Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Zakladateľ McDonald's: Rýchlo ďalej zájdeš

.filip Olšovský .kultúra .film

V kinách je film o zakladateľovi siete McDonald's Rayovi Krocovi. Venuje sa primárne začiatkom svetoznámej značky. Nasledujúci vývoj firmy je však v mnohom ešte zaujímavejší.

Zakladateľ McDonald's: Rýchlo ďalej zájdeš ZAKLADATEĽ/PRESSFOTO FORUM FILM Príbeh veľkého „M“ je výnimočný. Čím to je, že ho na rozdiel od tisícok podobných reštaurácií pozná prakticky celý svet?​

vo filme sa ten moment odohrá niekedy na konci prvej štvrtiny. Slušne oblečený predajca mixérov Ray po dlhej jazde naprieč Amerikou konečne dorazí na vysnívané miesto a postaví sa do radu. Chce na vlastnej koži vyskúšať, v čom spočíva tajomstvo firmy, ktorá si od neho naraz objednala rovno osem spotrebičov. Zástup ľudí je však dlhý a Ray váha, či sa mu chce čakať. V tom ho však upokojí mladá žena stojaca pred ním – tu, v malej predajni burgrov v San Bernandino, ide všetko plynulo a na jedlo sa nečaká. Neklame. Ray sa po chvíli dostáva na rad a stánok bratov McDonaldovcov mu učaruje. Ako mnohým, ktorí s ním v nasledujúcich desaťročiach, a najmä vďaka Rayovi Krocovi, prídu do kontaktu.

„Dick s Macom dokázali ako jedni z prvých pochopiť potreby moderného človeka, pre ktorého sa čas čím ďalej, tým viac stával peniazmi.“

Film Zakladateľ, z ktorého pochádza aj spomínaná scéna, je od polovice januára aj v slovenských kinách. Rozpráva najmä o začiatkoch siete s rýchlym občerstvením, ktorú dnes pozná celý svet. Práve Ray Kroc, v hereckom stvárnení skúseného Michaela Keatona, v nich hrá kľúčovú rolu. Dovtedy neúspešný predajca všetkého možného uzrie vo fast foode životnú podnikateľskú príležitosť.

Na rozdiel od zakladateľov, Richarda „Dicka“ McDonalda a jeho brata Mauricea „Maca“ McDonalda, vidí budúcnosť v čo najrýchlejšej expanzii. Konzervatívni bratia z Rayovej filozofie nie sú nadšení a po čase si začnú uvedomovať, že si do rodinnej firmy vpustili záškodníka. Pri pohľade na súčasnosť a vyše tridsaťšesťtisíc reštaurácií po celom svete je každému jasné, ktorá strana v spore napokon uspela.

Zákulisným bojom o značku McDonald's sa do sýtosti venuje celý takmer dvojhodinový film. Ten však popri tom úplne zanedbáva množstvo ďalších rozmerov, ktoré celý príbeh ponúka. Ten najdôležitejší – čo spravilo a dodnes robí z McDonald's značku, kvôli ktorej bol Kroc ochotný založiť svoj dom, sa spomína len v náznakoch. Najprv je to spomínaná rýchlosť obsluhy, neskôr ikonické zlaté poloblúky a pri jednej zo záverečných scén aj samotný názov McDonald's, ktorý podľa Kroca dokonale stelesňuje Ameriku. V čom teda spočíva výnimočnosť veľkého „M“ a ako je možné, že ho na rozdiel od tisícok podobných reštaurácií pozná prakticky celý svet?

kostol s guľôčkami

Prvú a podľa mnohých aj najdôležitejšiu črtu dodali reštaurácii jej zakladatelia. Dick s Macom dokázali ako jedni z prvých pochopiť potreby moderného človeka, pre ktorého sa čas čím ďalej, tým viac stával peniazmi. Bratia vo svojej reštaurácii zaviedli fordovský systém pásovej výroby, ktorý výrazne zefektívnil prípravu hamburgerov. Okrem toho prišli s niekoľkými vlastnými vychytávkami – ako prví napríklad začali používať infračervené lampy na udržiavanie hranolčekov v ideálnej teplote. Z kuchyne v McDonald's sa stalo na centimeter vymerané pracovisko (scéna, pri ktorej si Dick s Macom plánuje nové rozloženie kuchyne na tenisovom kurte s kriedou v ruke je najlepšia z celého filmu), na čom sa dodnes nič nezmenilo. Nech vstúpite do kuchyne hociktorej z tisícok reštaurácií, jej rozloženie sa bude líšiť len v detailoch.

Ďalším kľúčovým bodom, na ktorý sa McDonald's sústredil už od svojich skromných začiatkov v kalifornskej púšti, boli rodiny s deťmi. Trend, ktorý neskôr nadobudol rozmery ihrísk s guľôčkami, detských narodeninových osláv a hračiek k detskému menu, bol viditeľný už od začiatku. McDonald's mal byť miestom, ktoré bude spĺňať podobnú úlohu ako kostol. Budú sa v ňom stretávať celé rodiny a spoločenstvá. A na rozdiel od kostolov sa tak nebude diať len posledný deň v týždni.

Fascinujúci a o zopár dekád aktuálnejší obraz tejto taktiky opísal vo svojom článku americký kulinársky štvrťročník Lucky Peach. Ten mapoval začiatky McDonaldu v Číne v deväťdesiatych rokoch. Na rozdiel od väčšiny nepripravených podnikavcov, ktorí sa nadchli vidinou nenasýteného miliardového trhu, sa skúsení obchodníci z amerického fast foodu na svoju expanziu dôsledne pripravili. Sústredili sa najmä na takzvaných malých cisárov, teda generáciu rozmaznaných jedináčikov z väčších miest odchovaných na západnej kultúre. Tí našli v obrovskej reštaurácii sídliacej len dva bloky od neslávne známeho Námestia nebeského pokoja svoje nové útočisko. Namiesto toho, aby išli po škole späť domov za rodičmi, ukryli sa radšej v McDonalde, z ktorého si spravili stretávacie miesto i novodobé sídliskové ihrisko.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite