Minirecenzie

.kultúra .minirecenzie

KNIHA Hanya Yanagihara: Malý život • FILM Logan Lucky: Miliónová lúpež • FILM Out

KNIHA Hanya Yanagihara: Malý život (Odeon 2017)

Len máloktorá kniha dokáže opísať úplne protipóly na diapazóne ľudských pocitov tak, ako práve táto. Na jednej strane hnus, krutosť, zlo, na druhej láskavosť, obetavosť a dobro. Rozsiahly román opisuje životy a priateľstvo štyroch spolubývajúcich z internátu, z ktorých sa stanú úspešní muži. Sledujeme niekoľko desaťročí z osudov architekta Malcolma, výtvarníka Džejbího, herca Williama a právnika Juda. Práve on je stredobodom knihy, ale aj životov ostatných postáv, okolo neho sa obtáča špirála krutosti, kvôli nemu sa brodíme špinou sexuálneho násilia, sebapoškodzovania, depresií a samovražedných túžob. Ale aj naopak, on je objektom nekonečného pochopenia, pevného kamarátstva a skutočnej lásky, v ktorú už nedúfal a ani neveril, že si ju zaslúži. Yanagihara píše tak presvedčivo a tak emotívne, že čítanie je na jednej strane fascinujúcim bádaním, na druhej vyčerpávajúcou psychickou skúškou. Všetky emócie sú tu vyhrotené, zlo, akého je človek schopný, je absolútne odporné, dobro, hraničiace s osobnou obetou, zase až dojímavo krásne. Aj preto ide z toho hnusu nádej. Nádej, že aj keď sa nie vždy všetko skončí, ako by sme chceli, bojovať sa oplatí. Žiadny život nie je malý, aj keď by sa tak navonok mohlo zdať. Čítať túto knihu je preto na jednej strane bolestivé, na druhej očistné.

mário Gešvantner

FILM Logan Lucky: Miliónová lúpež (USA, 2017)

Odkedy si Stephen Soderbergh v roku 1989 odniesol z Cannes Zlatú palmu za debut Sex, lži a video, nenakrútil film, ktorý by sa dal považovať za vyslovene slabý. Dokáže nakrúcať snímky ambiciózne, s nebanálnym presahom aj divácke. Chlapík, čo miluje filmy a svoju profesiu, ba veru nie profesiu, poslanie. Logan Lucky je toho rovnako dobrým príkladom. Maximálne nepravdepodobný, ale o to pôvabnejší príbeh o dvoch súrodencoch, ktorí sa rozhodnú spáchať zločin, čo na prvý aj každý ďalší pohľad presahuje ich mentálne možnosti. Lenže oni do toho idú, nedajú si povedať a nejako to dopadne a je to nielen vtipné rôznymi spôsobmi, ale ja sa na to s potešením dívam ako na majstrovskú filmárčinu a predovšetkým, je to podstatne bystrejšie, akoby sme podľa synopsy mohli očakávať.

prihlásiť predplatiť

.kultúra