revolučne:
..medzinárodne
17. Stredoeurópske fórum 2025 má podtitul Kto je tu obeť?
V Starej tržnici sa 16. – 17. novembra sa bude diskutovať o tom, čo je dnes najnaliehavejšie, o demokracii a ľudskej dôstojnosti – o tom, čo nás čaká – v kontexte Európy a celého sveta.
NEDEĽA 16. 11.17.00 – 18.20 / O novom fašizme a novej slobode
Hana Kubátová – Peter Bebjak – Michal Hvorecký – Milo Rau.
Moderátor Chris Keulemans
18.20 – 19.20 / Veľká panda a malý drak
Čestný Stredoeurópan: James Norbury
Dialógy čítajú Henrieta Mičkovicová a Milo Kráľ.
Ocenenie odovzdá Miloš Kopták.
Moderátorka Valeria Schulczová
19.20 – 19.50 / O tom, kto je tu obeť
Dora Čechova – Tereza Doležalová.
Moderátorka Valeria Schulczová
19.50 – 20.50 / O úteche a o tom, ako prežiť zlé časy
Michael Ignatieff – Martin M. Šimečka.
Moderátor Chris Keulemans
20.50 – 22.00 / O populizme, mafii a slobodnej vôli
Misha Glenny – Ivan Krastev – Mikuláš Minář.
Moderátor Michal Havran
PONDELOK 17. NOVEMBRA 19.30 – 22.00
Nežný Hyde Park o sedemnástom novembri + výstava Slobodná národná galéria (16. – 18. 11.)
...komorne
Bytový festival Cez Prah je návratom k fenoménu bytových podujatí v 70. a 80. rokoch a je termínovo rámcovaný Dňom väznených spisovateľov (15. 11.) a Dňom boja za slobodu a demokraciu (17. 11.). Festival sa odohráva v komornom prostredí na viacerých miestach v Bratislave: v kaviarni Rómerovho domu na Zámočníckej 10 , v priestoroch bývalého Mestského domu účastníkov odboja na Ventúrskej 4 a v obytnom bloku AVION pri Americkom námestí. Tešiť sa tak môžete napr. na prednášku Patrika Garaja o tom, ako koncom 80. rokov košická mládež zháňala kazetové nahrávky zakázanej hudby, klavírny recitál Lenky Libjakovej a Kriss Krimm k novej knihe Aleny Sabuchovej Volajte ma Mandy, inštaláciu Michaela Papcuna k zbierke UGLY EUROPA či na improvizovanú domovnícku tragikomédiu Oné v AVION-e, diskusiu Kapitalks o Nežnej revolúcii pohľadom rómskej, vietnamskej a kvír komunity a prúdový program v pondelok 17. novembra postavený na čítaní nových kníh z fondu Mestskej knižnice zameraných na protest a angažované umenie. To je iba zlomok programu, celý nájdete TU.
do galérie:
35. Mesiac fotografie
Aj tento víkend (ale nielen) si v rámci Mesiaca fotografie môžete vybrať z množstva výstav. Niekoľko tipov ste si už mohli prečítať pred týždňom, a vyberáme ďalšie:
Ladislav Bielik – August '68 v pohybe
Prvá výstava rozpohybovaných fotografií slovenského autora. Historické momenty a významy, ktoré zachytil Laco Bielik vo fotografiách, dostali nový život vďaka tímu tvorcov pomocou umelej inteligencie. Silný dojem z výstavy umocňujú zvukové efekty a autentické nahrávky z prvých dní okupácie Československa. Podujatie je spomienkou na výročie občianskeho odporu proti okupácii a zároveň príspevkom do diskusie o budúcnosti vizuálneho umenia v ére umelej inteligencie
kde: Slovenské národné múzeum, Vajanského nábrežie 2, Bratislava
kedy: ut – ne: 9.00 – 17.00
Peter Župník a Janusz Moniatowicz – Hore srdcia. Sursum Corda – Pútnické obrazy z Levoče
Pútnická tradícia na Mariánskej hore vznikla už v neskorom stredoveku na znak vďaky za ochranu pred Turkami a Tatármi. Novú intenzitu spojenú s rozmerom vďačnosti nabrala po skončení druhej svetovej vojny a prekonala aj útrapy komunistického režimu, ktorý síce nedokázal tieto procesie úplne zakázať, zato však veriacim prežívanie slávností veľmi znepríjemňoval, okrem iného neustálou prítomnosťou ŠtB. V roku 1995, keď na tomto mieste celebroval svätú omšu pápež Ján Pavol II., na púť zavítalo rekordných 650-tisíc veriacich. Práve posledné roky socializmu a následné obdobie znovuobnovenia náboženskej slobody zachytávajú na svojich snímkach pútí nezávisle od seba Peter Župník a Janusz Moniatowicz. Oboch autorov – absolventov Katedry fotografie pražskej FAMU – formovala tradícia čiernobieleho humanistického dokumentu, no ani jeden z nich nemal nikdy ďaleko k imaginatívnemu spôsobu vizuálneho uvažovania tendujúceho k zátišiu a krajine.
kde: Galéria 19, Lazaretská 19, Bratislava
kedy: po – pi: 14.00 – 19.00

Joel Meyerowitz – Mestami
Táto výstava presahuje rámec obyčajnej retrospektívy a namiesto toho vedie divákov cestou transformácie a diverzifikácie amerických miest, ktoré v priebehu rokov navštívil. Od pokojnej večernej atmosféry cedule vedľa reštaurácie pri ceste cez chaotickú energiu newyorskej križovatky v špičke po nádheru bazéna na Floride… každá fotografia prispieva k ohromujúcej freske, ktorá odhaľuje dušu národa a jeho obyvateľov. Joel Meyerowitz pozoruje, rámuje, hravo upozorňuje na detaily a premieňa obyčajné na niečo výnimočné. Prechádza rovnými ulicami, kde svetlo tancuje na fasádach budov stúpajúcich k oblohe. A kde sa okoloidúci stávajú nechcenými komparzistami v tomto nádhernom filme zvanom Amerika.kde: Galéria Slovenskej výtvarnej únie Umelka, Dostojevského rad 2, Bratislava
kedy: ut – ne: 12.00 – 18.00
do kina:
Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia
Dokumentárny film o tom, ako sa hudba spája s revolúciou. Autorom projektu a scenára k filmu je Ladislav Snopko, ktorý stál za výberom hudby a archívnych materiálov a nahovoril aj komentár k filmu. Podľa neho ide o film v hlavnej úlohe s hudbou revolúcie, pri ktorom vychádzal z myšlienky, že prostredie manifestujúcich občanov počas Nežnej revolúcie je atmosférou súdržnosti a vzájomného porozumenia totožné s mentalitou publika dobrého rockového koncertu. Vo filme uvidíte nielen zábery z Novembra 1989, ale aj Karla Kryla, prvé vystúpenie Václava Havla po 19-tich rokoch na festivale v Lipnici, Jona Andersona z kapely Yes, ktorý na koncerte Pocta slobode zaspieval Close to the Edge, duet Vladimíra Mertu s Joan Baez, zábery z Čertovho kola či Koncertu mladosti v Pezinku. Piesne ako Modlitba pro Martu v podaní Marty Kubišovej či Do batôžka od Milana Lasicu a Jara Filipa.V bratislavskom Kine Lumière bude 15. 11. po projekcii (so začiatkom o 17.00) nasledovať diskusia so Slavomírom Zrebným a Ladislavom Snopkom.
Po projekcii v Kine Modra (16. 11. o 19.30) bude nasledovať diskusia s jedným z autorov. Premietanie je súčasťou osláv výročia Nežnej revolúcie v Modre v podobe festivalu 89 – Ty!.

Dovidenia v pekle, priatelia
Bizarný príbeh odohrávajúci sa na dedinskom sídle, kde sa skupina čudáckych ľudí oddáva neobvyklým radovánkam. Ich príbeh sa prelína s úvahami o smrti, surrealistickými motívmi a narážkami na národnú tému. Réžia: Juraj Jakubisko16. 11. o 18.30 v bratislavskom Kine LumièreVložený obsah z inej stránky:Tretia novembrová sobota bude opäť patriť divadelným zážitkom, ktoré prinesie 16. ročník celoslovenského podujatia európskeho významu Noc divadiel 2025. Tento rok sa zapojilo viac ako 80 divadiel, škôl a kultúrnych inštitúcií, čo predstavuje rekordný počet účastníkov v histórii slovenského podujatia. Noc divadiel 2025 sa nesie v duchu hesla „Toto dejstvo patrí nám“, ktoré pozýva k spoločnému zážitku a spolutvoreniu príbehu. Divadlo sa stáva miestom stretnutia – publika a tvorcov, ľudí a priestorov, príbehov a okamihov. Každý sa môže stať súčasťou spoločného dejstva, ktoré vzniká iba raz a práve v tejto jedinečnej noci.
do divadla:
NOC DIVADIEL
Tretia novembrová sobota bude opäť patriť divadelným zážitkom, ktoré prinesie 16. ročník celoslovenského podujatia európskeho významu Noc divadiel 2025. Tento rok sa zapojilo viac ako 80 divadiel, škôl a kultúrnych inštitúcií, čo predstavuje rekordný počet účastníkov v histórii slovenského podujatia. Noc divadiel 2025 sa nesie v duchu hesla „Toto dejstvo patrí nám“, ktoré pozýva k spoločnému zážitku a spolutvoreniu príbehu. Divadlo sa stáva miestom stretnutia – publika a tvorcov, ľudí a priestorov, príbehov a okamihov. Každý sa môže stať súčasťou spoločného dejstva, ktoré vzniká iba raz a práve v tejto jedinečnej noci.
Celý program vo všetkých zapojených divadlách.

All Is Good in Heaven
Čo sa stane, keď sa galéria po zatváracej dobe začne zapĺňať príbehmi surreálnych postáv, ktoré si žijú vlastným životom? Farma v jeskyni prichádza s jedinečným večerným predstavením, ktoré je v dialógu s výstavou David Lynch: Up in Flames. Hravosť. Nostalgia. Šialenstvo. Záhada. Túžba. Absurdita. Inšpirovaní Davidom Lynchom a jeho odvahou nasledovať imagináciu vytvorili členovia a členky súboru pod vedením Viliama Dočolomanského predstavenia priamo do priestorov výstavy. V panoptiku výstavných priestorov sa prebúdza svet zvláštnych postáv, ktoré nám môžu byť niečím povedomé. Návštevníci vo svojej bezprostrednej blízkosti zažívajú performance „na telo“. Nazerajú do jednotlivých miestností, stretávajú tajomné, občas absurdné bytosti na ich ceste vesmírom. Pohyb a hudba skladateľa Marcela Bártu.
kde: Centrum súčasného umenia DOX, Poupětova 1, Praha
kedy: 16. – 20. 11. o 20.00
z gauča:
Chvilky naděje (DAFilms)
V roku 2019 sa na pražskej Letnej zišlo takmer tristotisíc ľudí. Demonštrovali proti premiérovi, prezidentovi, ale predovšetkým za demokraciu. Z pódia sa im prihovárali dvaja študenti, ktorí sa báli o budúcnosť Českej republiky. Unikátny film o Mikulášovi Minářovi a Benjaminovi Rollovi odkrýva príbeh zakladateľov hnutia Milion chvilek pre demokraciu. Režisérka Amália Kovářová nakrúcala šesť rokov zákulisie spolku, ktorý stál za najväčším protestom od Nežnej revolúcie. Prešiel si úspechmi aj pádmi, nadšením aj letargiou, vynášaním do nebies i sklamaním podporovateľov. A to všetko od začiatku prežívali aj Mik a Ben, chalani, ktorí verili, že aj v ťažkých chvíľach môže zvíťaziť nádej.
(pri príležitosti Dňa boja za slobodu a demokraciu, bude film možné sledovať 17. novembra počas 24 hodín zadarmo)
Papierové hlavy (DAFilms)
Filmová porevolučná klasika prináša osobitý a netradičný pohľad na slovenskú spoločnosť v druhej polovici minulého storočia. V pôsobivej kombinácii archívnych materiálov, autentických výpovedí svedkov a štylizovanej happeningovej roviny vznikol mnohorozmerný obraz vzťahu občana a moci. Je výnimočný a príťažlivý svojou poetikou a šírkou záberu, štýlom zobrazenia historickej aj súdobej reality, rozsahom a náročnosťou realizácie. Vyjadruje osudy spoločnosti i jednotlivca cez základné a univerzálne otázky ľudskej existencie. Irónia pohľadu autora sa strieda s jeho chápavým prístupom k utrpeniu ľudí, k ich nádejam a pochybnostiam v zmenených spoločenských podmienkach. Podľa režiséra Dušana Hanáka sa vo filme prelínajú tri roviny. Prvou z nich sú karnevalové motívy papierových hláv z prvomájových osláv. Druhou sú archívne spravodajské zábery zlomových okamihov a udalostí, ako aj propagandistické filmy ministerstva vnútra z rokov 1945 až 1989, ktoré dovtedy neboli nikdy verejne uvedené. Napokon, treťou rovinou sú výpovede a konfrontácie svedkov, ktoré Hanák nazýva „návrat do reality“.
Nezanechať stopy (DAFilms)
Poľsko, 1983, krátko po zrušení výnimočného stavu, ktoré malo za cieľ zamiesť s opozíciou, združenou v odborovom hnutí Solidarita. Krajina je otrasená prípadom Grzegorza Przemyka, stredoškoláka a syna opozičnej poetky Barbary Sadowskej, ktorého zatkla hliadka milície a kruto ho zbila. Po dvoch dňoch agónie Przemyk zomiera na následky zranení. Film nakrútený podľa skutočných udalostí sleduje príbeh Jureka, jediného svedka incidentu. Spočiatku štátny aparát vrátane ministerstva vnútra celú záležitosť bagatelizuje. Keď však vyše 20-tisíc ľudí kráča ulicami Varšavy za rakvou Przemyka, z Jurka sa cez noc stane nepriateľ štátu číslo jeden. Represívny režim využíva všetky možnosti svojho aparátu, tajné milície, médiá a súdy, aby Jureka, Przemykovu matku Barbaru i všetkých ostatných diskreditoval a umlčal. Druhý film Jana Matuszyńského (Posledná rodina), ktorý súťažil o Zlatého leva na festivale v Benátkach, autenticky zachytáva nálady predrevolučného Poľska a udalosti, ktoré viedli k pádu totalitného režimu.Názov filmu Nezanechať stopy je inštrukciou pre príslušníkov Občianskej milície - biť zadržaných tak, aby to na ich telách nezanechalo stopy. Jerzy Popiełuszko, slúžiaci omšu za Grzegorza a nazývaný i kňaz Solidarity, bol o rok neskôr zabitý členmi tajnej polície.
Václav Havel: Audience
Pustite si – ak máte originál z vinylu – túto ikonickú nahrávku divadelnej jednoaktovky, ktorá sa stala symbolom absurdnej drámy v období normalizácie. Václav Havel tu stvárňuje postavu intelektuála Vaňka, zatiaľ čo jeho priateľa a protivníka Sládka hrá Pavel Landovský. Autentická atmosféra pivovaru a absurdný rozhovor o moci, pokore a bezmocnosti.
na počúvanie:
Neil Young: Original Recording Series Vol 6: Discs 26, 27, 28 a 29
Neil Young oslávil 12. novembra 80. narodeniny, stále rebeluje, koncertuje a vydáva nové albumy (posledný len nedávno – Neil Young And The Chrome Hearts: Talkin to the Trees), ale aj box sety v rámci série Original Recording Series. V poradí už šiesty box obsahuje štyri albumy z deväťdesiatych rokov – Harvest Moon z roku 1992, Unplugged z roku 1993, Sleeps With Angels z roku 1994 a Mirror Ball z roku 1995. To všetko s originálnymi, historicky presnými grafickými návrhmi.
„Snažím sa nekázať. To je skutočné nebezpečenstvo.“
Diamanda Galás: You Must Be Certain of the Devil
Album pôvodne vydaný v roku 1988 ako záverečná časť trilógie Masque of the Red Death, zostáva jednou z najodvážnejších umeleckých reakcií na epidémiu AIDS. Napísaná uprostred osobnej straty a sociálneho prenasledovania, konfrontuje krutosť tých, ktorí odsudzovali chorých v mene viery. Galás premieňa gospelové a duchovné tradície na ostré obžaloby z pokrytectva a používa posvätný jazyk na odhalenie spoluúčasti cirkvi na utrpení. Spája tu úzkosť, zúrivosť a pochmúrny humor do zničujúceho rituálu odporu. Prenasledovaná smrťou brata a rastúcim počtom obetí sa trilógia vyvinula z osobnej agónie do politického svedectva. Nové remastrované vydanie bude balené v rozkladacom obale s plagátom.
Them Crooked Vultures
Je to už 16 rokov čo vyšiel zatiaľ jediný album skupiny Them Crooked Vultures, v ktorej sa spojili Dave Grohl z Foo Fighters (opäť za bicími), Josh Homme z Queens of the Stone Age (gitara, spev) a „zeppelín” John Paul Jones (basová gitara, klávesy). Grohl a Homme už dlhšie uvažovali o spoločnom projekte a rozhodli sa prizvať Jonesa. „Priletel na moje 40. narodeniny a ja som ho posadil hneď vedľa Josha. Dal som im rande naslepo. Potom sme sa stretli v Joshovom štúdiu, zapojili sa a do troch minút som si uvedomil, že toto bude tá najlepšia kapela, v akej som kedy hral.” Kapelu označil za drsné groove rockové power trio a ako hovorí, „Them Crooked Vultures je vysnívaná kapela pre každého bubeníka, pretože som mohol byť súčasťou tejto trojčlennej rytmickej sekcie. Josh nie je len sólista, hrá aj na bicie. Hrá na gitare ako bubeník. John Paul Jones je najväčší rock and rollový basgitarista v dejinách hudby. Keď sme si sadli, aby sme začali hrať, trvalo to asi 30 sekúnd až minútu a uvedomili sme si, že toto je skutočná kapela. Každý deň sme chodili do štúdia bez akýchkoľvek nápadov. Sadli sme si a začali jamovať (...) Bol to naozaj neuveriteľný čas. Dúfam, že to raz zopakujeme.“ Uplynul ďalší rok a fanúšikovia „krivých supov” tiež stále dúfajú...
na čítanie:

Štěpánka Jislová, Michael Žantovský: Hrátky s čertem
Rok 1977, kedy bola zverejnená Charta, bol jedným z najdramatickejších období života Václava Havla. Po niekoľkých dňoch výsluchov a domových prehliadok skončil vtedy už slávny, hoci zakázaný dramatik s obvinením z podvracania republiky a poškodzovania záujmov republiky v cudzine vo vyšetrovacej väzbe, odkiaľ bol prepustený až po štyroch mesiacoch. Práve to je pôdorys komiksovej mikrodrámy, počas ktorej je dôkladne preverená vôľa budúceho štátnika.

Tom Stoppard: Rock’n’Roll
Britský dramatik a scenárista Tom Stoppard sa v hre vracia do obdobia od konca 60. rokov do roku 1990 a končí sa koncertom Rolling Stones v Prahe. Československo. Bigbít nebol obyčajnou zábavou, ale stal sa bránou k slobodnému životu, k „životu v pravde“, a kedy sa proces s ľuďmi okolo skupiny Plastic People of the Universe stal napokon impulzom k vzniku Charty 77. Paralelne sa odvíja príbeh troch generácií rodiny anglického marxistického filozofa. A nebol by to Stoppard, keby sa osudy jednotlivých postáv nejakým spôsobom nepretnuli. A nechýba ani Syd Barrett, Sapfó a Václav Havel.

Martin M. Šimečka: Výnimočný stav. Ako v zlých časoch dobre žiť
Martin M. Šimečka sa obratne pohybuje medzi spomienkami na život v disente, myšlienkami historikov a spisovateľov a úvahami o povahe zla, o hlúposti, vzdore aj priateľstve, o paralelnej spoločnosti, ktorá si vytvára vlastné pravidlá a žije nezávisle od väčšiny, aby našiel odpoveď na otázku: ako žiť dobrý život v krajine, ktorá sa odvracia od demokracie?

Filip Macháček: Depeche Mode Praha 1988
V piatok 11. marca 1988 sa v pražskej Športovej hale odohral malý zázrak. Prvý československý koncert kapely Depeche Mode je považovaný za jednu z najzásadnejších hudobných udalostí 80. rokov. Unikátna kniha mapuje nielen samotné vystúpenie DM, ale aj atmosféru doby, príbehy zo zákulisia a politické pozadie toho, čo pre mnohých predstavovalo slobodu a odpor proti systému. Vďaka rozsiahlemu archívu doposiaľ nepublikovaných fotografií, dobovým recenziám a spomienkam návštevníkov koncertu kniha oživuje jeden výnimočný večer - sen všetkých depešákov za železnou oponou.
song na víkend: