roku 2016, ale v kinách mal premiéru v marci 2017. A priniesol do slovenskej kinematografie nie celkom obvyklý koncept skvelého balansovania na hrane dokumentu a hraného filmu, vizuálnu fascináciu poéziou reality, ktorá nemusí byť vždy pekná. Ale z estetického hľadiska je v tomto prípade krásna.

2. Sklamanie: Všetko alebo nič (réžia Marta Ferencová). Ach jaj. Hádam ešte horší film ako IMT Smile a Lúčnica – Made in Slovakia (réžia Paľo Janík ml.) z minulého roka, no dobre, možno nie horšie, ale rovnako prvoplánovo vykalkulovaný gýč.

františek Gyárfáš, informatik a kinofil

Najviac som ocenil naozaj hromadný nástup žien-režisérok. A nielen v priestore artových či psychologických filmov. Únos Mariany Čengel-Solčanskej, Piata loď Ivety Grófovej, Špina Terezy Nvotovej, Všetko alebo nič Marty Ferencovej. A bez ohľadu na to, či sa mi všetky páčili.

monika Kompaníková, spisovateľka

1. Film Piata loď Ivety Grófovej, i keď v mojom prípade sa o objektivite nedá hovoriť (ide o autorku rovnomennej literárnej predlohy filmu, pozn. red.). No pre mňa bol samotný film a všetko, čo sa dialo pred a po premiére, takým zážitkom, že všetko ostatné vybledlo. Ivetin prístup k filmu ako takému, kamera Denisy Buranovej, Berlinale, Karlove Vary, úspechy Vanessky Szamuhelovej na festivaloch a najmä reakcie ľudí, ktorí film videli, premietali vo svojich malých kinách, kluboch, záhradách a debatovali o ňom aj o téme. 

2. Film Čiara (réžia Peter Bebjak). Ambiciózny film s výbornou kampaňou, no po odchode z kina rozpaky. Trochu dráma, trochu komédia, trochu Kusturica a všetko len tak trochu, aby mal každý divák ten svoj háčik, na ktorý sa chytí. Monológy dobrého mafiána sú neuveriteľné, dialógy ešte viac. Veľa zaujímavých a výborne natočených scén do celku nezapadá, ale škoda ich vystrihnúť, keď sú také dobré.  

„Počinom roka nie je dielo, ale prostredie, kde toto dielo vzniklo.“

martin Štrba, kameraman

1. Najväčší počin je film Špina Terezy Nvotovej, vďaka najšpecifikovanejšiemu prejavu a najdôraznejšej razancii réžie.

2. K najnepodarenejšiemu sa nebudem vyjadrovať, pretože si myslím že to nie je nutné. Vždy sa všetci snažia o to najlepšie a i keď sa to nepodarí, nie je to nutné akcentovať, pretože je to zjavné i bez toho.

miro Remo, dokumentarista

1. Pre mňa v audiovízii Český Alláh od Zuzany Piussi. Dobrý je aj tv doku seriál o mafiánoch na RTVS. 

2. „Prúserov" je v tejto oblasti kopa, väčšina tuzemskej komerčnej produkcie stojí za fekál. Elitám, autorom i mnohým hercom zo SND ide čoraz viac o prachy, hlava-nehlava. Prekvapuje, ako lacno sa dajú kúpiť.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite