Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Juraj Bartusz vedel dostať zo sadry výkrik

.marian Jaslovský .kultúra

Bol to sochár, vizionár aj rebel. Juraj Bartusz, ktorý nás opustil tento týždeň, zanechal v slovenskom výtvarnom umení neprehliadnuteľnú a členitú brázdu, zaliatu živou vodou kreativity. Na Bartusza spomínajú známe osobnosti scény ako na neúnavného experimentátora, tvorcu s presným pohľadom, hudobníka, ktorý dokázal spojiť statický objekt s performatívnou akciou.

Juraj Bartusz vedel dostať zo sadry výkrik FB/Fakulta umení TUKE

Sloboda nie je chaotické rozlievanie sa

lucia Gregorová Stach, kunsthistorička a kurátorka

„Keď nechcete vybehnúť z formátu, musíte rešpektovať ťah štetca,“ povedal mi raz Juraj Bartusz. Túto vetu som si osvojila nielen ako kľúč k jeho sekundovým kresbám, maľbám a sochám, ale aj ako životné ponaučenie, že sloboda nie je chaotické rozlievanie sa, ale vedomé rozširovanie hraníc. Keď som písala štúdiu o intermediálnej povahe jeho diela v rozšírených poliach sochárstva, začínala som práve touto vetou a veršom Lao C’ o tých, čo usilujúc o Cestu poznania nikdy nepretečú cez okraj. Práve na prvom preklade O Ceste Tao a jej tvorivej energii TE (1993) zo starej čínštiny do slovenčiny pracovali Marína Čarnogurská s Egonom Bondym v byte Juraja Bartusza. Tento detail o ňom veľa hovorí: o jeho otvorenosti a zvedavosti, o schopnosti prepájať disciplíny a ľudí z rôznych sfér.

Juraja som stretla ako študentka pri písaní diplomovej práce o slovenskom akčnom umení. V tom čase som zažila aj jedinečné súkromné vystúpenie improvizovanej skupiny Čarne džury (J. Bartusz, R. Sikora a Zbyněk Prokop), ktoré bolo hudbou, performanciou, sprisahaním a scénou z mimozemskej reality. Bola to jeden z mojich iniciačných obradov pri vstupe do umeleckého sveta. Juraj mal dar premieňať udalosti na zážitky s aurou zázračnosti. Dodnes mám pred očami našu výstavu v trnavskej Synagóge Živá socha a post-apo performanciu, ktorú tam urobil s plynovou maskou a bábikou v roku 2006. Hlavným dielom výstavy bolo Holenie starého filozofa (1996) ako intímne, groteskné a hlboko filozofické stretnutie s Egonom Bondym, s ktorým tiež občas performoval. Sochár v roli barbera a krehký takmer nahý starý mudrc vedú intímne reči o zmysle života a tvorby. Pre Bartusza bolo prelínanie tela a jeho obrazu, každodennosti a mýtu, intuície a intelektuálneho experimentu vlastne príznačné. Retrospektívna výstava Juraja Bartusza, ktorú som pripravila ešte ako externistka na materskej dovolenke v roku 2010 spolu s Vladimírou Büngerovou bola mojím kurátorským vstupom do tejto inštitúcie. A bol to krst ohňom – spolupráca bola plná vášnivých diskusií, napätí aj zmierení. S impulzívnym umelcom sa nedalo nudiť, a to bol skvelý tréning.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite