Minirecenzie

.kultúra .minirecenzie

KNIHA Szczepan Twardoch: Morfium; KNIHY Písať príbeh, Svetlo a farba v kameramanskej tvorbe, O ľuďoch a snoch; HUDBA Ryan Adams: Prisoner;

KNIHA
Szczepan Twardoch: Morfium (Host 2017)

Opilec, feťák a sukničkár Konstantin Willeman vníma dobytie Varšavy Nemcami na začiatku druhej svetovej vojny ako fakt, ktorý mu bráni v jeho zhýralom živote. Viac ho zaujíma morfium, ktoré môže dostať od svojho priateľa lekára, ako zranení, popri ktorých za ním kráča v nemocnici. A predsa sa zapojí do ilegálneho odboja, skôr z neschopnosti niečo odmietnuť ako z nadšenia, vlastenectva či odporu. Ten najväčší boj ale prebieha v jeho vnútri – medzi zhýralcom a otcom rodiny, medzi Poliakom a potomkom nemeckého šľachtica, medzi mužom a zbabelcom. Vedú ho rôzne hlasy, tak ako autor používa rôznych rozprávačov, a tým sa stáva príbeh nesmierne sugestívnym. Raz píše v prvej osobe hlavnej postavy, inokedy v tretej ako nezainteresovaný pozorovateľ, no často sa Kosťovi prihovára tajomná spoločníčka a radkyňa, z ktorej zdanlivo starostlivých rád ide čisté zlo. Radí mu, šepká mu, nabáda ho, rozpráva o tom, akých hrôz bolo ľudstvo schopné dopustiť sa počas svojej existencie: „Musíš být jako lidské zuby a drápy, jako lidská zbraň, jako meč, píka, puška a bomba, poněvadž takoví jsou lidé. Musíš být člověkem, buď lidský.“ Je to mrazivé, diabolské a pre Konstantina zničujúce. Sczcepan Twardoch napísal skutočne výnimočný román o antihrdinovi v časoch, keď sa majú rodiť len hrdinovia.
.mário Gešvantner

KNIHY
Písať príbeh, Svetlo a farba v kameramanskej tvorbe, O ľuďoch a snoch, (VŠMU 2017)

Nedávno na Večere filmovej literatúry v bratislavskom kníhkupectve Artforum predstavil moderátor „krstu“ režisér Martin Šulík tri knižky z dielne Vysokej školy múzických umení. Sú celkom rôzne, ale minimálne dve veci majú spoločné – lásku k filmu a dlhodobé pôsobenie ich autorov a autorky v slovenskom audiovizuálnom priestore. Dušan Dušek a Jozef Puškáš svoj poučný i milý knižný dialóg (doplnený aj inými textami) o scenáristike, dramaturgii, kinematografii, možnosti učiť študentov tvoriť umenie a tiež o živote nazvali Písať príbeh (istotne s odvolaním sa na geniálnu „bibliu“ scenáristiky slávneho Jeana-Clauda Carriera Vyprávět příběh).

prihlásiť predplatiť

.kultúra