Minirecenzie

.kultúra .minirecenzie

OPERA A BALET Španielska hodinka, Dafnis a Chloé • KNIHA Tove Janssonová: Cestovat nalehko • HUDBA Ventolin: Vitajte

OPERA A BALET Španielska hodinka, Dafnis a Chloé (SND)

Mauricea Ravela pozná slovenský poslucháč skôr z filharmonickej siene než z divadelného javiska. Teraz mu ho SND servíruje hneď dvojnásobne – v spoločnom dvojtitule operného a baletného súboru. A hoci sa o dramaturgickom zámere dá polemizovať, výsledok neurazí. Komická opera Španielska hodinka sa odohráva v dielni a byte hodinára Torquemadu. Jeho žiadostivá žienka je unudená starým mužom. Našťastie, ten raz týždenne odchádza natiahnuť obecné hodiny – a to je čas na manželkine zálety. K banálnej historke skomponoval Ravel prekrásne farebnú, rafinovane zmyselnú i vtipnú hudbu. V balete Dafnis a Chloé siahol do iného výrazového slovníka: je vážnejší, dramatickejší, symfonicky sýtejší. Popri dvoch kompozičných tvárach skladateľa prináša večer aj dva rôzne pohľady na divadlo. V opere (réžia Pavol Smolík, scéna Marek Hollý, kostýmy Ľudmila Várossová) konzervatívnejší, snažiaci sa divákovi čo najzrozumiteľnejšie sprostredkovať neznáme dielo; v balete (choreografia a réžia Reona Sato) ambiciózny, rozprávajúci starý antický príbeh v modernom metavýklade. Oba tituly zjednocuje výborné hudobné naštudovanie mladého brazílskeho dirigenta Viniciusa Kattaha a osviežujú kvalitné sólistické výkony (v opere najmä Terézia Kružliaková, Pavol Remenár, Gustáv Beláček, v balete Valéria Stašková, Tomáš Žilinčár).