do galérie:
35. Mesiac fotografie
Medzinárodný festival fotografie sa cez víkend rozlúči s viacerými výstavami, ktoré patrili k jeho headlinerom, niektoré budú pokračovať aj v decembri a januári.
Do 30. novembra je otvorená výnimočná výstava Oči, ktoré boli storočím z kolekcie významnej španielskej zberateľky Loly Garrido, v Dome umenia tak môžete ešte niekoľko dní vidieť fotografie od najvýznamnejších fotografov a fotografiek, ako sú Lee Miller, Diane Arbus, Cindy Sherman, Nan Goldin, Man Ray, Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, Robert Doisneau, René Magritte, Robert Mapplethorpe a ďalší.
prečítajte si na plan.art rozhovor so zberateľkou Lolou Garrido:
https://www.plan.art/plan/vis-arch-dsg-plan/lola-g...
V rovnakých priestoroch finišuje aj výstava Fragmenty divočiny austrálskej fotografky Anne Zahalka, a tiež výstava mapujúca 35 rokov Inštitútu tvorivej fotografie FPF Sliezskej univerzity v Opave.
V nedeľu sa končí aj výstava amerického fotografa Joela Meyerowitza Mestami, ktorý pred niekoľkými dňami získal ocenenie za výnimočný príspevok k fotografii v rámci Sony World Photograph Awards.
Joel Meyerowitz
V priestoroch Umelky sa končí i výstava Červené vnútrozemie fotografa Antona Fialu, ako aj výstava domorodej fotografky Bobbi Lockyer Pôvod, obe zo sekcie Austrália. V Poľskom inštitúte sa končí výstava Záhradník fotografa Jana Brykczyńskeho. Výstavu Jany Šturdíkovej 85 stromov ukončí komentovaná prehliadka 30. novembra. o 15.00 v Dočasnom kultúrnom priestore na Rovniankovej ulici v Petržalke.
Jana Šturdíková
Projekt PNS
Výtvarník Stano Masár vlastní historické PNS stánky a rozhodol sa ich využiť ako nekonvenčný výstavný priestor, „kde sa stretávajú umelecké diela s divákmi vo verejnom priestore. PNS je miestom živej pouličnej interakcie“.
Aktuálne sú PNS stánky – galérie v Bratislave. Jeden je umiestnený na Železnej studničke – Areál obnovených Ferdinandových kúpeľov, Sochársky ateliér F. X. Messerschniidta – a vystavujú v ňom: Katarína Balúnová, Gabriela Birošová (Instantná poézia), Ladislav Čarný, Mária Čorejová, Eva Filová, Tomáš Forrò, Peter Kalmus, Branči Vec Kováč, Martin Knut, Kundy Crew, Zorka Lednárová, Stano Masár, Matúš Maťátko, Martin Piaček, Tomáš Rafa, Rudolf Sikora, Magda Stanová, Ivana Šáteková, Martin Shooty Šútovec, Ján Triaška.
Druhý stánok je na Riviére (Na Riviére 2), vystavujúci sú Katarína Balúnová, Gabriela Birošová (Instantná poézia), Ladislav Čarný, Martin Derner, Peter Kalmus, Kundy Crew, Stano Masár, Matúš Maťátko, Martin Piaček, Rudolf Sikora, Ivana Šáteková, Martin Shooty Šùtovec.

Berthe Weill. Galeriste d’avant-garde
V roku 1901 otvorila Berthe Weill svoju prvú galériu na ulici Victor-Massé v štvrti Pigalle. Rozhodla sa venovať umelcom svojej doby a prispievať k ich objavovaniu a vzostupu ich kariéry, a to aj napriek obmedzeným zdrojom. Medzi nimi boli niektoré z najväčších mien avantgardy. S vytrvalosťou ich propagovala a podporovala takmer štyridsať rokov až do zatvorenia svojej galérie v roku 1940 uprostred vojny a prenasledovania Židov. Museum of Fine Arts a Musée de l'Orangerie v Paríži si touto výstavou kladú za cieľ predstaviť stále málo známu kapitolu v dejinách moderného umenia a trhu s umením. Cieľom výstavy je objasniť mechanizmy vzniku avantgardy 20. storočia a často pozoruhodné osobnosti, ktoré formovali jej fungovanie. Výstava dáva možnosť objaviť kariéru a osobnosť obchodníčky s umením prostredníctvom jej príspevku k niektorým z najvýznamnejších momentov v dejinách umenia. Sleduje aj život galérie v prvej polovici 20. storočia a zdôrazní jej kontinuitu aj výzvy. Približne sto diel – obrazov, sôch, kresieb, grafík a šperkov – pripomenie výstavy organizované Berthe Weill a historický kontext, v ktorom sa konali. Diela Pabla Picassa, Henriho Matissa, Diega Riveru, Amedea Modiglianiho budú tak vystavené popri dielach Emilie Charmy, Pierra Girieuda, Otta Freundlicha.
Od začiatku storočia sa Berthe Weill venovala podpore umelcov pod mottom „Urobte cestu mladým ľuďom“, ktoré sa objavilo na jej vizitke. Od Picassa – ktorého pomáhala predávať ešte pred otvorením svojej galérie – až po Modiglianiho – ktorého jedinú samostatnú výstavu počas jeho života zorganizovala v roku 1917 – prispela k uznaniu fauvizmu pravidelným predstavovaním výstav skupiny študentov Gustava Moreaua zhromaždených okolo Matissa. Neskôr spojila sily s kubistami a umelcami Parížskej školy v bojoch za umenie, za vznik jeho nových foriem, ale aj proti konzervativizmu a xenofóbii. Napriek peripetiám jej záujem o mladých umelcov nikdy neochabol a zúrivo obhajovala veľmi odlišné osobnosti, niektoré nepatrili k žiadnemu konkrétnemu hnutiu, a dávala im šancu organizovaním jednej alebo viacerých výstav. Podporovala tiež mnoho umelkýň, od Émilie Charmy, ktorú pravidelne vystavovala od roku 1905 do roku 1933 a ktorú nazývala „celoživotnou priateľkou“, až po Jacqueline Marval, Hermine David a Suzanne Valadon, ktorá bola vtedy veľmi prominentná. Za svoj život predstavila viac ako tristo umelcov na štyroch po sebe nasledujúcich adresách svojej galérie: 25, rue Victor-Massé; 50, rue Taitbout od roku 1917; 46, rue Laffitte od roku 1920 do roku 1934; a nakoniec 27, rue Saint-Dominique. Zorganizovala stovky výstav až do definitívneho zatvorenia galérie v roku 1940.
kde: Musée de L’Orangerie, Paríž
kedy: po, st - ne: 9.00 - 18.00
Musée de L’OrangerieMaliar Francis Smith (vľavo), obchodníčka s umením Berthe Weill (v strede) a sochárka Yvonne Smith-Mortier (vpravo), 1923
Hej, Pookie! – Emocionálna výchova
Život je first-person adventúra. Prechádzame level za levelom, ale to, čo prežívame je real: dopamín aj adrenalín, láska aj heartbroke. Divadlo má tú výhodu, že má vlastné pravidlá. Životné situácie si v ňom môžeme zahrať viackrát a vyskúšať si rôzne riešenia. Táto inscenácia prepája gaming a divadlo. Prepája príbeh starého odborníka na vlky s alfa samcami aj sigma boys. Prepája nás so spomienkami starej mamy na jej mladú lásku. Réžia: Alžbeta Vrzgula
kde: Divadlo J. G. Tajovského, Zvolen
kedy: 30. novembra o 17.00

Prego
Divadlo Stoka vracia na javisko inscenáciu Blaha Uhlára. Duša sídli v celom tele. Čo? Si rovnaká ako predtým? Takúto ťa nepoznám. Ja som iný. Už som nový človek. Budem musieť začať nový život.
„Žádny čas nič nezahojí. Čas neny doktor. Čas je relatívny pojem a né doktor.“
kde: Divadlo Stoka, Karpatská 2, Bratislava
kedy: 29. novembra o 19.00

Bugonia
V čiernej komédii režiséra Yorgosa Lanthimosa dvaja mladí muži posadnutí konšpiračnými teóriami unesú riaditeľku významnej spoločnosti v presvedčení, že Michelle pochádza z inej planéty a má za úlohu zlikvidovať na Zemi všetok inteligentný život. Vlasy jej oholili a telo umazali, aby jej zabránili komunikovať s jej materskou loďou. Až tak pripravení sú. Michelle je jasné, že bláznom sa nemá odporovať, a tak skúša všetky možné korporátne taktiky a triky, aby vyviazla so zdravou kožou. Až si človek hovorí, či sú pre svet nebezpečnejší dvaja magori, ktorí robia všetko pre to, aby zachránili svojich blížnych, alebo aktuálne uväznený bezohľadný korporátny dravec
Hore je nebo, v doline som ja
Film režisérky Kataríny Gramatovej rozpráva príbeh pätnásťročného Enriqueho, ktorý vyrastá so starou mamou v zabudnutej slovenskej dedine. Jeho matka Martina pracuje ďaleko v meste a domov prichádza len zriedka. Intímna coming-of-age dráma je inšpirovaná skutočnými udalosťami z tzv. „hladových“ slovenských dolín. Vo filme účinkujú neherci, objavení priamo v lokalite natáčania.
kde: Kino Lumière, Bratislava
kedy: 29. novembra o 16.50, 30. novembra o 20.30
z gauča:
Yorgos Lanthimos aj na HBO Max
Podoby láskavosti
Tri príbehy, jeden absurdnejší ako druhý. V prvom príbehu s názvom „SMRŤ RMF“ sa muž, ktorý nemá inú možnosť, pokúša prevziať kontrolu nad vlastným životom. V druhom príbehu s názvom „RMF lieta“ sa stretávame s policajtom, ktorý sa opäť stretáva so svojou ženou, ktorá bez stopy zmizla na mori, ale začína nadobúdať dojem, že osoba, ktorá sa k nemu vrátila, je niekto úplne iný. Tretí príbeh s názvom „RMF je sendvič“ sleduje osudy ženy, ktorá sa rozhodla nájsť veľmi špecifickú osobu so zvláštnymi schopnosťami, ktorá je predurčená stať sa výnimočným duchovným vodcom.
Chudiatko
Neuveriteľný príbeh o fantastickom vývoji Belly Baxterovej, mladej ženy, ktorú oživil geniálny a neortodoxný vedec Dr. Godwin Baxter. Pod Baxterovou ochranou Bella túži po poznaní. Hladná po skúsenostiach, ktoré jej chýbajú, utečie s Duncanom Wedderburnom, prefíkaným a zhýralým právnikom, do víru dobrodružstiev naprieč kontinentmi. Nepodliehajúc predsudkom svojej doby sa Bella zasadzuje za rovnoprávnosť a slobodu.
PINK FLOYD: Shine On You Crazy Diamond
Pink Floyd pripravujú k 50. výročiu albumu Wish You Were Here okrem exkluzívneho boxu aj 3LP (alebo 2CD), na ktorom okrem rôznych bonusových nahrávok bude aj kompletná 25’ verzia opusu Shine On You Crazy Diamond (v novom stereo mixe). K skladbe vznikol aj videoklip, v ktorom – v reálnom čase –vzniká portrét „bláznivého diamantu“ Syda Barretta. Autorom obrazu je Noel Fielding.
na čítanie:

Systém Stivín
„Fotografování jsem vždycky bral jako improvizaci, jako celý život. Nikdy jsem neměl nic předem naplánovanýho. Takže ten foťák jsem buď s sebou měl, nebo neměl.“ – Jiří Stivín


Petr Jarchovský: Olmerka
Eva Olmerová bol divokou dušou českého jazzu. Jej cesta začala v rodine prvorepublikového diplomata, vinula sa medzi pražskou umeleckou elitou a viedla až k veľkým úspechom aj krátkej ére v divadle Semafor. V tejto novele ožívajú jej búrlivé vzťahy, bolestné rozchody aj strety so štátnou mocou, kvôli ktorým skončila vo väzení. Petr Jarchovský rozpráva silný príbeh ženy, ktorá žila naplno a bez kompromisov.

David Byrne: Jak funguje hudba
Hudba je radosť, ale aj fyzika, technológia a obchod. David Byrne nadšene a zároveň erudovane skúma hudbu od prvotného nápadu po finálnu nahrávku a distribúciu. Kniha skúma, prečo nás vzrušuje symfónia, ktoré piesne sú schopné dojať a ako všeobecne hudba utvára ľudskú skúsenosť. Byrne zároveň vysvetľuje, ako v každej fáze jej vzniku a šírenia hudbu ovplyvňujú a formujú politické, ekonomické či spoločenské podmienky a ako nástup nahrávacej technológie v dvadsiatom storočí navždy zmenil náš vzťah k hraniu, produkcii a počúvaniu hudby. David Byrne tak o hudbe rozpráva nielen ako insider hudobného priemyslu a profesionálny muzikant, ale aj ako historik a antropológ, pamätník a sociológ. Zákonitosti hudobnej produkcie pritom odhaľuje a ukazuje aj na svojej vlastnej tvorbe s Talking Heads a mnohými hudobníkmi, od Briana Ena po Fatboy Slima, alebo na hudbe umelcov, ako sú Patti Smith, Ramones, Blondie a ďalších.

Enzo Restagno: Arvo Pärt – čas čakania
Kniha je venovaná dielu estónskeho skladateľa Arva Pärta, ktorý v roku 2025 oslávil svoje deväťdesiate narodeniny a patrí k najuvádzanejším žijúcim autorom na svete. Najrozsiahlejšiu časť knihy tvorí preklad rozhovoru talianskeho muzikológa Enza Restagna so skladateľom a jeho manželkou. Pärt v ňom podrobne opisuje proces hľadania nového hudobného jazyka a vysvetľuje, prečo sa dištancoval od tzv. Novej hudby 60. rokov 20. storočia, v ktorej vnímal zárodok konfliktu: „... v tej dobe už tieto konflikty pre mňa stratili silu a s ňou stratili aj zmysel. Dalo by sa povedať, že som sa vyrovnal so sebou a s Bohom, a tým všetky osobné nároky na svet ustúpili do pozadia.“ Arvo Pärt o svojej hudbe nehovorí v zaužívaných muzikologických pojmoch, ale zdôrazňuje vnútorný postoj, nutnosť zbaviť sa všetkej povrchnosti, opisuje čas čakania, v ktorom dozrel jeho nový pohľad na hudbu či dokonca aj nový hudobný sluch. Publikáciu dopĺňajú eseje od milovníkov a znalcov diela Arva Pärta, ktoré autori (Daniel Pastirčák, Peter Zagar a Vít Zouhar) pripravili zvlášť pre toto knižné vydanie.
na počúvanie:
...vyberáme z kolekcie Record Store Day Black Friday 2025
TALKING HEADS: Tentative Decisions: Demos & Live

THE ROLLING STONES: Their Satanic Majesties Request
Album bol vydaný v roku 1967, a je to asi najväčší hudobný úlet skupiny, aj vďaka Brianovi Jonesovi, ktorý ho naplnil štúdiovými efektami, netradičnými nástrojmi, ambientnými zvukmi, sláčikovými aranžmánmi a perkusívnymi zariadeniami. Na album si prizvali aj budúceho člena Led Zeppelin Johna Paula Johnsa, ktorý sa zhostil spomínaných sláčikových aranžmánov a do pestrého nástrojového zloženia ešte pridal aj harfu. Album, dnes považovaný za jeden z ich najinovatívnejších, často kritizovali, že je slabou napodobeninou psychedélie, ktorú v rovnakom čase hrali Beatles, a aj Keith Richards album označil za „kopu haraburdia“. Po tomto albume sa kapela nikdy viac nevydala takýmto experimentálnym smerom a vrátila sa k bluesovým koreňom.JAZZ SABBATH: Jazz Sabbath Live

Prvá živá nahrávka projektu JAZZ SABBATH dlhoročného klávesáka a gitaristu Black Sabbath a Ozzyho Osbourna Adama Wakemana. Jedenásť skladieb Black Sabbath prepracovaných do klasických jazzových podôb. Na troch štúdiových albumoch, ktoré vydal Jazz Sabbath, trio sprevádzajú ďalší hudobníci hrajúci na dychové nástroje, gitary a širokú škálu klávesových nástrojov. Živé vystúpenia Jazz Sabbath sú jednoduché a surové, len s kontrabasom, bicími a klavírom. Tento živý album bol nahraný v legendárnom Paradox Jazz Clube v holandskom Tilburgu na ich turné v roku 2025.
RAMONES: Live at CBGB, 1977

THE DOORS: Live in Copenhagen, 1968

BOB DYLAN: Masters Of War (Live in Alan Lomax's Apartment)

INXS: Live From Royal Albert Hall, London, 1986

JOHN LEE HOOKER: Chill Out (30th Anniversary)

T-BONE WALKER: T-Bone Blues (Expanded)

LESTER YOUNG: Lester Leaps In: Live At Birdland 1951 - 1952

...a cez víkend je aj Next 2025: festival súčasnej hudby