do galérie:
zuzana Svatik – Randenie s Mr. Properom
Zuzana Svatik na výstave vykračuje z komorného keramického média k veľkoformátovým a multifunkčným plastikám, na pole voľnej vizuálnej tvorby. U autorky ide o radikálnu a dosiaľ „neotestovanú“ premenu. Cez sochy, prezentované v interiéri a exteriéri galérie vypovedá ako cez telá – nepoddajné, zranené, groteskné, nečisté, spojené prehlušujúcou túžbou prežiť. Vo svojej tvorbe programovo búra predstavy o úžitku, čistote, rodových stereotypoch, ale aj o samotnom súčasnom vizuálnom umení a jeho vyjadrovacích prostriedkoch. Na výstave sú prezentované prevažne telá, ktoré „tečú“, harmonicky žblnkotajúc v opozite k obsahom, ktoré chrlia von. Ide o komplexný manifest autorkinho odporu voči normám: roli muža/otca, konvenciám, modelu nukleárnej rodiny, kolektívnym stereotypom o „ženskej úlohe“, maskulinite ako mocenskému štandardu a kultúrnym traumám, spojeným s detstvom a dospievaním v post-socialistickom štáte východnej Európy.
kde: White & Weiss Gallery, Grösslingová 50, Bratislava
kedy: cez víkend síce nie, ale choďte cez týždeň: ut – pi: 13.00 – 18.00

na Pohode:
oto Hudec: Kým plávame spolu
Inštalácia a performance pod názvom "Kým plávame spolu" je poctou ohrozeným stromom a ľuďom – aktivistkám a aktivistom, ktorí sa postavili na ich obranu. Je pokračovaním projektu Floating Arboretum, vystaveným v rámci slovenskej reprezentácie na minuloročnom Bienále v Benátkach. Symbolická drevená loďka nesie drevenú nadrozmernú šišku Libanonského cédra, ohrozeného klimatickou zmenou. Čo robiť, keď sú lesy a stromy v ohrození? Existuje bezpečné miesto, kam ich možno prepraviť?
Objekt loďky s nadrozmernou šiškou slúži ako miesto pre hudobnú performance, ktorú pod názvom Songs for Planetary Articulation pripravili poetka Juliana Sokolová, hudobník Fero Király, choreografka Petra Fornayová a textilná dizajnérka Michaela Bednárová (projekt Floating Arboretum bol kurátorovaný Lýdiou Pribišovou).
kde: Visual stage
kedy: sobota o 10:30 – 11:00, 17:00 – 17:30

(aj) divadlo je na Pohode:
divadlo dNO: Hranica/Granica
Divadlo dNO je mladé nezávislé divadlo z Námestova, ktoré sa venuje autorskej tvorbe inscenácií s dôrazom na lokálne témy s celospoločenským presahom. Inscenácia HRANICA / GRANICA sa odohráva na pozadí zabudnutej historickej udalosti z roku 1920 – delenia Oravy medzi Poľsko a Československo. Inscenácia prekračuje dokumentárne hranice tejto udalosti a smeruje pozornosť k univerzálnym otázkam. Prostredníctvom asociatívnych a nelineárnych obrazov, absurdného humoru, folklóru, politickej grotesky a nástrojov propagandy, tvorcovia skúmajú, čo pre človeka znamená hranica – geografická, jazyková, národná, ale aj osobná či vnútorná.
kde: Optimistan Nadácie Orange
kedy: sobota o 21.30

do kina:
zbormajster
Svet dospievajúcich speváčok, prestížne koncerty a turné po vysnívanej Amerike – to je preslávený dievčenský zbor, do ktorého sa na začiatku 90. rokov túži dostať aj trinásťročná Karolína (Kateřina Falbrová). Počas prelomovej sezóny sa musí vyrovnať s nadanými konkurentkami vrátane svojej staršej sestry Lucie (Maya Kintera) a získať si rešpekt obdivovaného zbormajstra (Juraj Loj). Krehké našľapovanie okolo tvorivého vzťahu s autoritou, ktorej metódy Karolína nie je schopná pochopiť, sa však môžu ľahko vymknúť spod kontroly. Režisér a scenárista Ondřej Provazník sa inšpiroval kauzou pražského dievčenského speváckeho zboru Bambini di Praga, zbormajster Bohumil Kulínský bol v roku 2004 obvinený a napokon aj odsúdený v súvislosti s trestným činom zneužívania, ohrozovania, výchovy mládeže a útlaku. Jeho obeťami malo byť v priebehu dvadsiatich rokov 49 zboristiek.
z gauča:
Na festivale v Karlových Varoch uviedla svoj nový film Love Me Tender (rovnomennú knižnú predlohu sme vám už odporúčali v minulom to do liste) herečka Vicky Krieps, ktorá si na festivale prevzala aj Cenu prezidenta MFF Karlove Vary. Dúfame, že film sa dostane aj do slovenskej kinodistribúcie, zatiaľ si pozrite Vicky Krieps v úlohe poetky a spisovateľky Ingebor Bachmannovej.
ingeborg Bachmannová – Cesta do púšte (MAX)
Ona je poetka, on dramatik, ona trúfalá a zraniteľná, on rovnako trúfalý, ale tak trochu konzervatívny: Ingeborg Bachmannová a Max Frisch už boli medzinárodnými hviezdami kultúrnej scény, keď sa po prvýkrát stretli v Paríži v roku 1958. A začal sa príbeh vášnivej lásky. V nasledujúcich štyroch rokoch žili medzi Zürichom, jeho rodným mestom, a Rímom, mestom, ktoré Ingeborg milovala. Ale umelecké konflikty a žiarlivosť Maxa Frischa postupne ničili ich vzťah. Po rokoch sa Ingeborg Bachmannová stále nemôže zbaviť spomienky na lásku k Maxovi Frischovi. Na výlete do púšte s priateľom Adolfom Oplom sa snaží vyrovnať so vzťahom s Maxom Frischom a pomaly sa od neho odpútať. Režisérka Margarethe von Trotta spája dobu pred a po ich rozchode. Je to komorný, fragmentárny film o nádeji na lásku a rešpekt v literatúre aj v živote. Film mal premiéru na Berlinale, v hlavnej súťažnej sekcii. V jednej z kritík čítame, že ide o: „vďačnú, v neposlednom rade veľmi fotogenickú filmovú metaforu všetkého, čo zostalo vo vzťahu nenaplnené. Ale práve preto, že tento symbolický zámer presvitá cez obrazy tak jasne, efekt je zmysluplnejší ako poetický.”
profil: Štefan Uher (DAFilms)
Retrospektíva tvorby režiséra Štefana Uhra pri príležitosti jeho nedožitých 95. narodenín ponúka sedem filmov vrátane prelomového diela Slnko v sieti (1962). Súčasťou retrospektívy sú aj filmy Organ (1964), Panna zázračnica (1966), Tri dcéry (1967), Kosenie jastrabej lúky (1981) a Pásla kone na betóne (1982), do kolekcie je zaradený aj krátky dokumentárny film Poznačení tmou (1959). Marián Hausner, riaditeľ Národného filmového archívu SFÚ, hovorí, že „kinematografické diela Štefana Uhra sú súčasťou slovenského filmového kánonu. Tiež patria k tým najžiadanejším zo zbierok Slovenského filmového ústavu aj zo zahraničia. A nie je to len Slnko v sieti, teda film, ktorý sa považuje za začiatok československej novej vlny, ale i ďalšie jeho diela. Ich výber na portáli DAFilms.sk doplnia aj dve audiovizuálne eseje filmovej kritičky Evy Vžentekovej o filmoch Organ a Tri dcéry. V nich ponúka svoj pohľad na oba filmy a sú určené pre tých, ktorí sú zvedaví.“
na počúvanie (v sobotu na Pohode):
veľká trojka:
19.00 Iggy Pop
21.15 Queens of the Stone Age
22.45 Morcheeba
sme zvedaví na:
16.30 Los Sara Fontan
17.45 Bambie Thug
aspoň na jednu pesničku musíme:
16.30 Bez ladu a skladu
literatúra:
na Pohode...
súťaž Poviedka: Crème de la Crème
Koloman Kertész Bagala nás prevedie poviedkami laureátov posledných rokov. Vystúpia Radovan Potočár (2014, 2015), Dominika Moravčíková (2018, 2019), Peter Hoferica (2020, 2022), Karin Kissová (2023, 2024) a Jana Ondrušová (2024). Ukážky poviedok číta Jana Oľhová.
11.30 Literárny stan Martinus
politika a obscenita
Fedor Gál a spoluautori Miro Švolík, Miroslav Zelinský, Vlasta Urbanová a Mirek Vodrážka uvedú svoj najnovší literárny a výtvarný príspevok na tému obscénnosti v politike, knihu "Kvetiny slasti – O politike a obscénnosti" a predstavia svoje odlišné prístupy k téme v diskusii. Mirek Vodrážka okrem svojich názorov prispeje aj hudobným sprievodom, a na záver spolu s opernou speváčkou Helenou Zaoralovou, predstavia jeho skladbu „Smrť tyranom“.
15.15 Café Kušnierik
juvenílie: Ivana Gibová a Márius Kopcsay
O čom písali hviezdy slovenskej literatúry predtým, než dospeli a zožali slávu? Ivana Gibová sa zaoberala introspektívnymi sebaspytujúcimi pubertálnymi výlevmi o vzťahoch medzi mužmi a ženami, a vzťahu k sebe samej a Márius Kopcsay sa rozpísal do dnešnej podoby už v detskom veku. V sprievode Sama Marca vás obaja prevedú svojimi literárnymi vykopávkami.
17.45 Literárny stan Martinus
...aj na MAČ-i
Bratislava o 19.00 Rómerov dom
12. 7.
Tomáš Forró: Je to udalosť
Ahmedur Tutul Chowdhury (Bangladéš): Básnik a spisovateľ je všade vyhnanec, aj doma v Bangladéši
13. 7.
Tereza Boučková (Česká republika): Dům, život, rok a běh
Hamid Ismailov (Uzbekistan): Diabolské uzbecké tance v tieni červeného medveďa
Trenčín o 18.00 Klub Lúč
12. 7.
Tereza Boučková (Česká republika): Dům, život, rok a běh
Hamid Ismailov (Uzbekistan): Diabolské uzbecké tance v tieni červeného medveďa
13. 7.
Silvester Lavrík: Koľko rozhovorov musíme prežiť, kým prestaneme konverzovať?