Minirecenzie

.kultúra

KNIHA Adelaida García Morales: Mlčanie sirén; DIVADLO Pavol Vilikovský: Letmý sneh; FILM Rozpoltený;

KNIHA
Adelaida García Morales: Mlčanie sirén (Slovart 2016)

Názov tohto rozsahom neveľkého románu odkazuje na inšpiráciu v rovnomennej poviedke Franza Kafku, v ktorej si Odyseus upchá uši voskom, aby sa ubránil uhrančivému spevu Sirén. Podobne, aj keď, samozrejme, len obrazne, sa obrní osudovo zamilovaná Elsa pred hlasmi svojich blízkych, tí jej však, na rozdiel od Sirén, chcú pomôcť. Lenže tak, ako je stratená horská dedinka Capileira vo výškach a nehostinných podmienkach andalúzskeho pohoria Las Alpujarras, je vo svete stratená aj osamelá Elsa. Capileira potrebuje drsné hory na prežitie, no tie o nej akoby ani nevedeli a nemali zmilovania, Elsa sa zase upína k mužovi, pre ktorého je len jedným z množstva náhodných stretnutí, nehodným zapamätania. Upína sa naňho iracionálnou vášňou, s pseudoracionálnymi plánmi, romantickými predstavami a láskou až za hrob. Od prvej kapitoly tejto brilantne napísanej knihy je totiž jasné, že príbeh nešťastne tajomnej (alebo tajomne nešťastnej?) Elsy, ktorý rozpráva jej priateľka Mária, nová učiteľka v horskej dedinke Capileira, smeruje k tragickému koncu. Oceňovaná španielska spisovateľka Adelaida García Morales ho však napísala magickým štýlom s ťaživou, no úplne vťahujúcou atmosférou kontrastu studených hôr a horúcich citov, osamelosti aj vášne.
.mário Gešvantner