Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

plan.art: Víkendový TO DO list 23. – 24. marec

.mariana Jaremková .kultúra

PLAN.ART pre vás opäť pripravil víkendový TO DO list.

plan.art: Víkendový TO DO list 23. – 24. marec

21. marca uplynulo dvadsať rokov od odchodu fotografky Ľuby Lauffovej, ktorá od 70. rokov definovala obraz slovenskej výtvarnej fotografie. Záber v jej tvorbe bol široký, od zmyselných, nostalgických aktov, cez portréty, imaginatívne, surreálne koláže, inscenované fotografie, luminografie až po ilustrácie.  Ako čítame v monografii od Eleny Lichej-Zábranskej: “Bola intelektuálny typ umelkyne, ktorá do fotografií “rukolapne” zakomponovávala myšlienky. Neohrozovala tým prítomnosť tajomstva. Jej dielo je zložené z viditeľných obrazov, ktoré nič neskrývajú, napriek tomu vzbudzujú pocit tajomnosti.”

Prečítajte si spomienky na Ľubu Lauffovú aj báseň Mily Haugovej, ktorú napísala po jej smrti. 

Marián VargaĽuba LauffováMarián Varga

kam do galérie: 

Rimbaud, Cestovateľ – Fotografie potulného básnika

V marci – Mesiaci frankofónie – si Francúzsky inštitút na Slovensku pripomína   jedného z francúzskych „Prekliatych básnikov“ Arthura Rimbauda (1854-1891), ktorého 170. výročie narodenia si v tomto roku pripomíname. Rimbaudov rozchod s poéziou bol  rozhodujúci a náhly. Rovnako ako jeho odchod z Francúzska. Mal vtedy len 18 rokov, v roku 1873, keď napísal svoju báseň Rozlúčka, v ktorej píše: „nastal čas pochovať svoju fantáziu a spomienky”. Vydal sa na sériu ciest, najprv pešo po celej Európe, potom do Holandskej východnej Indie, na Cyprus, do Jemenu a nakoniec do Habeša (dnešná Etiópia), kde sa usadil v Harare a stal sa uznávaným obchodníkom s kávou, aj obchodníkom so zbraňami.

Výstava sa venuje málo známemu aspektu tohto básnika – jeho fotografickej tvorbe. Od roku 1882 bol Rimbaud fascinovaný novou technológiou. Objednal si fotoaparát v Lyone, aby ilustroval knihu o „Harare a krajine Gallas“. Objednal si aj špecializované knihy a zariadenia na spracovanie fotografií. Plánovaná vedecká publikácia sa nikdy nerealizovala a šesť fotografií zostáva jedinou stopou.

kde: Francúzsky inštitút, Kutscherfeldov palác, Sedlárska 7, Bratislava

kedy: po-štv: 9.00 - 21.00, pi: 9.00-19.00, so: 9.00-13.00

Arthur Rimbaud

Anselm Kiefer: Fallen Angels

Odkedy bol tento palác v roku 2006 znovu otvorený ako verejná umelecká galéria, konalo sa tu viac ako 70 výstav zameraných na umelcov od Donatella až po Jeffa Koonsa . Stredobodom výstavy sú jeho slávne obrazy, ktoré bývajú často interpretované ako fyzické topografie, postavené z vrstiev olova, skla, slamy, dreva a popola, aby odrážali povojnovú krajinu jeho rodného Nemecka. Prostredníctvom maľby, sochy, inštalácie a fotografie ponúka Kieferovo umenie hlbokú introspekciu do ľudského stavu v komplexnom prepojení minulosti, prítomnosti a budúcnosti. Od svojho debutu na umeleckej scéne koncom 60. rokov Anselm Kiefer skúma témy pamäti, mýtov, histórie, literatúry a poézie. Každé Kieferovo dielo vyjadruje odmietnutie limitov – nielen cez rozsah a materiálnosť – ale aj cez nekonečné bohatstvo zdrojov, s ktorými skúma hĺbku pamäti a minulosti.

kde: Palazzo Strozzi, Florencia

kedy: denne 10.00 - 20.00

kam do divadla:

AKCIA B – rozprávanie o mlčaní

Akcia B, pretože v nej šlo o byty, sa odohrávala pred sedemdesiatimi rokmi, keď sa len z Bratislavy muselo do 24 hodín až 15 dní vysťahovať vyše 700 rodín do dehonestujúcich podmienok v odľahlých kútov Slovenska, aby „triedni nepriatelia“ uvoľnili byty novým komunistickým kádrom. Hra Petra Pavlaca vznikla priamo na motívy knihy Akcia B Marianny Oravcovej. 

Ako sa dočítame v bulletine, podľa Pavlaca je kniha „plná nesmierne užitočných citácií z dokumentov (často odtajnených), odkazov, rekonštrukcií a pomohla mi preniknúť do tohto absurdného stroja tak ako žiaden iný materiál. Jej špecifikom je i vhľad do konkrétnych svedectiev cez príbehy, listy, vyjadrenia množstva ľudí, ktorých Akcia B osobne postihla. Súčasťou tejto historickej knihy je však i osobitá filozofická úvaha, ktorá sa stala jedným z kľúčov pre dramatický text. 

Druhý zdroj pre mňa bola silná osobná skúsenosť pri práci na adaptácii (rozhlasovej a neskôr i divadelnej) knihy Vtedy v Bratislave od Žo Langerovej. Aj ona sa so svojimi dvoma dcérami stala priamou obeťou Akcie B. V čase vzniku adaptácie (2012) som viedol veľa rozhovorov práve s jej dcérami (Táňou a Zuzkou), ktoré mi o všetkých udalostiach rozprávali práve z pozície tých, čo to prežívali a najmä prežívali ako dospievajúce mladé ženy. Ich osobná skúsenosť teda bola pre mňa veľmi silným zdrojom a inšpiráciou pre samotný text, najmä v rovine emócií.  

Tretí zdroj, inšpirácia, sa mi „pritrafila“ po prečítaní knihy pani Oravcovej, keď som hľadal dramatický kľúč, ako celý tento obrovský balík informácií a zážitkov predstaviť divákom. Divadlo je špecifické médium. Môžete hru postaviť na citovaní dokumentov, ich čítaní a „dramatizovaní“ a vytvárať kontexty, z ktorých udalosť pochopíme, lenže v takom intímnom priestore, ako je Modrý salón, myslím si, by to bolo málo. Od začiatku som preto hľadal konkrétny ľudský príbeh, cez ktorý by som to dokázal vyrozprávať. V knihe pani Oravcovej je mnoho príbehov. Sú to však fragmenty, nie je tam jeden ucelený, nie je to ani zmyslom tej knihy. 

Na jednej výstave v Liptovskom Mikuláši (v lete 2023) som narazil na tvorbu dvojice manželov – fotografa Martina Martinčeka a jeho druhej manželky Ester Šimerovej-Martinčekovej (významnej modernistickej výtvarníčky). Dozvedel som sa, že i oni boli Akciou B nepriamo postihnutí. Vysťahovali sa tesne predtým, ako by ich k tomu donútili. Aj ich príbeh mi zostal v hlave, a hoci v hre nevystupujú ako hlavní aktéri príbehu, ich odkaz sa v hre nesie cez ich tvorbu. 

Doplňujúcim zdrojom boli aj fotografie Martina Martinčeka, ktoré začal fotiť na Liptove po ich vysťahovaní a zachytával na nich obrazy ťažkého života, odchádzajúceho starého sveta, chudoby a utrpenia, ľudí a krajiny. K týmto fotkám Milan Rúfus napísal sériu básní, z ktorých každú venoval jednej fotografii. Tieto básne (i fotky) sa tiež objavili v texte a majú svoj veľmi špecifický zmysel a význam (....) Druhá časť názvu našej hry znie „rozprávanie o mlčaní“. Jedným z cieľov nás tvorcov bolo pokúsiť sa sprostredkovať cestu od mlčania k rozprávaniu. 

Ako hovoriť o veciach, zážitkoch, ktoré sa zdajú nekomunikovateľné slovami? Ako hovoriť o čomsi, čo nedokážeme popísať, pretože skúsenosť je taká hrozná a šialená? Divadlo takými prostriedkami disponuje. Možno to nie je vždy slovo, ale je tu predsa obraz, situácia, zdieľanie pocitu, dotyk s intímnom... Aj to je jedna z ciest k porozumeniu. Hoci je slovo v našej inscenácii dôležitým prostriedkom, je to práve slovo, ktoré hľadá svoju cestu, ako byť použité v prospech pochopenia a komunikovateľ nosti tak silne traumatizujúcich zážitkov.” 

kde: Modrý salón, SND

kedy: najbližšie 23., 24., 27., 28.3. o 19.30

re - member

re-member je dielo autorov kolektívu Med a prach (Andrej Kalinka a Milan Kozánek), ktoré vytvorili pre umelecký súbor Divadla Štúdio tanca. Scénické dielo s prvkami polyfónie je prvou spoluprácou Med a prach s výlučne tanečným súborom. Pracujú v nej so svojou základnou témou zmyslu ľudského konania.

Kam bežíte? Prečo kričíte? Na čo sa to pozeráte? Viete? Niekedy áno, niekedy nie. Predstavte si svet, v ktorom bežíte, kričíte, hovoríte, pozeráte, ale netušíte, prečo. Nastala globálna amnézia. Každý je na autopilote, nikto nechápe význam svojich činností. Všetci pokračujeme, lebo sme nezabudli. Ale aj tak si chceme spomenúť. 

I remember! Remember! I am a member. Member of what? I don’t remember“

(Pamätám si! Pamätám! Som niečoho súčasťou. Súčasťou čoho? Nepamätám sa.)

Nikto sa na začiatku nepýta, ako má začať. Pretože už začal. Tým, že tu je, zobudil sa, vníma, uvedomuje si. Ja sa to pýtam, takže už nie som na začiatku. Ale mám pocit, že až teraz začínam. Chcem začať, ale neviem začať. Neviem, čo mám začať. Neviem ako. Neviem, čo už bolo.

kde: Štúdio tanca, Banská Bystrica

kedy: najbližšie 23. 3.  a 4. 4. o 19.00

do kina:

Vysvetlenie na všetko, r. G. Reisz

V Budapešti je leto. Ábel sa krvopotne pripravuje na maturitu a popritom mu dochádza, že je beznádejne zamilovaný do svojej najlepšej kamarátky Janky. Horlivá študentka Janka však má vlastný objekt neopätovanej lásky, ženatého učiteľa dejepisu Jakaba, ktorý sa pred časom dostal do konfliktu

s Ábelovým konzervatívnym otcom. Napätie v maďarskej polarizovanej spoločnosti nečakane vypláva na povrch, keď sa Ábelova maturitná skúška z dejepisu zmení na celonárodný škandál.

Už dlho ma dusí atmosféra v mojej rozdelenej krajine a preniká mi aj do každodenného života. V roku 2021 prišla po reorganizácii podľa pokynov zhora o autonómiu Univerzita divadelného a filmového umenia v Budapešti. Profesori a študenti s tým nesúhlasili. Mladí ľudia, ktorí sa nemali ako inak brániť, univerzitu obsadili a udalosti čoskoro nadobudli politický ráz, hoci jediným cieľom študentov bolo nezávislé vzdelávanie. Ako filmár a bývalý študent univerzity som sa k ich boju pripojil a jedného dňa som si cestou z demonštrácie uvedomil, že o situácii okolo nás musíme hovoriť, a to prostredníctvom všetkých foriem umenia vrátane filmu. Tak vznikla hlavná myšlienka filmu Vysvetlenie na všetko,“ hovorí režisér filmu Gábor Reisz.

Veľká noc v umení, r. P. Grabsky

Príbeh Kristovej smrti a jeho vzkriesenie ovládol západnú kultúru posledných 2000 rokov - je to možno najvýznamnejšia historická udalosť všetkých dôb popísaná evanjeliami a nemenej znázorňovaná najvýznamnejšími umelcami.

 Niektoré z najväčších umeleckých diel západnej civilizácie sa zaoberajú práve týmto kľúčovým momentom histórie. Tento pútavý film sleduje veľkonočný príbeh, ako je znázorňovaný v umení od dôb prvých kresťanov až po súčasnosť. Snímka, ktorá bola nakrúcaná v Jeruzaleme, v Spojených štátoch a po celej Európe, skúma rôzne spôsoby, akými umelci líčili veľkonočný príbeh v priebehu vekov – a zachytáva tak históriu nás všetkých. Vo filme sa prezentujú diela majstrov ako Caravaggio, Leonardo, Raffael, El Greco, Rembrandt, Michelangelo, Rubens, Tizian, Velázquez alebo Dalí.

kde: kino Nostalgia, Bratislava

kedy: 23. 3. o 18.00

na koncert:

Andrej Šeban

Na koncerte zaznejú nové skladby z pripravovaného albumu Intimita, ale bude to aj hudobný návrat do obdobia Bezvetria, Časozberu i Rock and Rollu z Rači.

kde: Blue Note, Nové Mesto nad Váhom

kedy: 23. 3. o 20.00

na počúvanie: 

Gitarista Slash sa opäť vracia k blues na avizovanom bluesrockovom albume Orgy of the Damned, ktorý by mal vyjsť 17. mája.  Prvým singlom je cover skladby Killing Floor od Howlin‘ Wolfa, v ktorom ako spevák hosťuje Brian Johnson z AC/DC a na ústnu harmoniku hrá Steven Tyler z Aerosmith. Na albume bude 11 klasických bluesových coverov vrátane Crossroads, Hoochie Coochie Man alebo Born Under a Bad Sign. Medzi hosťujúcimi hudobníkmi nájdeme mená ako Gary Clark Jr., Billy Gibbons, Beth Hart, Paul Rodgers či Iggy Pop.

 ...a k výstave Rimbaud, Cestovateľ – Fotografie potulného básnika si pustite album Mummer Love od Patti Smith a Soundwalk Collective, ktorý je zvukovou krajinou mesta Harar.  Pre Patti bol Rimbaud iniciačným básnikom. Cez kompozície na albume Mummer Love spoznávame menej známu časť jeho života. Posvetné mesto Harar sa pre neho stalo na čas útočiskom a my ho spoznávame v bohatej zvukovo-hudobnej no predsa meditačnej koláži. Počujeme napríklad šumieť strom pod ktorým básnik sedával. K miestu patrí aj hudba súfiov, ktorý tam žili. Počúvame ju v podaní skupinu Sheikha Ibrahima a dopĺňajú ju kompozície Philipa Glassa. ide vôbec o prvú spoluprácu Patti Smith s Glassom. Tvorcovia o tomto albume povedali: „Získate spojenie s inými úrovňami seba samého a vedomia. Toto spojenie, rovnako ako poézia, je univerzálnym jazykom. Jazyk duše pre dušu.“

...a vypočujte si aj náš nový podcast s maliarom Martinom Gerbocom

na čítanie:

21. marca bol Svetový deň poézie a pre plan.art k tomuto dňu napísala báseň poetka Mila Haugová

https://www.plan.art/plan/litera-plan/mila-haugova...

21. marca odišla fotografka Ľuba Lauffová. Spoznajte jej tvorbu cez monografiu Eleny Lichej-Zábranskej

Artforum odporúča:

T. W. Adorno: Poznámky k literatuře I.

Poznámky k literatuře napísal Adorno v 50. rokoch 20. storočia a obsahujú texty o Eichendorffovi, Beckettovi, Proustovi alebo Valérym. Sú to eseje, ktoré predstavujú jeden z autorových najúspešnejších pokusov o preklenutie rozdielu medzi kritikou a konštruktívnou filozofiou. Kniha, ktorá utvorila nové pravidlá literárnej eseje a interpretácie, ktorá je pri dnešnej kríze kritiky výsostne aktuálna.

C. C. Perez: Neviditelné ženy

Dnešná doba je závislá na dátach a číslach. Veľká časť dát však nezohľadňuje pohlavie - štandardne je muž štandardom a žena predstavuje atyp. Za tento mylný predpoklad ženy platí svojim časom, peniazmi a často aj životom. Autorka knihy skúma príčiny rodovej nerovnosti a nešetrí pri tom humorom. Kniha, ktorá vraj mení pohľad na svet.

J. Karila: Jak ulovit malou štiku

Detektívka okorenená humorom, magickým realizmom a fínskou a laponskou mytológiou znie ako poriadny nárez. Nájde sa tu aj láska, kritika konzumného životného štýlu a jazyk, ktorý tne do živého. Ak sa vám žiada hustý a veľký román, toto môže byť dobrá voľba, 296 strán znie tak akurát na útek do iného sveta v náročnom pred či povolebnom období.

PLAN.ART vám praje príjemné víkendové dni!

Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite