Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Aká by bola vila Tugendhat, ak by ju architekt navrhoval dnes?

.ľubica Šimkovicová .kultúra

Fungujú ikonické architektonické diela tak dobre ako po estetickej, aj po technickej stránke? Architekti sa rozhodli preskúmať, ako by dizajn vily Tugendhat ovplyvnili dnešné požiadavky na budovy. Zmenila by sa architektúra či zážitok z dizajnu?

Aká by bola vila Tugendhat, ak by ju architekt navrhoval dnes? Juraj Šimkovic

v diskusnom klube Otvorene o architektúre, ktorý organizoval Inštitút pre energeticky pasívne domy, sa odborníci rozhodli takémuto prieskumu podrobiť vilu Tugendhat v Brne, ktorú navrhol architekt Ludwig Mies van der Rohe. Vila bola postavená v rokoch 1929-1930 a je pamätníkom modernej architektúry, zapísaným v Zozname miest svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Prieskum potvrdil, čo projektový tím tušil od počiatku. 

gréta a Fritz

Architektonická a urbanistická kvalita Brna sa začala formovať už v 19.storočí, čo poskytlo novej avantgardnej vlne architektov v dvadsiatych rokoch veľmi dobrý priestor na realizáciu. Tak sa Brno stalo ohniskom avantgardnej architektúry v Európe v medzivojnovom období. Prvá vilová kolónia v Brne vznikla na svahoch Černých Polí a až do konca tridsiatych rokov sa táto oblasť stala najvyhľadávanejšou rezidenčnou štvrťou. Tu stojí aj vila Tugendhat. 

Majitelia Gréta a Fritz Tugendhatovci boli ideálni klienti. Boli solventní a moderní ľudia, presýtení prezdobenými interiérmi rodičovských domov. A mali jasnú predstavu. Gréta sa narodila sa v roku 1903 v Brne, zaujímala sa o umenie, inšpiráciu nachádzala v Berlíne, kde sa sa stýkala s umeleckou a intelektuálnou bohémou. Tu sa stretla aj s Ludwigom Miesom van der Rohe. Gréta si priala najmä priestorný, moderný dom jasných a jednoduchých tvarov. 

Záľubu v umení mala spoločnú aj s manželom Fritzom. Ten pochádzal z brnianskej rodiny, ktorá sa venovala obchodu so súknom. Obchod ho nebavil, venoval sa namiesto toho radšej technickej stránke textilnej výroby a návrhu látok. Svoju obrazotvornosť prejavoval najmä ako talentovaný foto a kino amatér, úspešne experimentoval s farebnou fotografiou a jeho farebné fotografie sú jedny z prvých v Československu. Známou je jeho fotografia Miesa fajčiaceho neodmysliteľnú cigaru pred presklenou stenou.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite