Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Cannes 2017: Slabší ročník

.peter Nágel .kultúra .film

Dlho pripravovaná slávnosť môže utrpieť aj napriek skutočnosti, že jej aktérmi sú prvotriedne osobnosti. Sedemdesiaty ročník najvplyvnejšieho filmového festivalu má rozpačité dozvuky najmä vinou hlavnej súťaže.

Cannes 2017: Slabší ročník PRESSFOTO FESTIVAL CANNES Film The Killing of the Sacred Deer (Zabitie posvätného jeleňa), s ktorým súťažil grécky režisér Yorgos Lanthimos, získal cenu za scenár. Film však skĺzol k „béčkovému“ trilerovému odkazu.

festivalový šéf Thierry Frémaux so svojím tímom sa veľmi usiloval, aby ústredná časť programu svietila veľkými menami svetovej kinematografie. Lenže ani tá najznámejšia osobnosť nezaručuje automaticky výnimočný film. Aj majstri filmového umenia majú nárok na slabšie dielo. Prečo takéto filmy prevládali vo finálnej selekcii 19 titulov?

Ako plynuli raňajšie i večerné projekcie pre novinárov, sklamanie z premietaných snímok sa prehlbovalo. Väčšinou sa hovorilo len o štyroch-piatich filmoch hodných účasti v hlavnej canneskej súťaži. Iróniou Cannes 2017 ostane skutočnosť, že najväčší mediálny ohlas mali tri veci. Prvou bola premiérová účasť najväčšieho streamingového gigantu Netflix v hlavnej súťaži, a hneď s dvoma filmami. Rozruch okolo Netflixu vznikol po odmietnutí požiadavky, aby sa oba filmy mohli objaviť aj v normálnej kinodistribúcii. Šéfa Netflixu Teda Sarandosa nepresvedčil ani Frémaux, a tak si záujemcovia budú môcť pozrieť oba filmy (kórejsko-americkú ekologickú sci-fi Okju a americké Historky rodiny Meyerowitzovcov) len v internetovej predplatiteľskej sieti. Už onedlho. Nie najšťastnejšie v tejto veci vystúpil prezident poroty Pedro Almodóvar so stanoviskom, že si nevie dosť dobre predstaviť, žeby jury mala oceniť filmy, ktoré ľudia neuvidia v normálnom kine. Neskôr sa to snažil dementovať, že bol zle pochopený. Ale fakt, že porota napokon ani jeden z filmov neocenila, má s odstupom pikantný obsah.

Druhou vyhľadávanou „odbočkou“ sa stalo premiérové uvedenie televízneho seriálu Top of Lake: China Girl, ktorý režijne pripravila Jane Campion, doterajšia jediná ženská laureátka Zlatej palmy. Ide o šesťdielnu tajomnú krimisériu s Nicole Kidman a Elisabeth Moss, ktorú začne vysielať americká Sundance TV na jeseň. Na červenom koberci sa stretla aj s Davidom Lynchom, ktorý zasa predstavil na Croisette úvodné nové časti kultového Twin Peaks. 

Rozruch spôsobil aj Alejandro G. Iňárritu so sedemminútovou snímkou Carne y arena (Mäso v aréne), ktorá sa nepremietala v kine, ale v špeciálne pripravenom pavilóne. Jeho inštalácia virtuálnej reality v troch častiach prepája linky medzi dejom a divákom zámerne nezaostrene, čo umožňuje prežiť autentickú ilúziu nebezpečného prechodu ilegálnych migrantov cez hranice.

teraz vás režírujem ja!

Zo Zlatej palmy sa teší švédsky režisér a scenárista Ruben Östlund za spoločenskú satiru The Square. Švédskemu filmárovi sa v Cannes darí. Najskôr bol vo vedľajšej sekcii ocenený v roku 2011 za Hru, o tri roky neskôr vyhral paralelnú súťaž Un certain regard snímkou Vyššia moc. V spoločenskej satire Námestie skúma fenomén umenia, komercionalitu, politiku i národnú identitu vo švédskej spoločnosti. V štruktúrovanej dejovej zápletke charizmatický a ambiciózny kurátor múzea moderného umenia presadzuje novú umeleckú inštaláciu princípom – každý, kto do ohraničeného priestoru (námestia) vstúpi, by sa mal podriadiť humanitárnym hodnotám. Lenže veci sa rýchlo vymknú spod kontroly.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite