Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Úsvit: Nikto nemôže za to, že sa narodil hermafroditom

.dávid Šiša .kultúra

Recenzia bola uverejnená na základe spolupráce s Katedrou filmových štúdií na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU, a preto nemusí sa nemusí týkať úplne aktuálneho filmu.

Úsvit: Nikto nemôže za to, že sa narodil hermafroditom Foto Bontonfilm

v roku 1937 prichádza do podtatranského mesta Svit ambiciózny riaditeľ továrne so svojou ženou, aby tu vytvorili moderné priemyselné mesto podľa Baťovej pobočky v Zlíne. Ich plány však narazia na šokujúci objav mŕtvoly novorodenca s oboma pohlavnými orgánmi v areáli továrne. Prípad vyvoláva podozrenie, no iba tehotná manželka riaditeľa sa rozhodne preniknúť do tajomstva a odhaliť pravdu napriek prekážkam a predsudkom.

Film Úsvit (2023) režírovaný Matějem Chlupáčkom v roku 2023 sa odvážne pohybuje medzi technologickým inovátorstvom a príbehom, ktorý rozoberá komplexné témy ženskej identity tak, ako ich bežne nepoznáme, a to prostredníctvom „hermafroditizmu“.

Kameraman Martin Douba využíva pohľady do kamery s cieľom nadviazať priamy kontakt s divákom. V tomto prípade pôsobí pohľad do kamery ako snaha hlavnej postavy vyjadriť, že máme pozorne sledovať. Ďalej využíva obrátené pohľady, pohyblivé zábery, zoom out a vtáčie perspektívy, ktoré pridávajú dojem osobnej účasti diváka na dejovom vývoji. Použitie rôznorodých záberov, vrátane archívnych (pravdepodobne vytvorené v súčasnosti so zámerom byť čo najviac autentický voči dobe, v ktorej sa dej odohráva), ručných a statických záberov podporuje autenticitu filmu.

Úsvit sa odohráva pod malebnými Vysokými Tatrami v meste Svit a témy tehotenstva, materstva a manželstva sú umne prepojené s vizuálnymi aspektmi filmu – farby, ktoré majú na sebe postavy ukazujú, ako ich Helena vníma alebo ako by sme ich mali vnímať my. Helena v priebehu celého filmu nenosí nič iné len modré šaty. 

„Film využíva perspektívu Heleny a zameriava sa na jej vnímanie okolitého sveta a vyšetrovanie tohto prípadu.“

Ostatné postavy nosia červenú, poprípade majú na sebe aspoň jeden červený kúsok oblečenia, napr. Helenin manžel Alois Haupt (Miloslav König) a dvaja četníci (Milan Ondrík a Marián Mitaš). Symbolika farieb v oblečení postáv, s modrou dominanciou Heleny a červenou v prípade ostatných postáv, môže naznačovať rozdiely a konflikty medzi postavami. Červená farba vo všeobecnosti symbolizuje nervozitu, podráždenie a nepriateľstvo. Modrá farba zase bezpečie a vernosť. Pre Helenu by mohol byť divák metaforicky ako jej vlastné dieťa, keďže sa nám ju Chlupáček pomocou farieb, ktoré majú silný psychologický vplyv na diváka, vyobrazil ako jedinú dôveryhodnú postavu (podobne to vníma aj malé dieťa, ktoré sa zubami-nechtami drží za ruku len svojej matky). Zábery sú skôr studené a snímka farebnosťou pripomína staré polaroidové fotografie. Film oživuje obdobie archívnymi zábermi a využíva i flashbacky a pixeláciu, čím pridáva vrstvu autenticity a nostalgie.

Zlomovým okamihom vo filme je objavenie mŕtveho novorodenca s hermafroditizmom v továrni. Film využíva perspektívu Heleny a zameriava sa na jej vnímanie okolitého sveta a vyšetrovanie tohto prípadu. 

Snímka Úsvit zaujme svojou reflexiou nad ľudským „hermafroditizmom“. Režisér kriticky analyzuje postoj cirkvi k týmto jednotlivcom a vyvoláva otázky týkajúce sa homosexuality a akceptácie odlišností. Napriek niektorým nepresvedčivým momentom, ako napr. fyzické napadnutie Heleny, sa film snaží pohnúť divákovými emóciami a ponúknuť pohľad na spoločenské tabu.

Úsvit môže svojím príbehom a zápletkou pripomínať americké filmy, v ktorých znenazdania na Zemi pristane mimozemšťan, po ktorom je s plnou a okamžitou platnosťou vyhlásené pátranie. Niečo ako Spielbergov E.T. mimozemšťan. Predsa len, i tu „mimozemšťan“ odíde pre jeho vyššie dobro.

Film končí rovnako tajomne, ako začal, ponechávajúc divákov s otázkami ako: čo bude ďalej?

  • Česko / Slovensko, 2023, 117 min
  • Réžia: Matěj Chlupáček
  • Scenár: Miro Šifra
  • Kamera: Martin Douba
  • Hudba: Simon Goff
  • Hrajú: Eliška Křenková, Miloslav König, Milan Ondrík, Marián Mitaš, Luboš Veselý, Martha Issová, Ladislav Hampl, Ján Jackuliak, Anton Šulík ml., Richard Langdon, Martin Siničák, Zuzana Konečná, Andrea Bučko, Viktória Petrášová, Lukáš Frlajs a ďalší 

Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme. 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite