Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Potlesk na Lide

.peter Nágel .kultúra .film

Málokedy príde na top áčkovom festivale k zhode medzi porotou a kritikmi, keďže obe strany majú na záverečný verdikt spravidla iný názor. Filmový festival v Benátkach ponúkol ojedinelú symbiózu. Víťaznému filmu, ale aj ďalším oceneným titulom aplaudovali obe strany.

Potlesk na Lide FILIPPO MONTEFORTE/AFP/PROFIMEDIA 31. august 2017 Benátky: Režisér Guillermo del Toro a herečka Sally Hawkins prichádzajú na projekciu svojho filmu Tvar vody, ktorý získal Zlatého leva.

benátsky filmový festival sa koná už vyše sedemdesiat rokov a aj tohto roku potvrdil svoj vysoký kredit. V hlavnej súťaži ponúkol 21 snímok (v Cannes tohto roku o Zlatú palmu súperilo iba 18 filmov), z ktorých až päť zastupovali veľké hollywoodske štúdiá (na Croisette ani jedno). 

Dôvod? Štyri Oscarom poctené diela v posledných štyroch rokoch mali svoju svetovú premiéru práve na Lide (Gravitácia, Birdman, Spotlight a La La Land). Pre Hollywood neklamný signál, že vhodný štart pre oscarový plebiscit je práve tu. Aj preto Paramount Pictures neváhal otvoriť festival futuristickou ekologickou komediálnou drámou Zmenšovanie (Downsizing) režiséra Alexandra Paynea. Snímka s Mattom Damonom je pritom vhodná skôr pre mainstreamového diváka. Nenápadnejším oscarovým kandidátom sa zdal takmer nezlučiteľný žánrový hybrid Tvar vody (The Shape of Water), ktorý si všaj podmanil hádam každého diváka. Získal Zlatého leva a šéfovia Twentieth Century Fox si tak potvrdili, akým silným kandidátom na výročné ocenenie Americkej filmovej akadémie disponujú.

Ambiciózne diela predstavili aj George Clooney (Suburbicon), Darren Aronofsky (mother!) a Paul Schrader (First Reformed).

Benátsky oficiálny program má takmer identickú štruktúru ako Cannes (dve súťažné a dve vedľajšie sekcie) a spolu ponúka 60 až 65 filmov. Tentoraz sa v ňom nenašiel žiadny priestor pre niektorú z východoeurópskych krajín vrátane Balkánu, čo prešlo bez povšimnutia. O to viac sa však pertraktoval pseudoproblém, prečo vo vybranej hlavnej dvadsaťjednotke je iba jediný film, ktorý režírovala žena. Šéf festivalu Alberto Barbera aj prezidentka poroty Annette Bening zhodne vyhlasovali, že prvoradá je kvalita, a nie pohlavie. Márne, feministky rozhorčene komentovali túto „genderovú“ disproporciu a chceli racionálne zdôvodnenie. Barbera preto dookola opakoval: „Nemôžem zaradiť film do súťaže iba preto, že ho režírovala žena, to by filmu určite nepomohlo.“ 

redefinícia love story

Lido si podmanila úžasná rozprávka pre dospelých Tvar vody, v ktorej nemá upratovačka Elisa (v pôsobivej interpretácii Angličanky Sally Hawkins) v tajnom vojenskom ústave nadviaže vzťah s prehistorickým amazonským vodným tvorom. Po skončení oficiálnej projekcie zažil festivalový palác 8-minútový standing ovation. Možno to nie je najlepší film mexického rodáka Guillerma del Tora (tvorca Oscarovej snímky Faunov labyrint), ale určite majstrovsky realizované a emocionálne podmanivé dielo, ktoré má šancu zasiahnuť divákov naprieč vekovým a vkusovým spektrom.  Pritom spája zdanlivo nesúrodé žánre – sci-fi, romantickú melodrámu, politický triler zo studenej vojny, fantasy a dokonca aj muzikál. Film je očarujúci a príťažlivý bez toho, aby skĺzol k lacnej manipulatívnosti. Del Toro si musel byť vedomý veľkého risku v prelínaní gýču a umenia, štylizovaných a realistických obrazov, absurdnej love story a erotickej sexuálnosti, prvkov z hollywoodskych „béčok“ inscenovaných s bravúrnym štýlom. Originálny tvorca ponúkol svoju jedinečnú víziu „krásky a zvieraťa“: „Sú dve verzie tohto príbehu. Jedna je  puritánska, kde sa hrdinovia ľúbia platonicky, ale nikdy nepríde k telesnému zblíženiu. A druhá je presným opakom, čo je pre mňa príšerné. Nemám záujem ani o jednu z týchto verzií.“ Takže čo zaujalo 53-ročného inovátora? „Chcel som jasne ukázať, že Elisa je skutočná a kompletná žena: masturbuje a raňajky si pripravuje s rovnakou pohodou. Chcel som, aby dvojica protagonistov fungovala v prirodzenom, krásnom, nezneužívateľnom, úplne organickom výraze,“ uviedol del Toro. A ešte s úsmevom zdôraznil: „Áno, a tiež sa telesne milujú.“

„Myslím, že najlepšia cesta, ako vnímať film je taká istá, ako keď degustujeme víno – zakryjeme etiketu a nevieme, kto ho vyrobil.“

Prečo je však čistá romantická zápletka zasadená do konkrétnych politických súvislostí? „Fantasy je veľmi politický žáner,“ vysvetľoval režisér. „Ale prvý politický akt, čo sme urobili, bolo uprednostnenie lásky pred strachom. Pretože žijeme v časoch, keď sa strach a cynizmus zneužívajú presvedčivým a všadeprítomným spôsobom. Našou prvou povinnosťou, keď sa zobudíme, by mala byť viera v lásku.“ Del Toro upozornil aj na paralelu medzi fantazijným svetom v jeho filme, ktorý sa odohráva v roku 1962 počas studenej vojny, a súčasnosťou. „Keď Američania dnes hovoria o Amerike, že znova bude dominantná, myslím, že snívajú o Amerike práve z toho obdobia, keď Amerika bola futuristická, plná prísľubov. Ale v tom istom čase boli ľudia svedkami rasizmu, sexizmu, klasicizmu. Aj vtedy bolo mnoho problémov, ktorým čelíme aj dnes.“

tanec s osudom

Tvrdí sa, že cena Zlatý lev (medveď, palma) je vždy výsledkom zákulisných a politických dohôd, ale Veľkú cenu poroty spravidla získa skutočný premiant súťaže.

Izraelský režisér Samuel Maoz získal Zlatého leva v roku 2009 za strhujúci vojnový Libanon. Odvtedy sa čakalo na jeho nový film. Filmová história pozná prípady tvorcov, ktorí svojím debutom ohromili svet, ale potom sa stratili. Kto si dnes spomenie napríklad na takého Milča Mančevskeho z Macedónie, senzačného víťaza z Benátok z roku 1994 za snímku Pred dažďom? V prípade Samuela Maoza sa však čakať oplatilo. Jeho druhý hraný film Foxtrot je ešte dômyselnejší, odvážnejší a výraznejší než jeho debut, hoci iným spôsobom. 

Na prvý pohľad je táto snímka iba ďalším príspevkom na tému ukrutného žiaľu rodičov, ktorí sa dozvedia o náhlej smrti syna v armádnej službe.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

.peter Nágel .kultúra
.diskusia
.neprehliadnite